Annons

Blixtmätning, EOS 10D vs. EOS-1D-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Är man vimmelfotograf, som jag, och tar mycket bilder på krogen vill man ju absolut inte ha en massa luft ovanför personerna - och man komponerar bilden därefter. Problemet är att kameran mäter förblixten från den mittersta AF-punkten, vilket leder till att blixten slår för hårt om personen i fråga har svart klädsel och vice versa.

Det finns flera sätt att komma runt detta problem - man kan gaffla, göra en separat blixtmätning innan man tar bilden eller kompensera blixten "på känn" (tänk: "hmm...tar jag om bilden med -1 blir den nog bra"). Jag har nyligen gått över från att kompensera på känn till att göra en separat blixtmätning. Anledningen är att jag helt enkelt tycker att resultatet blir bättre och resultatet blir, förutsatt att ingen blinkar, oftast bra varje gång.

Men det är en tröttsam process att i 100-200 bilder per kväll göra en separat blixtmätning och sedan komponera om bilden, för att inte glömma att personerna i bilden i ungefär 10 % av fallen tror att bilden är tagen och vänder sig om för att fortsätta mingla.

En mer avancerad kamera kanske är lösningen på mitt problem och skulle kanske underlätta arbetsprocessen.

Kan man på de mer avancerade 1D-kamerorna ställa in valfri punkt förblixten (eller blixten från den separata mätningen) skall mätas från?
 
Sebastian Mandrean skrev:
Är man vimmelfotograf, som jag, och tar mycket bilder på krogen vill man ju absolut inte ha en massa luft ovanför personerna - och man komponerar bilden därefter. Problemet är att kameran mäter förblixten från den mittersta AF-punkten, vilket leder till att blixten slår för hårt om personen i fråga har svart klädsel och vice versa.

Det finns flera sätt att komma runt detta problem - man kan gaffla, göra en separat blixtmätning innan man tar bilden eller kompensera blixten "på känn" (tänk: "hmm...tar jag om bilden med -1 blir den nog bra"). Jag har nyligen gått över från att kompensera på känn till att göra en separat blixtmätning. Anledningen är att jag helt enkelt tycker att resultatet blir bättre och resultatet blir, förutsatt att ingen blinkar, oftast bra varje gång.

Men det är en tröttsam process att i 100-200 bilder per kväll göra en separat blixtmätning och sedan komponera om bilden, för att inte glömma att personerna i bilden i ungefär 10 % av fallen tror att bilden är tagen och vänder sig om för att fortsätta mingla.

En mer avancerad kamera kanske är lösningen på mitt problem och skulle kanske underlätta arbetsprocessen.

Kan man på de mer avancerade 1D-kamerorna ställa in valfri punkt förblixten (eller blixten från den separata mätningen) skall mätas från?

Det avgörs inte i kameran utan i blixten och den jobbar mig veterligen inte med punkter utan röttljus. Exakt hur ljusmätningen går till är en fråga för ingenjörer... Jag tror inte det finns någon kamera som styrblixten på det sätt du vill. Å andra sidan har du din framtid gjord om du utvecklar det. :)
 
På t. ex. 1D Mk III kan man länka spotmätningen till den valda fokuspunkten, om man vill. Men då har du ju inte heller fokusen på den centrala...Går säkert att göra på fler kameror med spotmätning. Frågan är väl om den funktionen är värd alla de tusenlapparna för dig??? Och om det är den du söker... :)

Vilket läge kör du i? Vid blixtfoto brukar jag köra i M, tycker det ger ett bra resultat i de flesta situationer. Har dock inte sysslat så mycket med mingelfoto, men det borde funka tycker jag.
 
Rogerber skrev:
Det avgörs inte i kameran utan i blixten och den jobbar mig veterligen inte med punkter utan röttljus. Exakt hur ljusmätningen går till är en fråga för ingenjörer... Jag tror inte det finns någon kamera som styrblixten på det sätt du vill. Å andra sidan har du din framtid gjord om du utvecklar det. :)
Jag är inte jätteinsatt men om jag gör en blixtmätning och riktar den mittersta fokuspunkten mot någons svarta tröja slår blixten riktigt hårt (förslagsvis för att tröjan är så mörk?). Riktar jag istället den mittersta fokuspunkten mot ansiktet, gör en blixtmätning, och komponerar om bilden så blir personen i fråga istället rättexponerad. Dessutom tänds lampan i sökaren för den mittersta fokuspunkten sekunden efter man tryckt in knappen för blixtmätning.

Min slutsats: Kameran gör en spotmätning kring den mittersta fokuspunkten. Är jag helt vilse?

