Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blocketpaketet och liknande lösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

mickecrown

Aktiv medlem
Öga mot öga

Benägen att hålla med dej. Allternativet om man inte litar på dessa betallösningar är väl att annonsera på den lokala ICA-shoppen och träffa köparen öga mot öga. Men tänk om köparen då snor ditt objekt och springer därifrån...
Allt jag sålt på blocket har jag gjort öga mot öga.
Men jag kanske har haft tur som inte blivit utsatt för nåt.
Fast det är klart, jag ågr inte till ett möte med en okänd om jag har mer dig en vara värd några tusen kronor utan att ha en halv biljardkö i bilen. Och jag är 190cm lång och väger 115 kg.
Och jag är inte fet...
Så lycka till, den tjuv som försöker jävlas med mig.
Skulle själv aldrig lita på Blocketpaketet, Paypal, o dyl.
 

afe

Aktiv medlem
En variant som föreslagits många gånger tidigare är att kolla med någon (betrodd) FS-medlem bosatt på samma ort som säljaren, och be denne kolla och köpa prylen på plats (eller att denne medlem säljer prylen på plats, men då riskerar man förstås frakten).
 

Segedahl

Aktiv medlem
Missförstå mig inte, det är ju bra att du fått betalt. Men det intressanta är ju att få höra från någon som verkligen blivit hjälpt av blocketpaket eller någon liknande tjänst. Varenda gång som trådar av den här sorten dyker upp brukar jag be folk som haft nytta av tjänsten att höra av sig. Men ingen har stigit fram hittills.
Själv kräver jag förskott om jag ska sälja något. Och därför accepterar jag att betala i förskott när jag ska köpa. Men att använda blocketpaket är inte aktuellt. Känns det inte bra med säljaren så avstår jag.
Tjo! Nej jag missförstod inte dig.
Ville bara berätta min erfarenhet.
Ha en trevlig söndag
 

mrkgrd

Aktiv medlem
Hej, då jag jobbar på DB Schenker och med Blocketpaketet vill jag understryka att tjänsten är tänkt att vara till nytta för både köpare och säljare. Genom att hantera både vara/paket och pengar. Tjänsten är framtagen i samarbete med Blocket.se som precis som oss jobbar mot nätbedrägerier.

Köparen måste lägga pengarna på bordet (lösa ut det på ombud) före paketet kan hämtas ut, men inga pengar behövs skickas i förskott. Köparen har sedan ett dygn på sig att kontrollera att varan stämmer med beskrivningen. Har man då felaktigt fått t.ex. ett Nikon-objektiv istället för ett Canon - då använder man den bifogade returetiketten och skickar tillbaka varan. Hela beloppet kommer att återbetalas.

Säljaren har i sin tur ett dygn på sig att kontrollera returen om varan skickas tillbaka. På så sätt går det inte skicka tillbaka en "tegelsten" i paketet eller t.ex. repor som tyder på att varan är använd.

Är det någonting som inte stämmer kan säljaren "underkänna" returen och då låser vi pengarna. Köparen som returnerade får dem inte förrän han/hon gjort rätt för sig.

Vill poängtera att vi på DB Schenker inte agerar "domstol", men pengarna är låsta till dess att parterna är överens. Det kan t.ex. vara så att köparen erkänner sitt misstag och låter säljaren få pengarna för varan. Detta avgör parterna själva.

Magnus
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej, då jag jobbar på DB Schenker och med Blocketpaketet vill jag understryka att tjänsten är tänkt att vara till nytta för både köpare och säljare. Genom att hantera både vara/paket och pengar. Tjänsten är framtagen i samarbete med Blocket.se som precis som oss jobbar mot nätbedrägerier.

Köparen måste lägga pengarna på bordet (lösa ut det på ombud) före paketet kan hämtas ut, men inga pengar behövs skickas i förskott. Köparen har sedan ett dygn på sig att kontrollera att varan stämmer med beskrivningen. Har man då felaktigt fått t.ex. ett Nikon-objektiv istället för ett Canon - då använder man den bifogade returetiketten och skickar tillbaka varan. Hela beloppet kommer att återbetalas.

