Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtra med 580ex

Produkter
(logga in för att koppla)

snakehult

Aktiv medlem
Hej alla

I går så provade jag att köra master och slav med två 580ex blixtar, allt funkar fint och det blixtra som sjutton.

Men vad jag inte lyckades med var att bara få slav blixten att blixtra, dvs den som satt på kameran ska bara styra den andra och inte blixtra själv.

Tyckte att jag gjorde just som manualen beskriver.

kamerablixten visar:
bild 1 blinkande oFF och tre streck som ett liggande W framför blixten

jag bekräftar med och den visar:
bild 2 blinkande blixt Z

men den blixtar iallafall liksom slavblixten.

Någon ide?

Jag gissar bara nu eftersom jag inte har manualen här... men måste du inte slå av det i menu på kameran under custom functions. Där finns ett val för om blixt skall fire eller inte...?

Mvh/Micke

Är du säker på att blixten på kameran verkligen gav ljus i bilden?
Blixtrar gör den i alla fall, det är så den kommunicerar med slavblixten och talar om vad den ska göra och när.

BugEyes skrev:
Är du säker på att blixten på kameran verkligen gav ljus i bilden?
Blixtrar gör den i alla fall, det är så den kommunicerar med slavblixten och talar om vad den ska göra och när.

Ehh, tja, nej det vet jag inte. Svårt att säga om den blixtrade före slutaren, men i såfall påverkar det ljusmätningen.
Men visst går väl kommunikationen via IR?!

Canons system fungerar så att den alltid kommer att bränna av "vitt ljus" (ej IR, ej radio) när den pratar med övriga enheter trådlöst. Det du ser är master-blixtens "prat" med slaven/slavarna, medan den beordrar dem att utföra en förblixt för att därefter analysera det uppmätta ljuset (blixtarnas effekt + naturligt ljus) och bestämmer den slutliga blixten.

Det trista är att detta sker med slutaren öppen, så det kan hända - vid väldigt dåliga ljusförhållanden - att master-blixtens "prat" syns i bilden även om master-blixten är inställd på att själv ej utlösas. Men i de flesta situationer kommer du i bilden endast se blixtljus skapat av slavarna.

// mvh Petter

Vad Petter säger stämmer,
Kommunikationen mellan blixtarna sker med huvudljuset och inte via IR. Därför ser det alltid ut som om båda blixtrar.

Hur löste du problemet?

Hänger på tråden eftersom jag har krånglat med det här också och har inte löst det. Hur gör man egentligen?
Mvh/A-l

BugEyes skrev:
Vad Petter säger stämmer,
Kommunikationen mellan blixtarna sker med huvudljuset och inte via IR. Därför ser det alltid ut som om båda blixtrar.

Hur fungerar då kommunikationen mella canons ST-E2 och extern blixt, då den inte har någon "blixtlampa"??

/markus

Kommunikatioen fungerar även med IR-ljus, men istället för att montera in IR-dioder och extra styrning för dessa i blixten, så görs detta enbart med blixtljuset. Blixtljuset innehåller även den nödvändiga IR - informationen.

ST-E2 använder IR-dioder för att skicka samma information men utan blixtljus, mycket förnämligt om man inte vill ha det lilla tillskott som faktiskt trots allt kommer från masterblixten.

Du kan dock täcka för blixtlampan med ett enkelt filter som endast släpper igenom IR-ljuset. Jag använder 3-4 lager oexponerad, och framkallad negativ färgfilm.

Mycket bra om Du skall fotografer tavlor med glas, t.ex.

/Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto