Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixthuvud zoomar inte - Canon 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)

thodan

Aktiv medlem
Även när jag har blixthuvudet riktat rakt fram på min 580 EX så anges "Zoom --mm", dvs blixten tror att den är inställd för bounce-fotografering.

Det resulterar i att den inte lyser ut vidvinkelbilder samt använder för mycket effekt för telebilder.

Jag har försökt vrida på blixthuvudet fram och tillbaka utan resultat. Jag har försökt nollställa blixten genom att låta den ligga utan batterier i 10 timmar utan resultat.

Något mer jag kan prova innan jag lämnar in den för service?

Jag lånar tråden:
Samma med min Sony A100 med en Dörr DAF42/480 Ultra, men den kanske ska vara så?

Hur ser displayen ut på 580ian? Jag har "lyckats" få in ditt beteende på den inbland när jag tryckt fel. Försökte även nollställa men lyckades inte förrän jag fick knapptryckningarna rätt.

Har du tryckt på zoom-knappen?
Den kasnke har hamnat i manuellt läge där den bara zoomar när man skruvar på ratten?

Display ser ut som "vanligt" för övrigt.
-Avståndsskalan visar ingenting (förutom siffrorna)
-ETTL "Zoom --mm"
-Aktuell bländare som för tillfället är inställd på huset visas.

"Blixt under uppladdning" verkar inte heller funka, dvs pilotlampan blir inte grön innan den blir röd även om jag avfyrar en 1/1 blixt i läge "M" t ex.

Kan för övrigt tillägga att min 550 EX funkar perfekt på samma hus och 580 funkar lika dåligt på reservhuset...

Du har inte "tippat ner" reflektorn, väl? Det går att vika den neråt 7°, för närbilder. Gör man det slutar den nog också zooma, tror jag. (Har min på den andra våningen).

Det kan ju vara något tokigt med den givare som känner att du har blixthuvudet riktat rakt fram. Har man inte det blir det inget zoomat heller. Kan du zooma huvudet manuellt?

Förmodligen en helt överflödig fråga, men har du kollat att du skjutit in blixtfoten ordentligt i blixtskon?

Alla behöver ju dock inte ha samma problem med det där som jag.

Det som Anders gissar på tror jag är fallet.

Sen har ju 580EX en del "custom functions" som man kan ställa in, mkt står i instruktions boken, kan vara lite krångligt å lära sig utan till alla dessa kombinationer.

thodan skrev:
Kan för övrigt tillägga att min 550 EX funkar perfekt på samma hus och 580 funkar lika dåligt på reservhuset...

Det framgår ju inte vilket/vilka hus du har. Men vi får väl utgå från att det är två hus som båda kan hantera E-TTL.

Ta en titt på följande saker.

Testa att zooma manuellt med blixtens kontroller och kolla att zoomfunktionen fungerar som den ska manuellt.

Kolla att blixten står i E-TTL läge. Jag förutsätter också att du har E-TTL på kameran.

Kolla att wireless-switchen längst ner står i läge off.

Sedan bör du även se en liten ruta längst upp till höger i blixtfönstret om det är så att du använder en kamera med 1.6x crop. Samt att du har custom function #11 ställd till "0".

Att blixten faktiskt är riktad rakt fram och inte nervinklad till -7º-läget och att du hört klicket när blixten låser.

Kontrollera att vidvinkelskivan är fullt intryckt i blixten.

Tryck på Zoom-knappen och kontrollera att den står i autoläge(inget M ska synas).

Kolla att du använder ett objektiv som ger brännviddsinformation.

Jag testade själv sen. Att man vinklar ner blixten 7° påverkar inget. Men det är den enda vinklingen som inte ska ge det fenomen du ser. Vinklar du neråt ska blixtsymbolen i displayen blinka istället.

Tack för alla kreativa förslag och idéer. Det verkar dock vara reparationsbehov här. Ställde även frågan till canon support centre vilka svarade att "Bäste kund, Din produkt behöver lämnas in på en serviceverkstad." Undrar om det var ett automatiskt svar eftersom det kom på långfredagen? Vi får se... /T

ANNONS
Götaplatsens Foto