Säljaren har i sin tur ett dygn på sig att kontrollera returen om varan skickas tillbaka. På så sätt går det inte skicka tillbaka en "tegelsten" i paketet eller t.ex. repor som tyder på att varan är använd.

Är det någonting som inte stämmer kan säljaren "underkänna" returen och då låser vi pengarna. Köparen som returnerade får dem inte förrän han/hon gjort rätt för sig.

Vill poängtera att vi på DB Schenker inte agerar "domstol", men pengarna är låsta till dess att parterna är överens. Det kan t.ex. vara så att köparen erkänner sitt misstag och låter säljaren få pengarna för varan. Detta avgör parterna själva.

Magnus
Tack för din beskrivning Magnus.
Jag tror ju inte annat än att DB Schenker och Blocket har dom bästa avsikterna med det hela. Men ditt svar indikerar för mig att om jag som säljare skulle använda tjänsten så är jag faktiskt inte skyddad om köparen väljer att skicka en tegelsten till mig.
I så fall har ju köparen mitt objektiv och jag har inga pengar. Och enda sättet att reda ut dispyten är att ta det till domstol.
Vilket inte kommer att hända för så små belopp som den här sortens affärer brukar handla om.
Det omvända kan såklart också hända om jag som köpare vill returnera objektivet som jag köpt. Säljaren påstår då att det var en tegelsten i paketet och mina pengar är blockerade. Säljaren har kvar objektivet och jag har inga pengar.

Det är just de falska förhoppningar som sådana här tjänster ger som är problemet. Och det är ju meningslöst att rapportera att "jag har använt blocketpaketet och det funkade fint" när det inte är fråga om en konflikt mellan säljare och köpare.
Mellan ärliga personer så behövs inte denna tjänst och min bestämda mening är att den är meningslös ifall en av parterna inte är seriös.
 

mrkgrd

Aktiv medlem
Hej igen,

det är sant att det skulle kunna gå så långt som till en domstol. Men om köparen skickar tillbaka en tegelsten när denne betalat för varan är nog inte så stor risk. Det mer jobb (packa, etikettera och gå och lämna in på ombud) - utan att få några pengar och på det möjligheten att hamna i domstol. Vi uppmanar alla att polisanmäla oegentligheter. Värdet på varorna är ibland väldigt högt. Flera tusentals kronor.

Min bild är ändå att tack vare att tjänsten motarbetar bedrägeriförsök så håller den borta folk som inte går att lita på. Och där ligger en del av tryggheten med tjänsten. Den som vägrar använda en trygg tjänst har kanske inte rent mjöl i påsen.

Har respekt för att man ibland hellre gör affärer öga mot öga. Men vår idé med denna tjänst är att göra det så tryggt som möjligt att köpa och sälja över hela Sverige och därmed nå en större målgrupp och ett större utbud.

Magnus
 

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Hur mycket är försäkringsvärdet i paketet om nu paketet skulle skadas/komma bort?

Några med god erfarenheter av detta?
Blev själv tillfrågad att använda detta av en köpare i samma i samma stad. Kändes märkligt varför man nu hellre vill använda detta än mötas upp? Tidspress? Testa objektivet i lugn och ro?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Om du fått svar från en person som bor i samma stad som du så låter det konstigt. Jag skulle i så fall kräva att få träffa personen och göra upp öga mot öga.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Schenker urusel hantering vid strul

Min bild är ändå att tack vare att tjänsten motarbetar bedrägeriförsök så håller den borta folk som inte går att lita på. Och där ligger en del av tryggheten med tjänsten. Den som vägrar använda en trygg tjänst har kanske inte rent mjöl i påsen.
Vill bara ge en infallsvinkel som jag själv råkat ut för precis, nämligen att det är Schenker som är den stora riskfaktorn.

Schenker skyllde idag strulet på ett icke fungerande skanningssystem hos ombuden vilket resulterat i att min köpare hämtade ut kamera och betalade, men det registrerades inte hos Schenker. När detta påtalades för Schenker så ville de inte själva kontrollera om paketet låg kvar på hyllan hos ombudet och inte heller om de tagit emot några pengar. Istället skulle jag leta upp köparen och be honom skicka ytterligare ett separat mail till Schenker.

