Annons

blixtsynkning på hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Det här är nog en jättedum fråga men...jag är ju van vid att ha en kamera som synkar på max 1/100, och då ska jag ha bländare 22 på en meters avstånd med min blixt. (ledtal 21 Asa100)

Men nu har jag fått låna en Hasselbladare och den synkar ju på alla tider...men...betyder det att jag ändå kan köra på bländare 22 på en meters avstånd? Även om jag kör säg 1/500?

Eller hur funkar det där?

Det känns som om det är säkert en jättelätt sak att svara på för er som håller på med sånt här...

Jag har en ljusmätare men den klarar inte att mäta blixtljus...

Precis som du skriver så synkar den på alla tider oavsett bländare och avstånd. Om det är en Hasselblad ur 500-serien.
Är det 200-serien så synkar dom bara på 60-dels eller längre tid.

Att 500-serien synkar på alla tider beror på att objektiven har centralslutare.

Du resonerar riktigt. Tänk så här: 1/60 eller 1/500 är båda mycket längre tider än blixtens brinntid - och det är under den brinntiden filmen exponeras. MEN! Detta gäller enbart vid fotografering i relativt mörker. Använder du blixten som upplättningsblixt ute en ljus dag är det givetvis annorlunda.
Men inomhus så här års är det bara blixtens brinntid som gäller (om du inte börjar använda tider runt 1 sek eller längre).
Us

kanon, så...1/500del eller 1/60 del spelar inte nån roll utan det är bländaren som bestämmer...

har jag fattat det rätt då?

Om du däremot använder en studioblixt så är 1/500 lite för snabbt. Man bör då inte ha snabbare tid än 1/125.

Varför inte 1/500? Vad händer då?
Jag kör ofta 1/500 med utmärkt resultat. Ser ingen direkt skillnad på diorna oavsett slutartid med studioblixtar (jag har dock inte detaljstuderat och jämfört).

jonasgauffin skrev:
Varför inte 1/500? Vad händer då?
Jag kör ofta 1/500 med utmärkt resultat. Ser ingen direkt skillnad på diorna oavsett slutartid med studioblixtar (jag har dock inte detaljstuderat och jämfört).
Vissa studiblixtar har en väldig lång blixttid (Då på maximal styrka). Ner till 1/100 s. Har du en 1/500 del på kameran så får du ju inte lika mycket mängd ljus som du borde ha.

Bra att veta, jag har aldrig reflekterat över brinntiderna förrut. Jag har Profoto 7a aggregat som det är väldigt snabb brinntid(1/12000) på men sen har jag ett gäng Elinchrome aggregat(500w) som jag inte har en aning om vad dom har för brinntid, kanske är bra att kolla upp det :)
Tackar för informationen!

Måste bara fråga igen...jag har nämligen fått tillbaka bilderna nu och de var bedrövligt underexponerade...
Alltså...jag plåtade på 1m avstånd med en blixt som har ledtal 21...det booorde ge 21/1= 22bländare
Eller hur?
Använde en vit plastbouncer/vinkelskiva monterad på blixten.

Så varför blev korten mörka?

När jag frågade om tiden hade något med saken att göra så fick jag svaret att blixttiden var så mycket snabbare än slutartiden så den spelade ingen roll men nu undrar jag iallafall.

Blixten är en chinon blixt och brukar användas på en chinon med blixtsyng 1/60. Jag tog de här korten på 1/125
KAN inte det ha spelat någon roll? Det är ju trots allt en dubbelt så snabb tid...för övrigt ljus att tränga in menar jag.

Tycker det verkar skumt.

En enda bild blev förresten "normal exponerad" Där hade jag slagit blixten i taket och räknat ut bländaren till 5,6...(blixtens väg till motivet 3m plus ett steg till för takets reflektionsbrist)

En annan fråga...det här var oxå första gången jag fick leka med en lös ljusmätare...en upplevelse eftersom jag inte visste riktigt hur man gjorde.

och ETT fel jag tror jag gjort är att jag mätt ljuset NÄRA mot huden på modellen och sen tagit kortet på typ 1-1,5m avstånd. Då blir bilden mörk va?

Min tanke var att jag inte ville ha överexponerade hudtoner...men istället verkar jag ha fått väldigt mörka bilder

ok, det var säkert taskigt med ljus oxå, körde de bilderna med en 500w halogenlampa genom en gardin.

fick bl.2,8 och 1/15.

pul skrev:
Måste bara fråga igen...jag har nämligen fått tillbaka bilderna nu och de var bedrövligt underexponerade...
Alltså...jag plåtade på 1m avstånd med en blixt som har ledtal 21...det booorde ge 21/1= 22bländare
Eller hur?
Använde en vit plastbouncer/vinkelskiva monterad på blixten.

Så varför blev korten mörka?

När jag frågade om tiden hade något med saken att göra så fick jag svaret att blixttiden var så mycket snabbare än slutartiden så den spelade ingen roll men nu undrar jag iallafall.

Blixten är en chinon blixt och brukar användas på en chinon med blixtsyng 1/60. Jag tog de här korten på 1/125
KAN inte det ha spelat någon roll? Det är ju trots allt en dubbelt så snabb tid...för övrigt ljus att tränga in menar jag.

Tycker det verkar skumt.

En enda bild blev förresten "normal exponerad" Där hade jag slagit blixten i taket och räknat ut bländaren till 5,6...(blixtens väg till motivet 3m plus ett steg till för takets reflektionsbrist)
Bländaren bör vara bl 22 om du har en 100 ASA/ISO film i kameran, motivet en meter framför och du EJ har en vidvinkelskiva eller bouncer framför.(Dessa stjäl ljus)

Synktiden bör vara 1/60 eller längre annars så är inte hela slutar-ridån öppen då blixten kommer och resultatet blir antingen en helsvart ruta eller delvis svart bild.

Tror alltså att skurken i detta fall var vidvinkelskivan. Blixten har kanske dessutom i verkligheten ett ledtal som är mindre än uppgivet tal.

ja jo, det kan ju vara så att skivan stjäl ljus..

men hasselbladaren synckar ju på alla tider (upp till 500del) så halva svarta rutor råkade jag inte ut för.

Och som sagt...blixten är ju rätt gammal så den kanske inte längre levererar 21 i ledtal

När det gäller hasselblad 500c/m med synkkontakt på huset så ska inte den användas eftersom den inte synkar rätt. Den fungerar kanske om man använder riktgt gamla engångblixtar som har en fördröjning.

Mina profoto compact ger mer ljus på 1/250s en med 1/500s enligt min mätare. Skiljer med ca 1/3 steg.

ska den inte användas?? vad ska jag använda då??

har ju bara en stavblixt och ett blixtuttag på kameran...

Man ska använda synkkontakten på objektivet. De flesta bladare har bara en sådan kontakt men ett tag gjordes bladare med en kontakt till på kamerahuset i hasselbladsemblemet. Jag lärde mig detta genom misstaget genom att plåta en hel rulle med fel kontakt och fick en helt blank rulle.

ANNONS
Götaplatsens Foto