Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografi med 3 modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå!
Jag är ganska ny när det gäller att fota med blixt off camera, har hittills fotat mest med en person i bild. Nu har jag fått ett fotouppdrag att fota 3 personer i halvkropp.
Jag har en bakgrund med svart sida och vit sida som jag tänkte använda mig av.
Har 3st kamerablixtar. 2st silverparaply, en vit genomskilnigt paraply, en softbox och en vit reflektor. Har även 2st snoots och 1 grids att leka med.

Hur hade ni riggat upp för att få bra belysning på alla 3 personer i bild? Om jag använder vit bakgrund och lyser upp, borde jag klara mig med en av blixtarna på bakgrunden kanske och 2st på modellerna? Bakgrunden är en ihopfällbar 150x200

Hallå!
Jag är ganska ny när det gäller att fota med blixt off camera, har hittills fotat mest med en person i bild. Nu har jag fått ett fotouppdrag att fota 3 personer i halvkropp.
Jag har en bakgrund med svart sida och vit sida som jag tänkte använda mig av.
Har 3st kamerablixtar. 2st silverparaply, en vit genomskilnigt paraply, en softbox och en vit reflektor. Har även 2st snoots och 1 grids att leka med.

Hur hade ni riggat upp för att få bra belysning på alla 3 personer i bild? Om jag använder vit bakgrund och lyser upp, borde jag klara mig med en av blixtarna på bakgrunden kanske och 2st på modellerna? Bakgrunden är en ihopfällbar 150x200

En blixt på bakgrunden med paraply borde räcka med den vita bakrgunden, fast du får kanske räkna med att ljusa upp den lite i photoshop. Jag hade nog kört 2 paraply på personerna också då den sprider ljuset bra.

På den svarta bakgrunden testa både med och utan snoot. Eftersom det är 3 personer kanske man behöver få lite större ljuskägla på bakgrunden än vad en snoot ger.

Mitt bästa tips är nog att testa innan :) Och tänk lite på hur du vill de ska posera.

ANNONS
Götaplatsens Foto