Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfoto - D100 vs Fuji S2

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur dessa kameror uppför sig vid blixtfotografering och t ex upplättningsblixt?

Fick precis veta att TTL-blixt inte fungerar med Fujin på ISO över 400, är det likadant med nikon D100?

Det vore ju skönt att med fujin kunna använda sin gamla blixt (och slippa köpa en dx-blixt) men det kanske inte är värt det om man bara kan fotografera upp till iso 400...

/Felix

Hej,
Jag använder min S2:a tillsammans med Nikon SB28 och jag har inte märkt några problem. Visserligen har jag mest användt ISO 100 och 400.
Men jag provade precis att plåta från datorplatsen och mot ett fönster så att jag fick med en del av rummet. Lät kameran stå på "P" och det blev bra. Både på ISO 100 och 1600.

Var hade du läst att det inte skulle funka över ISo 400?

/Conny

jag råkade av misstag ställa in kameran (nikon D100) på iso 1000 och sen använde jag blixten och ttl-mätningen fungerade hur bra som helst. Dock blev det anings brusigt. Som tur var kom jag på det innan tillfället var över.

connyM skrev:
Hej,Var hade du läst att det inte skulle funka över ISo 400?

/Conny

Råkade läsa det av en slump på Thom Hogans review i sammanfattningen längst ner. Sen sökte jag lite på detta i fuji-forumet på dpreview.com och där fick jag höra samma sak. TTL fungerar visserligen på iso 800 och 1600 men resultatet blir överexponerade blixtbilder.

På många blixtar finns det dock en egen ljussensor som man kan använda om man ställer in den på Auto istället för TTL. Så också på min metz 54 men det vore ju kul att kunna använda TTL som sagt var...

JA kör själv med s2pro, och det stämmer bra, över iso400 händer det ganska ofta att min kamera överexponerar (med SB28DX) - detta sker när avståndet till det du ska fotografera är kort(typ porträtt).inte för att jag någonsin tagit skada av det för jag fotar aldrig med blixt över iso400.

Tror tom att det står i manualen....
hah, sida 68:
"känsligheten för TTL-inställning är 100-400".

Testade lite med iso800-1600, fungerar bra...men när objekten är nära så överexponerar den.

Annars så är fuji s2 jäkligt bra på exponera(kan du också läsa hos Tom Hogan, medan d100 har en tendens att underexponera(men den funkar bra i höga iso, kpollade precis med en kamera).

Lycka till, hoppas infon hjälper lite.

//Robban

Hur funkar det om man kör med blixtens egen sensor, alltså att man ställer in den på auto, när man kör höga iso? Är det någon som har testat det? Blir det fortfarande överexponerat på nära håll?

Och förresten, hur funkar det att köra studs i taket och liknande med TTL, om man fotograferar porträtt i t ex 1600? Blir det också överexponerat?

Tack för svar allihop, uppskattas verkligen!

När man kör "P" dvs full auto kör den väl genom blixten´s ttl så att säga...

har testat att köra blixten i många lägen, typ auto / ttl-matrix - spot mm. Funkar rätt bra när jag kör på bländare f6-uppåt men har jag nere vid f4-f2.8 verkar den överexponera.

Kör jag blixten i taket brukar jag få bra resultat, oftast!

Iso 1600 (vad ska du fota egentligen) som sagt, jag kör ju bara runt 200.

/rob

ANNONS
Götaplatsens Foto