Arne S skrev:
På t. ex. 1D Mk III kan man länka spotmätningen till den valda fokuspunkten, om man vill. Men då har du ju inte heller fokusen på den centrala...Går säkert att göra på fler kameror med spotmätning. Frågan är väl om den funktionen är värd alla de tusenlapparna för dig??? Och om det är den du söker... :)

Vilket läge kör du i? Vid blixtfoto brukar jag köra i M, tycker det ger ett bra resultat i de flesta situationer. Har dock inte sysslat så mycket med mingelfoto, men det borde funka tycker jag.
Lösningen på mitt dilemma verkar alltså vara en mark III:a... Dock köpte jag precis en Breitling-klocka ungefär samma pris som en 1D Mk III + 24-70/2.8 L så jag får ligga lågt med dyra inköp ett tag framöver.

Är detta en ny finess i och med EOS-1D Mk III eller fanns den även i tidigare modeller som den första 1D? Finns funktionen endast i proffsmodellerna eller även i t.ex. EOS 30D?

Gällande själva mingelfotandet körde jag i M ett tag i men med tanke på att jag vissa fredagar och lördagar kör upp emot 5 ställen, varav några är riktigt stora med väldigt varierande omgivningsljus, har jag gått över till att köra i Av med bländare f/5 och -2 i exp. komp. Jag har fortfarande full kontroll över bilden, med den stora fördelen att jag slipper luska fram en ny optimal slutartid så fort jag går från ex. dansgolvet till baren. Skulle kameran mot förmodan välja fel slutartid är det bara att vrida lite på ratten. Funkar fin-fint för bakgrundsljuset i de flesta situationer men det är ofta man får kompensera blixten pga. att folks ansikten blir utfrätta. Vore nice att sätta bilden mer eller mindre direkt - något jag också gör när jag gör en separat blixtmätning på folks ansikten. Dock är det omständigt med tanke på att man varje gång snabbt måste komponera om bilden.

Aja, får väl knega vidare med mitt nuvarande arbetsflöde tills jag har råd med ett fräsigare kamerahus. :)
 
Senast ändrad:
Sebastian Mandrean skrev:
Jag är inte jätteinsatt men om jag gör en blixtmätning och riktar den mittersta fokuspunkten mot någons svarta tröja slår blixten riktigt hårt (förslagsvis för att tröjan är så mörk?). Riktar jag istället den mittersta fokuspunkten mot ansiktet, gör en blixtmätning, och komponerar om bilden så blir personen i fråga istället rättexponerad. Dessutom tänds lampan i sökaren för den mittersta fokuspunkten sekunden efter man tryckt in knappen för blixtmätning.

Min slutsats: Kameran gör en spotmätning kring den mittersta fokuspunkten. Är jag helt vilse?

Lösningen på mitt dilemma verkar alltså vara en mark III:a... Dock köpte jag precis en Breitling-klocka ungefär samma pris som en 1D Mk III + 24-70/2.8 L så jag får ligga lågt med dyra inköp ett tag framöver.

Är detta en ny finess i och med EOS-1D Mk III eller fanns den även i tidigare modeller som den första 1D? Finns funktionen endast i proffsmodellerna eller även i t.ex. EOS 30D?

Gällande själva mingelfotandet körde jag i M ett tag i men med tanke på att jag vissa fredagar och lördagar kör upp emot 5 ställen, varav några är riktigt stora med väldigt varierande omgivningsljus, har jag gått över till att köra i Av med bländare f/5 och -2 i exp. komp. Jag har fortfarande full kontroll över bilden, med den stora fördelen att jag slipper luska fram en ny optimal slutartid så fort jag går från ex. dansgolvet till baren. Skulle kameran mot förmodan välja fel slutartid är det bara att vrida lite på ratten. Funkar fin-fint för bakgrundsljuset i de flesta situationer men det är ofta man får kompensera blixten pga. att folks ansikten blir utfrätta. Vore nice att sätta bilden mer eller mindre direkt - något jag också gör när jag gör en separat blixtmätning på folks ansikten. Dock är det omständigt med tanke på att man varje gång snabbt måste komponera om bilden.

Aja, får väl knega vidare med mitt nuvarande arbetsflöde tills jag har råd med ett fräsigare kamerahus. :)

Du ska inte tolka mitt inlägg som att en bättre kamera är lösningen på ditt problem. Även om en nyare kamera kanske har ett bättre ljusmätningssystem utesluter det inte bra blixtbilder med din nuvarande.

Vad jag vet har du inte spotmätning i din 10D. Det finns i 30D, och en del hus i 1D-serien. Kanske i fler, jag har inte full koll.

