Annons

Blocketpaketet och liknande lösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas89

Aktiv medlem
Problemet är att ord står mot ord när det blir en tvist. Blocket går inte in och hjälper till alls där så bara för att man skickat paketet i retur kan man inte slappna av.

En nackdel (som säljare) som inte nämnts är att det tar ganska lång tid och kostar pengar ifall köparen av någon anledning inte hämtar ut paketet. jag har klarat mig men en vän sålde ett tält och fick vänta 5 veckor på att få tillbaka det tillsammans med en faktura för returfrakten. Köparen kan göra så helt utan straff när hen hittat varan billigare någon annanstans eller liknande.

Försöker undvika BP helt, men likväl är det ganska utbrett att folk begär det, så jag har två (trögsålda) paket som förhoppningsvis landar utan problem hos köparna imorrn. Men generellt är det nej till BP från mig.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Blocketpaket och andra liknande lösningar är en följetong här på fotosidan...

Som säljare skulle jag aldrig sälja så. Har gjort det men under protest.
En gång sålde jag till en person i Norge. Efter ungefär tre veckor återkommer han och klagar på att det finns ett litet märke på objektivet. Alltså långt efter att tiden för retur gått ut.

Som köpare tycker jag att man helt enkelt får ta risken att bli blåst. Känner man det minsta osäkerhet om säljarens pålitlighet så är det bättre att avstå.
Fotosidan tycker jag fungerar mycket bra. Jag "känner" det flesta vanligaste säljarna och om de funnits på sidan länge så är min erfarenhet att det går bra att handla.

Många inlägg är ungefär "jag har använt Blocketpaketet både som säljare och köpare många gånger" är ju inget bevis för att det fungerar. Det hade säkert gått lika bra utan. Det gör det om bägge parter är ärliga!
Det intressanta är ju att få höra om de fall när Blocketpaketet verkligen gjort nytta.
Att det tar flera månader att få pengar tillbaka känns ju inte bra.
Skyddet är en illusion. Jag tror inte att det gör någon större nytta för någon annan än Blocket.
 

andreas89

Aktiv medlem
Case in point - har nu en stereoförstärkare på väg tillbaka. Köparens ursäkt är att den inte låter som han föreställt sig.

Tre veckor, annonskostnad och kostnad för blocketpaket till spillo, och då vet jag inte ens om den kommer tillbaka oskadd än. En vara för 10 000kr.

Använd inte blocketpaketet, det utgör inget skydd mot idioter överhuvudtaget.
 

iSolen.se

Guest
Case in point - har nu en stereoförstärkare på väg tillbaka. Köparens ursäkt är att den inte låter som han föreställt sig.

Tre veckor, annonskostnad och kostnad för blocketpaket till spillo, och då vet jag inte ens om den kommer tillbaka oskadd än. En vara för 10 000kr.

Använd inte blocketpaketet, det utgör inget skydd mot idioter överhuvudtaget.
Ponera att du när du får tillbaka den säger att den nu är skadad. Förstärkare går ju att överbelasta genom dåligt handhavande eller helt enkelt felkoppling.

När skickar du tillbaka pengarna, får du först en möjlighet att kolla att din förstärkare fortfarande är ok?
 

andreas89

Aktiv medlem
Ponera att du när du får tillbaka den säger att den nu är skadad. Förstärkare går ju att överbelasta genom dåligt handhavande eller helt enkelt felkoppling.

När skickar du tillbaka pengarna, får du först en möjlighet att kolla att din förstärkare fortfarande är ok?
Jag ligger ute med varan, så i praktiken hela dess värde, men pengarna hålls av Schenker just nu.

Tanken är att jag ska godkänna returen inom 24h efter uthämtning och att köparen återbetalas först efter det. Får jag en sten eller en trasig förstärkare räknar blocket det som en tvist som vi båda får lösa på egen hand och bestämma hur pengarna ska fördelas.

Ska se vad blocket säger då returen enligt villkoren ska ske ifall vara inte motsvarar beskrivning, vilket den i detta fallet enligt hans egen skriftliga utsago har gjort. Men det vore en stor överraskning ifall blocket vill ta på sig att hålla köparen ansvarig, även om det i min värld ser glasklart ut som villkoren är skrivna.
 

iSolen.se

Guest
Jag ligger ute med varan, så i praktiken hela dess värde, men pengarna hålls av Schenker just nu.

Tanken är att jag ska godkänna returen inom 24h efter uthämtning och att köparen återbetalas först efter det. Får jag en sten eller en trasig förstärkare räknar blocket det som en tvist som vi båda får lösa på egen hand och bestämma hur pengarna ska fördelas.

Ska se vad blocket säger då returen enligt villkoren ska ske ifall vara inte motsvarar beskrivning, vilket den i detta fallet enligt hans egen skriftliga utsago har gjort. Men det vore en stor överraskning ifall blocket vill ta på sig att hålla köparen ansvarig, även om det i min värld ser glasklart ut som villkoren är skrivna.
Det är ju vid tvist man ser om en betalnings-paketlösning är bra eller dåligt.

En retur av en fullt fungerande vara, för att köparen ändrar sig, tyckte väl 10 000 var för dyrt, är inte ok.

Det är ju som om jag köpte en helt oanvänd kamera av dig och sen inte tycker den tar bra nog bilder och returnerar den.
 

andreas89

Aktiv medlem
Det är ju vid tvist man ser om en betalnings-paketlösning är bra eller dåligt.

En retur av en fullt fungerande vara, för att köparen ändrar sig, tyckte väl 10 000 var för dyrt, är inte ok.

