Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
blixtsynk med live view i 5D mk2
- Trådstartare hornavan
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Att du måste stänga av "Tyst bildtagning". När du sätter en Canonblixt i blixtskon sker detta automatiskt. Förmodligen tänds dina studiolampor samtidigt med 580 EX II, om du använder dem tillsammans.
apersson850
Aktiv medlem
Det tog två minuter efter det att jag sett ditt inlägg... ;-)
bengt-re
Aktiv medlem
Tja, för att de kör första ridå elektroniskt i den moden och då blir det ingen x-synk. Själv ställer jag in skärpan manuellt i lv och klickar sedan ner lv och knäpper bilden - tar egenligen inte längre tid och man slipper bry sig om hur kameran är ställd - dessutom så fungerar samma arbetssätt med 40D och eftersom jag iaf blandar husen så är det bra att jobba på ett sätt som fungerar på båda husen.
I framtiden kommer givetvis blixt att fungera med elektronisk både första och andra ridå, men det gör det inte riktigt än - nästa generation hus lär ha löst det, tror jag iaf. Kompaktkamrorna saknar ridåslutare och där fungerar x-synk så finns ingen egentlig teknisk anledning till att det inte skall gå lösa även på DSLR i motsvarande moder.
I framtiden kommer givetvis blixt att fungera med elektronisk både första och andra ridå, men det gör det inte riktigt än - nästa generation hus lär ha löst det, tror jag iaf. Kompaktkamrorna saknar ridåslutare och där fungerar x-synk så finns ingen egentlig teknisk anledning till att det inte skall gå lösa även på DSLR i motsvarande moder.
hornavan
Aktiv medlem
Tja, för att de kör första ridå elektroniskt i den moden och då blir det ingen x-synk. Själv ställer jag in skärpan manuellt i lv och klickar sedan ner lv och knäpper bilden - tar egenligen inte längre tid och man slipper bry sig om hur kameran är ställd - dessutom så fungerar samma arbetssätt med 40D och eftersom jag iaf blandar husen så är det bra att jobba på ett sätt som fungerar på båda husen.
Det fina med att plåta i LV är ju att det blir spegelupfällning på köpet. Annars är din metod det jag använt i min okunskap och brist på förmåga att läsa bruksanvisningen.
bengt-re
Aktiv medlem
Jo, det är sant, och självklart är det bättre att slippa spegelflipp överhuvudtaget - speciellt när man kör macro så kan spegeluppfällning faktist ha liten nytta även med blixt - speciellt om det är stora blixtar med långa brinntider. Annars så normalt sätt så finns det egentligen inget behov av att köra MLU med blixt om det inte är just macro.
däremot så vet jag inte varför Canon envisas med att använda ridåslutare till första ridå då det idag med dagens sensorer funerar lika bra att köra den elektroniskt.
däremot så vet jag inte varför Canon envisas med att använda ridåslutare till första ridå då det idag med dagens sensorer funerar lika bra att köra den elektroniskt.
apersson850
Aktiv medlem
Det gör de inte. Det är andra ridån som stänger på mekanisk väg. Annars hade det knappast varit några problem med blixtsynket heller.
apersson850
Aktiv medlem
Ja, det är den de påstår de inte klarar lika bra på elektronisk väg.