Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixtar till analoga

Produkter
(logga in för att koppla)

jojjew

Aktiv medlem
fungerar canons speedlite EX blixtar på gamla analoga, eller är det bara speedlite EZ?
och tvärtom, fungerar EZ på digitala?


TACK :)
 
Med EX-blixtar får man bara E-TTL på "type A"-kameror. På "type B"-kameror får man TTL.

EOS-kameror före cirka 1995 är "type B".
 
EZ funkar på digitala EOS, men bara helmanuellt.

Men en del EZ-blixtar har små trick som man kan använda. Jag har en 540EZ sen mitten av 1990-talet och den pratar lika bra med en digital EOS dom med en analog, dvs den får veta av kameran vad objektivet är inställt på för bländare och visar en avståndsskala med en markering för vad som är lämpligt avstånd. Det är ganska lätt att justera bländare och avstånd med hjälp av vad blixtens panel visar. Inte lika smidigt som en helautomatisk blixt, men betydligt enklare än att räkna ut bländare med hjälp av avstånd och ledtal.

En gammal tråd om samma sak, med lite fler detaljer:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1070963#post1070963

(Nuförtiden använder jag sällan min 540EZ eftersom jag har skaffat ett par 430EX II).
 
ANNONS