Nu hade jag tur med köpare som var hemma och svarade Schenker, men jag skall vänta ytterligare 4 bankdagar innan Schenker tänker betala pga av de automatiska systemen (de som strular). Vi får väl se när jag får några pengar eller om jag ska behöva lämna in en polisanmälan mot Schenker.

Säker tjänst ... kanske ... men Schenkers hantering när det strular är oförskämt dålig.
 

cardazio

Aktiv medlem
Första gången - hoppas det fungerar bra

Tog hem ett 135 f/2 Apo sonnar som skulle fungera manuellt, men icke. Visade sig vara blockerade bländarblad, så returnerade direkt. Får hoppas att blocketpaketet fungerar som det ska. Fick ingen länk att ange återbetalningskonto till dock :S.

Trist på ett fint objektiv. Riktigt skarpt, men inge kul om man inte kan gå förbi f/4 och inte värt 7k,

https://we.tl/t-qJJqdYiczK
 

Lars Peter

Avslutat medlemskap
En del insisterar på att man ska sälja med blocketpaket men jag ser ingen fördel som säljare. Ponera att köparen skadar prylen och returnerar den? Då blir det jäkligt mycket strul. Det är som upplagt för onödig administration som man undviker om det är en rak affär med pengar mot pryl.
 

RobinN

Aktiv medlem
Denna oro kan ju vinklas åt alla håll och kanter. Blocketpaket känns ju som mer säkert för båda än något annat, än möjligen ansikte mot ansikte men även det är en risk. Förskottsbetalning är en stor risk för köparen, men hur mycket annat betalar man inte direkt när man beställer? Inte alltid en butik är säkrare än privatperson heller. Om alla var så skeptiska och rädda hade vi inte kunnat handla begagnat alls. Jag har alltid betalat förskott på saker här på Fotosidan och inte råkat illa ut, än åtminstone.
 

cardazio

Aktiv medlem
Denna oro kan ju vinklas åt alla håll och kanter. Blocketpaket känns ju som mer säkert för båda än något annat, än möjligen ansikte mot ansikte men även det är en risk. Förskottsbetalning är en stor risk för köparen, men hur mycket annat betalar man inte direkt när man beställer? Inte alltid en butik är säkrare än privatperson heller. Om alla var så skeptiska och rädda hade vi inte kunnat handla begagnat alls. Jag har alltid betalat förskott på saker här på Fotosidan och inte råkat illa ut, än åtminstone.
FS är en sak men det finns många olika typer på blocket. I mitt fall hade jag tappat 7k idag utan BP. F2F är dock bäst
 

goran.nilsen

Ny medlem
Tog hem ett 135 f/2 Apo sonnar som skulle fungera manuellt, men icke. Visade sig vara blockerade bländarblad, så returnerade direkt. Får hoppas att blocketpaketet fungerar som det ska. Fick ingen länk att ange återbetalningskonto till dock :S.

Trist på ett fint objektiv. Riktigt skarpt, men inge kul om man inte kan gå förbi f/4 och inte värt 7k,

https://we.tl/t-qJJqdYiczK
om du använt blocketpaketet, så har säljaren inte fått pengarna förän du hämtat ut paketet och inte skickat tillbaka paketet med medföljande lapp med "returfrakten", inom ca ett dygn från att du hämtat paketet.

när du skickat tillbaka paketet, så får du automatiskt tillbaka pengarna om säljaren inte har några invändningar när denne hämtat ut returpaketet, annars blir det en tvist som ni får lösa.
 

cardazio

Aktiv medlem
om du använt blocketpaketet, så har säljaren inte fått pengarna förän du hämtat ut paketet och inte skickat tillbaka paketet med medföljande lapp med "returfrakten", inom ca ett dygn från att du hämtat paketet.

när du skickat tillbaka paketet, så får du automatiskt tillbaka pengarna om säljaren inte har några invändningar när denne hämtat ut returpaketet, annars blir det en tvist som ni får lösa.
Ah ok, vad bra. Då får man börja fundera på vad man ska skaffa för objektiv för pengarna igen då :p.
 
ANNONS