Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixten fälls inte upp
- Trådstartare Gorva
- Start datum
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Kör utan inbyggd blixt. Tror man blir mer kreativ utan. Bara en tanke.
lonian
Aktiv medlem
Kör utan inbyggd blixt. Tror man blir mer kreativ utan. Bara en tanke.
Det går att vara kreativ med den inbyggda blixten också, tro mig.
Spaceman Spiff
Aktiv medlem
Nu var det ju hjälp med blixten Göran behövde, inte ot-idéer om hur han kan vara kreativ.
Vilket läge är ratten i?
Står den i grönt läge bör blixten gå upp automatiskt om kameran tycker att den behövs. (Prova i ett mörkt rum.)
Står den i A,S,P eller M så behöver du som sagt trycka på blixtknappen vid sidan om sökarhuset.
Om hör ett klickande ljud som att blixten försöker gå upp men inte lyckas så är något fel.
Har du haft en extern blixt på kameran tidigare?
/Jon
Vilket läge är ratten i?
Står den i grönt läge bör blixten gå upp automatiskt om kameran tycker att den behövs. (Prova i ett mörkt rum.)
Står den i A,S,P eller M så behöver du som sagt trycka på blixtknappen vid sidan om sökarhuset.
Om hör ett klickande ljud som att blixten försöker gå upp men inte lyckas så är något fel.
/Jon
Erik Schalin
Aktiv medlem
Man får en begagnad D5100 med 18-55 för 1500 spänn.
Tyvärr lutar det åt att det inte är motiverat att lämna in den för reparation...
Kanske kan låna en blixt o sätta i blixtskon eller köpa en begagnad istället?
Tyvärr lutar det åt att det inte är motiverat att lämna in den för reparation...
Kanske kan låna en blixt o sätta i blixtskon eller köpa en begagnad istället?
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Ber om ursäkt om svaret inte passade, men jag uppfattade att det redan låg en lösning betr. blixten på tråden. Men jag måste erkänna att jag tvekade just med tanke på ev. tillrättavisning.Nu var det ju hjälp med blixten Göran behövde, inte ot-idéer om hur han kan vara kreativ.
Vilket läge är ratten i?
/Jon
Erik Schalin
Aktiv medlem
O begagnad... så menar jag en begagnad blixt... D5100´an har du redan...
apersson850
Aktiv medlem
Nu är det ju så att om han inte får liv i blixten kan det vara bra att ha alternativa lösningar i bakfickan.Nu var det ju hjälp med blixten Göran behövde, inte ot-idéer om hur han kan vara kreativ.
hampusm
Aktiv medlem
Är det nu man påpekar att de flesta externa blixtar är för stora för att få plats i en vanlig bakficka?Nu är det ju så att om han inte får liv i blixten kan det vara bra att ha alternativa lösningar i bakfickan.
Jag vill minnas från mina Nikondagar (D50 och D300), att den inbyggda blixten började bli trög efter ett tag, förmodligen p.g.a. damm och smuts. Det går bra att hjälpa den lite med fingret. Det går också bra att fälla upp den och rengöra med en bomullstop och lite alkohol.
apersson850
Aktiv medlem
Kreativitet får plats i fickan.
ztenlund
Aktiv medlem
Är det nu man påpekar att de flesta externa blixtar är för stora för att få plats i en vanlig bakficka?
Jag vill minnas från mina Nikondagar (D50 och D300), att den inbyggda blixten började bli trög efter ett tag, förmodligen p.g.a. damm och smuts. Det går bra att hjälpa den lite med fingret. Det går också bra att fälla upp den och rengöra med en bomullstop och lite alkohol.
Lite osäker på D50, men D300 har mekanisk spärr så blixten fälls aldrig upp automatiskt, medan D5100 har en elektronisk. Om jag ska gissa på rak arm så har D50 elektronisk då det är det segmentet. Att det förekommer båda varianter beroende på segment kan vara värt att hålla i minnet.
Gorva
Avslutat medlemskap
Tack för många bra svar. Jag tar inte illa upp av tillrättavisningar.
Den står i grönt autoläge i mörker. Men fälls inte upp. Låter som om den vill men någon spärr/ fjäder?som inte vill fungera? Jag pillade upp luckan och provad. Men blixten vill inte fungera.Kanske dags att köpa extern blixt. Något förslag på en enkel billig blixt?
Den står i grönt autoläge i mörker. Men fälls inte upp. Låter som om den vill men någon spärr/ fjäder?som inte vill fungera? Jag pillade upp luckan och provad. Men blixten vill inte fungera.Kanske dags att köpa extern blixt. Något förslag på en enkel billig blixt?
Spaceman Spiff
Aktiv medlem
Om det låter som att den vill upp men inte lyckas så är Hampus tips om tops bra. Akta så att du inte har för mycket vätska bara så att det rinner ner i kameran.
När du pillat upp blixten, går den lätt eller trögt upp och ner?
Går den trögt kan det vara så att den inte går upp hela vägen och därför inte blixtrar…
När du pillat upp blixten, går den lätt eller trögt upp och ner?
Går den trögt kan det vara så att den inte går upp hela vägen och därför inte blixtrar…
Erik Schalin
Aktiv medlem
Godox tt685II n (n står för Nikon)Något förslag på en enkel billig blixt?
Tar vanliga AA batterier.
Sen kan man alltid försöka få tag på begagnade blixtar...
hampusm
Aktiv medlem
Ja, det finns gott om begagnade blixtar till Nikon. Man ska tänka på att inte skicka på en gammal (före digital) blixt på en digitalkamera, inte utan att kolla upp blixten först.Godox tt685II n (n står för Nikon)
Tar vanliga AA batterier.
Sen kan man alltid försöka få tag på begagnade blixtar...