Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bok om LR, vilken utgåva?

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Hej, jag ska köpa en bok om LR. Jag har version 4.
Eftersom jag har tänkt att köpa boken begagnad, är det svårt att komma över en om LR 4.
Så jag har tänkt köpa en LR 3-bok.
Är det mycket som har ändrats i nya versionen?
Kan jag ha god nytta av en LR 3-bok?

Mvh John

Nej, jag skulle inte satsa på en LR 3 bok! Det är såpass mycket som skiljer och dessutom på viktiga punkter som grundreglagen i framkallningsmodulen så det finns mycket du skulle missa.

Å andra sidan, får du den tokbilligt och inte är helt okunnig om LR sedan tidigare kan du säkert ha en del nytta av den ändå, mycket är ju detsamma.

Vad kostar de olika varianterna?

Skulle jag lägga ner kanske 10-15 timmar på att läsa en bok så tycker jag nog ett par hundralappar extra för senaste utgåvan kan vara en god investering. Annars infinner sig lätt känslan "ja, det här var ju trean, men hur funkar det i fyran?".

Detta sagt, att läsa en bok om LR 3 är nog bättre än att inte läsa någon alls. Mycket är oförändrat och de grundläggande principerna gäller självklart fortfarande.

Skillnaderna är stora mellan LR3 och LR4. Jag råder dig att vänta på en bok om LR4. Allt annat känns onödigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto