Annons

Blixtar, vad är det? (Val av blixt till K5)

Produkter
(logga in för att koppla)

AntY

Aktiv medlem
Ja, det här med blixtar. Jag letar kort och gott efter vad som skulle kunna vara en lämplig blixt till min K5:a. Jag fotar mycket utomhus men nästan aldrig inomhus och nu när det börjar närma sig jul skulle jag gärna vilja ha möjligheten att ta vettiga bilder på släkt och vänner. Det här med olika funktioner och så är ett träsk och det är ganska svårt att förstå vad som är skillnaden på olika blixtar, speciellt när man jämför olika fabrikat.

Först och främst använder jag fasta objektiv. 21 mm, 50 mm och 40 mm brukar ofta följa med. Det hade varit en fördel att kunna flytta runt blixten lite men det kanske man kan lösa med en sladd? Som tidigare sagt är det först och främst för inomhusbruk jag ska ha den.

Är det någon som har något bra tips på blixtar eller något tips på vad man ska hålla sig borta från så vore jag mycket tacksam.

/Arvid

P.S. Denna tråd kanske passar bättre in på köpråd men det kändes som att det skulle bli en mer specifik publik här i pentaxhörnan.
D.S.

Kan inte Pentax-blixtar specifikt, men det här ser ut som en bra deal:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=44af1p2d

För att få loss den från huset:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=3711532d

Minus med blixten är att den är lite yxig i manuellt läge (1/4 blixtkraft ej valbart tex). Ska du bara köra TTL lär det inte vara mycket att fundera på.

Komplettera med gul- och grönfilter för att matcha glödljus och lågenergiljus och du har ett kit som tar blixtbilder som inte "ser ut" som blixtbilder.

Enda som känns misstänksamt är att det känns som någon provat exakt samma sak, men sedan lämnat tillbaka grejorna. Men du har ju alltid ångerrätt enligt distansavtalslagen, så det bör vara riskfritt att prova!

Kör själv med en K-5:a och en Metz 50 AF-1, vilket är en kombination jag är mycket nöjd med i förhållande till vad den kostat mig. Förutom i de största av salar räcker kraften till, och med någon form av diffusor och lagom lågt tak i rätt färg kommer man långt. Kompletterar man dessutom med färgfilter och en TTL-kabel som föregående talare föreslår, har man ett riktigt mångsidigt paket utan att för den skull tumma på portabiliteten.

Sitter just och redigerar en serie porträtt jag behövde ta under viss tidspress och därför varken hann eller orkade rigga något mer avancerat än nämnda kombination, och jag är faktiskt glatt överraskad av resultaten!

För att säga något mer Pentax-specifikt är det nog värt att notera att Metz-blixtarna tycks överexponera ibland med P-TTL, men med en fast blixtkompensation i kameran på minus ett steg tycker jag exponeringen sitter även i ganska svåra situationer. Metz 50 stödjer också en ganska hyfsad rad manuella funktioner bl a med effektinställning ner till 1/64, även om menysystemet kanske inte är det man får lust att jobba länge med... Kvaliteten är det dock inget fel på - den har varit med över axeln på otaliga fester där jag prostituerat mig som mingelfotograf och den har knappt en repa.

Jag upplevde också osäker exponering med en K-5:a och en Metz 58 AF-2. Överexponerade ibland svårt...både vid direkt och indirekt blixt. Slutade med att jag mest körde med blixtens inbyggda fotocell...dvs blixtens autoläge...och inte P-TTL. Det (autoläget) fungerade oftast bra om man bara såg till att ha objektet någorlunda centrerat i bilden. Så nej, jag kan inte heller helt oreserverat rekommendera Metz ihop med Pentax :(

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Jag har en K-5 med Metz 58 AF-2 och tycker den blixten är kalas. Köpte den dessutom pga råd från "personal ur Pentax egna led", då de ansåg denna blixt som bättre än sina egna, "off the record".

Jag använder både Pentax 360 och 540 och är mycket nöjd med båda. Jag kjöpte dock dessa innan priserna höjdes, idag tycker jag de är för dyra och skulle nog titta på Metz om jag skulle köpa idag.

ANNONS
Götaplatsens Foto