Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar för digitalfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Hej!

Vad är det som är så speciellt med de digitala belysningspaket som finns på marknaden? Är de på något sätt bättre än vanliga blixtpaket när man fotar digitalt?

Jonas

startraker skrev:
Är de på något sätt bättre än vanliga blixtpaket när man fotar digitalt?

Nej.

Förklaringen skulle kunna vara att "digitalt" uppfattas som ett säljande ord av en och annan marknadsförare. Precis som en del dammsugare kallades "turbo" på tidigt åttiotal.

Sen finns det blixtar som kan styras digitalt via en dator, men det är en annan femma. Dessa blixtar ska bland annat ge mer exakta resultat, något som möjligen skulle kunna spela en viss roll för vissa QTVR-fotograferingar (objektfilmer) där man tar hundratals bilder av ett föremål ur olika vinklar.

Senast ändrad:
Re: Re: Blixtar för digitalfoto

gors skrev:
Nej.

Förklaringen skulle kunna vara att "digitalt" uppfattas som ett säljande ord av en och annan marknadsförare. Precis som en del dammsugare kallades "turbo" på tidigt åttiotal.

Kan eventuellt ha något att göra med att det inte är lika viktigt med vad det är för färgtemperatur på ljuset också. Eftersom det går att ställa vitbalansen på digitala.

Fast det är bara en vild gissning utan någon som helst fakta bakom :)

Hej

kan vara att de synkar med de förblixtar som en del digitala kameror använder för bestämmande av exponering o vitbalans. Ev slavblixtar måste synka på huvudblixten annars så fyras slaven av vid förblixtarna.

Förblixtar är fö ett gissel då många hinner blinka innan huvudblixten avfyras.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

Dom digitala belysningspaket jag sett är inte blixtar utan fast ljus.
Sen finns det blixtar med digital styrning som nog ska vara mer exakta när det gäller att ge samma ljusmängd blixt efter blixt efter blixt...vilket ska vara viktigt framför allt när man använder multiscanningsbakstycken?

julgus skrev:
kan vara att de synkar med de förblixtar som en del digitala kameror använder för bestämmande av exponering o vitbalans.

Förblixtar är inget specifikt för digitala kameror. Canon har använt olika varianter av förblixtar i åratal.

Sedan gäller nog den här frågan framförallt studiobelysning. Och då är sällan blixtautomatik aktuellt.

Hassan skrev:
...vilket ska vara viktigt framför allt när man använder multiscanningsbakstycken?

För skannande bakstycken brukar man använda just det fasta ljus som du sett. Det måste vara absolut flimmerfritt. Jag har aldrig hört talas om någon som använder blixtar i samband med skannande bakstycken. Har svårt att se hur det skulle fungera.

gors skrev:

För skannande bakstycken brukar man använda just det fasta ljus som du sett. Det måste vara absolut flimmerfritt. Jag har aldrig hört talas om någon som använder blixtar i samband med skannande bakstycken. Har svårt att se hur det skulle fungera.

Nej, det var nåt jag hört, därav frågetecknet.:) Jag vet inte hur tekniken fungerar med scannande bakstycken. Om man bygger upp bilden med en scanning per färg så är det naturligtvis väldigt viktigt med konstant ljusmängd. Annars lär man väl få färgstick.

Hassan skrev:
Dom digitala belysningspaket jag sett är inte blixtar utan fast ljus.

Som Hassan säger, det är fast ljus av den anlednigen att dom flesta digitalkameror inte har någon möjlighet att synka en blixt. Ofta har dom fördröjd exponering, bilden tas lite efter det att man tryckt på avtryckaren.
Med fast ljus går man förbi dessa svagheter i dom enklare digitalkamerorna.

ANNONS
Götaplatsens Foto