Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsladd

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Jag har ett nyfunnet intresse i att plåta med blixt. När jag plåtar porträtt hemma så skulle jag vilja kunna hålla blixten i handen istället för att ha den på kameran, t ex för att kunna ha blixten snett uppifrån.

Visst finns det sådana kablar mellan kamera och blixt? Vilken kabel ska jag ha (300D + Soligor DG-340 DZ)?

Vore glad om någon med koll kan posta någon länk etc.

Tack på förhand!

Hade samma behov, hade turen att hitta en begagnad:
Canon TTL Förlängningskabel 2, 65-95cm spiralkabel

Finns hos Cyber, men är dyr som attan!
/Ulf

Det finns piratmärken också. Jag köpte en med full TTL på Jessops för ett par hundralappar, sedan satte jag på Nikon-klistermärken vilket gör att den fungerar lika bra som orginal ;-)

Greven

Sladden kostade 30 pund och frakten 15. Kanske är lika bra att ta det med cyberphoto ändå =/

Har Canon TTL Förlängningskabel 2 stöd för E-TTL?

Fast de där lösningarna ger ju ingen ttl-mätning, så då blir det ju en lite orättvis jämförelse. En vanlig förlängningssladd utan ttl kostar ju inte heller så mycket.

Jag köpte nyligen en ST-E2 för 1600:- inkl frakt från Ebay i Tyskland, kändes som ett bättre och mer flexibelt alternativ även om det är något dyrare än en sladd. Men jag känner att nyttan är betydligt större än med bara en sladd.

jimh skrev:
Fast de där lösningarna ger ju ingen ttl-mätning, så då blir det ju en lite orättvis jämförelse. En vanlig förlängningssladd utan ttl kostar ju inte heller så mycket.

Ah-- bra poäng. Tack för påpekandet.

Känns surt i vilket fall med så mycket för en kort sladd när de antagligen tillverkas för under 10kr i Kina. Sålde datortillbehör med 10x marginal tidigare..

ANNONS
Götaplatsens Foto