Om man mäter med spotmätning, eller kanske utsnittsmätning som jag tror du har, gör kameran vad den kan för att exponera rätt i det uppmätta området, precis som du beskriver. I ditt fall rör det sig om ca 10% av sökarbilden och utgår från centrum. Till skillnad från evaluerande och centrumvägd då även ljuset i omgivande miljö vägs in. Prova därför att köra i evaluerande läge, det kan göra stor skillnad.

I M brukar jag köra på 3 "standardläge" vid blixt, beroende på hur mycket jag vill ha med av bakgrunden. 1/60, 1/125 och 1/250 (vill man ha rörelse i bilden funkar det ju med längre tider oxå). Längre tid=mer av bakgrunden. Oftast kör jag ISO 100-200 och bländare ner till 5,6. I det läget känner kamera och blixt av hur mycket ljus som behövs och krämar på lagom mycket.

Prova dig fram en hemmakväll. Det kostar lite batterier till blixten och familjemedlemmarna blir lite irriterade en stund. Men det går över...;)

/Arne
 
Arne S skrev:
Du ska inte tolka mitt inlägg som att en bättre kamera är lösningen på ditt problem. Även om en nyare kamera kanske har ett bättre ljusmätningssystem utesluter det inte bra blixtbilder med din nuvarande.
Mitt problem är inte att jag vill få bättre blixtbilder. Som jag skrev blir blixtbilderna precis som jag vill ha dem om jag gör en separat blixtmätning på någons ansikte och sedan komponerar om bilden. Sjäva problemet ligger istället i att jag just måste komponera om bilden efter blixtmätningen! Jag eftersöker alltså ett kamerahus där blixtljusmätningen utgår från den valda fokuspunkten.

Vi har kommit fram till att den funktionen finns i EOS-1D Mk III. Finns den i någon annan modell?

Arne S skrev:
Vad jag vet har du inte spotmätning i din 10D. Det finns i 30D, och en del hus i 1D-serien. Kanske i fler, jag har inte full koll.

Om man mäter med spotmätning, eller kanske utsnittsmätning som jag tror du har, gör kameran vad den kan för att exponera rätt i det uppmätta området, precis som du beskriver. I ditt fall rör det sig om ca 10% av sökarbilden och utgår från centrum. Till skillnad från evaluerande och centrumvägd då även ljuset i omgivande miljö vägs in. Prova därför att köra i evaluerande läge, det kan göra stor skillnad.
Du har helt rätt, 10D har inte spotmätning men utsnittsmätningen påminner i alla fall om det.

Jag kör med evaluerande mätning och i Av-läget får jag som sagt bra bakgrundsljus. Däremot är förblixtens mätning ofta helt åt skogen, speciellt om folk har väldigt mörka kläder, och då blir förgrunden utfrätt trots den fina bakgrunden. Som jag skrev ovan löser jag detta med en separat blixtmätning.

Arne S skrev:
I M brukar jag köra på 3 "standardläge" vid blixt, beroende på hur mycket jag vill ha med av bakgrunden. 1/60, 1/125 och 1/250 (vill man ha rörelse i bilden funkar det ju med längre tider oxå). Längre tid=mer av bakgrunden. Oftast kör jag ISO 100-200 och bländare ner till 5,6. I det läget känner kamera och blixt av hur mycket ljus som behövs och krämar på lagom mycket.
Självfallet ger snabbare slutartider, lägre ISO-värden och mindre bländaröppningar mindre bakgrundsljus och vice versa. Ingen aning om hur ljussättningen har varit på de ställen du fotograferat på men här i Göteborg har jag nog inte en enda gång haft en slutartid snabbare än 1/10, och de längsta har väl varit kring 2 sekunder utan att bilden varit helt rörig... Kör oftast bländare f/5 och ISO 800.

Resultatet blir något i stil med följande (gårdagens skörd från Chalmers nollningsfest):
http://www.festen.se/images/vimmel/20070901_del1nollkalasetch/images/01_festen_070901.jpg
http://www.festen.se/images/vimmel/20070901_del1nollkalasetch/images/02_festen_070901.jpg
 
Snygga bilder!

Det finns ju "centerweighted average" i 10D när man kör utan blixt iaf? Den inbyggda blixten mäter bra för mig när jag kör med full automat ("gröna rutan") med min 10D, kanske lite överexponerat ibland, men inte speciellt mycket.
 
Sebastian Mandrean skrev:
Jag är inte jätteinsatt men om jag gör en blixtmätning och riktar den mittersta fokuspunkten mot någons svarta tröja slår blixten riktigt hårt (förslagsvis för att tröjan är så mörk?). Riktar jag istället den mittersta fokuspunkten mot ansiktet, gör en blixtmätning, och komponerar om bilden så blir personen i fråga istället rättexponerad. Dessutom tänds lampan i sökaren för den mittersta fokuspunkten sekunden efter man tryckt in knappen för blixtmätning.

Min slutsats: Kameran gör en spotmätning kring den mittersta fokuspunkten. Är jag helt vilse?

Lösningen på mitt dilemma verkar alltså vara en mark III:a... Dock köpte jag precis en Breitling-klocka ungefär samma pris som en 1D Mk III + 24-70/2.8 L så jag får ligga lågt med dyra inköp ett tag framöver.

Är detta en ny finess i och med EOS-1D Mk III eller fanns den även i tidigare modeller som den första 1D? Finns funktionen endast i proffsmodellerna eller även i t.ex. EOS 30D?

Gällande själva mingelfotandet körde jag i M ett tag i men med tanke på att jag vissa fredagar och lördagar kör upp emot 5 ställen, varav några är riktigt stora med väldigt varierande omgivningsljus, har jag gått över till att köra i Av med bländare f/5 och -2 i exp. komp. Jag har fortfarande full kontroll över bilden, med den stora fördelen att jag slipper luska fram en ny optimal slutartid så fort jag går från ex. dansgolvet till baren. Skulle kameran mot förmodan välja fel slutartid är det bara att vrida lite på ratten. Funkar fin-fint för bakgrundsljuset i de flesta situationer men det är ofta man får kompensera blixten pga. att folks ansikten blir utfrätta. Vore nice att sätta bilden mer eller mindre direkt - något jag också gör när jag gör en separat blixtmätning på folks ansikten. Dock är det omständigt med tanke på att man varje gång snabbt måste komponera om bilden.

Aja, får väl knega vidare med mitt nuvarande arbetsflöde tills jag har råd med ett fräsigare kamerahus. :)

Sälj Breitlingen och köp en vettig kamera i stället. Tiden kan du se på en billig klocka :)
 
Marek Pola skrev:
Snygga bilder!

Det finns ju "centerweighted average" i 10D när man kör utan blixt iaf? Den inbyggda blixten mäter bra för mig när jag kör med full automat ("gröna rutan") med min 10D, kanske lite överexponerat ibland, men inte speciellt mycket.
Tack.

Saken är den att jag kör med evaluerande mätning och det funkar finfint för bilden överlag sett. Däremot blir ansiktena som sagt ofta utfrätta om ex. kläderna är för mörka.

Detta löser jag genom en separat blixtmätning på någons ansikte men det skulle som sagt underlätta om den blixtmätningen istället kunde utgå från den översta fokuspunkten och inte den mittersta.

Rogerber skrev:
Sälj Breitlingen och köp en vettig kamera i stället. Tiden kan du se på en billig klocka :)
Men jag älskar den! Torterar mig hellre med den förbaskade 10D:an än att jag blir av med min ögonsten. :)


Men nu kom vi bort lite från ämnet. Finns det någon annan kamera från Canon förutom de nya Mark III:eek:rna som har den eftersökta funktionen? Vore fint om de första 1D:eek:rna hade det... De är ju ändå överkomliga i pris...
 
Sebastian Mandrean skrev:

Självfallet ger snabbare slutartider, lägre ISO-värden och mindre bländaröppningar mindre bakgrundsljus och vice versa. Ingen aning om hur ljussättningen har varit på de ställen du fotograferat på men här i Göteborg har jag nog inte en enda gång haft en slutartid snabbare än 1/10, och de längsta har väl varit kring 2 sekunder utan att bilden varit helt rörig... Kör oftast bländare f/5 och ISO 800.

Resultatet blir något i stil med följande (gårdagens skörd från Chalmers nollningsfest):
http://www.festen.se/images/vimmel/20070901_del1nollkalasetch/images/01_festen_070901.jpg
http://www.festen.se/images/vimmel/20070901_del1nollkalasetch/images/02_festen_070901.jpg

Instämmer, snygga bilder med gott ljus.
Som jag sa har jag ingen större erfarenhet av mingelfoto och däför ingen koll på vilka tider som krävs. Det var bara ett exempel.

Angående vilka kameror som har den funktionen; Ställ en fråga till Jeppe Ekvall, han brukar ha snorkoll på Canonhusen.

/Arne
 
Vem behöver armbandsur när det finns kameror och mobiltelefoner att se det i?
1D mk III måste väl ändå vara en bättre statussymbol än en liten Breitling. ;))
 
ANNONS
Götaplatsens Foto