Håller med föregående talare att inte dissa Minolta 3600HS(D) / Sony F36AM.
Minolta 5600HS(D) / Sony F56 är rätt lik den föregående, fast starkare. Svår att hitta beg, medan 3600 dräller av som man får för kanske 700 kr/st. idag. Rekommenderar att köpa flera!
3600HS(D) är en alldeles utmärkt blixt! Har haft 4 stycken själv.
Vet inte om "slavblixt" är rätt ord egentligen. Det brukar ju användas för "dumma" blixtar som avfyras remote på något sätt.
Minolta/Sony har ett mycket bra blixtsystem med trådlös fjärrstyrning av blixtar med fullständig exponeringskontroll (åtminstone tills Sony nyligen delvis kvaddat det systemet i de nya SLT-kamerorna).
Man använder kamerans inbyggda blixt som styrningsblixt och den externa blixten som fjärrblixt.
Enstaka kameror som Sony A900 och A99 har ingen egen inbyggd blixt och för att kunna användatrådlös blixtstyrning med dessa så måsteblixten man monterar på kameran kunna fungera som controller, vilket bara F43, F58 och F20 kan, men det behöver som sagt inte TS och därför är det ett mindre bra argument att dissa 3600HS(D) anser jag.
Superlätt att använda trådlös blixt. Sätt blixten på kameran, ställ in WL i kamerans meny och ta sedan bort blixten och fäll upp den interna, sen kan du placera den externa var du vill och fota med blixten från olika vinklar med perfekt exponering varje gång!
Har du flera kan du placera dem på olika sätt och använda "studioljussättning" med enkla blixtar.
Detta funkar bara med Sony-blixtarna och bara med Minolta-modellerna Program Flash 3600HS(D) och 5600HS(D), så undvik andra minolta-modeller och tredjepartsblixtar.
Läs gärna Gary Friedmans artikel om detta:
http://friedmanarchives.com/flash.htm
Det här var bland de bästa grejerna med Minolta/Sony-systemet och fungerade bra ända fram till de nya kamerorna då Sony sabbat det fina blixtprotokollet tyvärr. Det sägs alldeles nyligen ha förbättrats en del med A77 ett par år efter lanseringen eller så...
Här kan man se hur det funkar med A99...(helkass)
http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8
(Han nämner att det är "tolerabelt" med A77, men det anser absolut inte jag. Retade mig oerhört på det med A77an som jag hade. Fungerade som en dröm på KM D5D, Sony A850/A900 och A350 och A550. Helt ok på A580, men inte i Live View och sen helt kass på A77 och nu tydligen horribelt uselt på A99! Det var bättre förr .-).)
/Mats