Det är ju som om jag köpte en helt oanvänd kamera av dig och sen inte tycker den tar bra nog bilder och returnerar den.
Kan rapportera hur blocket agerar i slutändan. Allt är väldigt tydligt och skriftligt dokumenterat via mail och sms.

Kan tänka mig att det är lätt att räkna de fall där någon är så dum att de skriftligen erkänner enligt villkoren ej godtagbara skäl till returen. Vi får väl se om man får hjälp av blocket ens i sådana exceptionella fall.
 

cardazio

Aktiv medlem
Du tror alltså inte att köparen hade låtit dig returnera objektivet utan att BP var inblandat?
Hade aldrig köpt det till att börja med utan någon form av garanti. Har handlat på blocket sen gymnasietiden, så har lärt mig att det är mer smärtfritt nör man inte behöver lita på folk. inget är heligt där.

Tror även att säljaren visste att det var fel på objektivet. Svårt att undgå, så det kan säkert bli svårt att returnera på vettigt sätt när man dessutom bor långt ifrån varandra utan att riskera att jag gpr misste om mer oengar i frakt ellrr genom att bli av med prylen utan att få återbetalningen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har använt blocketpaket, inte för att jag velat utan för annars hade det inte blivit affär.
Jag vill helst inte använda den pga ovannämnda problem.
Ett annat problem som jag råkat ut för flera gånger nu är ju att man bara kan skicka prylar värda högst 10.000kr.
Det har jag dock löst med att köparen får skicka överskottet till mig via Swish så det dokumenteras.

/Stefan
 

Photoorb

Aktiv medlem
Jag har köpt och sålt fotoprylar under flera år och ännu inte blivit lurad. Framför allt via Fotosidan men även via Tradera och Blocket. Har skickat saker med Blocketpaket när köparen önskat så. Dock har jag varit väldigt noga med (så långt som möjligt) försöka kolla att det är en trovärdig köpare/säljare.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Jag har både köpt och sålt 100-tals, kanske tusentals paket både Blocketpaket och vanliga. Har aldrig sett en sten.

//Benny
 

iSolen.se

Guest
Kan rapportera hur blocket agerar i slutändan. Allt är väldigt tydligt och skriftligt dokumenterat via mail och sms.

Kan tänka mig att det är lätt att räkna de fall där någon är så dum att de skriftligen erkänner enligt villkoren ej godtagbara skäl till returen. Vi får väl se om man får hjälp av blocket ens i sådana exceptionella fall.
Varför accepterade du returen då? Han har ju inte giltigt skäl.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har köpt och sålt fotoprylar under flera år och ännu inte blivit lurad. Framför allt via Fotosidan men även via Tradera och Blocket. Har skickat saker med Blocketpaket när köparen önskat så. Dock har jag varit väldigt noga med (så långt som möjligt) försöka kolla att det är en trovärdig köpare/säljare.
- - -
Jag har både köpt och sålt 100-tals, kanske tusentals paket både Blocketpaket och vanliga. Har aldrig sett en sten.
//Benny
- - -
Det är ju bra att ni inte haft några problem men det visar ju inte heller på nyttan av Blocketpaketet.
Det riktigt intressanta är ju att få veta vad som händer om det blir en konflikt mellan köpare och säljare. En av dem känner sig lurad och vill ha pengarna tillbaka men den andra parten vill inte gå med på det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En annan sak som man behöver göra upp innan blocketpaket är att alltid låta köparen betalar för frakten i förskott på ett annat sätt än via blocketpaket.
Annars kan man råka sälja något för ynka hundralappar och sen betala frakten själv när denna person ångrar sig som ville köpa den.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
En annan sak som man behöver göra upp innan blocketpaket är att alltid låta köparen betalar för frakten i förskott på ett annat sätt än via blocketpaket.
Annars kan man råka sälja något för ynka hundralappar och sen betala frakten själv när denna person ångrar sig som ville köpa den.

/Stefan
Jag brukar bjuda på frakten men skickar inget heller innan jag fått betalt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad har din betalning utanför blocketpaketet med blocketpaketet att göra?

Blocketpaketet suger och ingen redogjord tvist ovan har gett någon fördel till vanligt köp med förskottsbetalning.
Allt. Lägger man till i priset att köparen ska betala frakten så om denne ångrar sig så har man betalat frakt i onödan.
Dessutom ger det ett bra sken att köparen är seriös. Det jag har ibland gjort är att sänka priset med samma summa som frakten, men frakten skickas på annat sätt i förskott.

Håller med om blocketpaket. Helst såklart mellan 4 ögon, andra hand förskottsbetalning och 3e hand blocketpaket. Men jag utesluter inte metoden för att få igenom en försäljning.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Allt. Lägger man till i priset att köparen ska betala frakten så om denne ångrar sig så har man betalat frakt i onödan.
Dessutom ger det ett bra sken att köparen är seriös. Det jag har ibland gjort är att sänka priset med samma summa som frakten, men frakten skickas på annat sätt i förskott.

Håller med om blocketpaket. Helst såklart mellan 4 ögon, andra hand förskottsbetalning och 3e hand blocketpaket. Men jag utesluter inte metoden för att få igenom en försäljning.

/Stefan
Om någon ångrar sig utan anledning kan du ju dra av frakten. Eller så får köparen sälja varan vidare, öppet köp gäller inte privat men man kan ju vara snäll.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om någon ångrar sig utan anledning kan du ju dra av frakten. Eller så får köparen sälja varan vidare, öppet köp gäller inte privat men man kan ju vara snäll.
Därför jag skrev att jag ibland drar av det på priset först.
Men jag står aldrig för frakten om priset på saken jag säljer redan är billigt.
 
ANNONS