Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Boktips om mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
En av mina döttrar satsar på icke-digital fotografering och ska bygga upp ett mörkrum.
Hon fyller snart år och jag funderar på någon bra - lite större bok att ge henne.

Några tips?
 
Intressant och kul att dottern vill använda den traditionella, fotografiska tekniken medan fadern satsar på digital bildbehandling??? Kanske den här boken passar? Relativt nyutgiven också som det verkar.
 
The Camera
The Negative
The Print

Fantastisk serie av Ansel Adams, som brukar räknas som den mest kompletta. Du kan nog beställa dem från Bokia eller Photax. Har du bara råd med en, så föreslår jag The Negative.
 
Jag har lånat en bok som heter "Mörkrumsteknink för fotografer" skriven av Björn Andersson och Erik Osvaqlds. Den är bra, men man ska veta lite innan om fotograferande då. Mig har den hjälpt mycket ialf.
 
Gille Spie skrev:
En av mina döttrar satsar på icke-digital fotografering och ska bygga upp ett mörkrum.
Hon fyller snart år och jag funderar på någon bra - lite större bok att ge henne.

Några tips?

En bra nybörjare bok som du enkelt kan köpa på Bokus är Svartvit Fotografi av Nils Hol & Rune Jonsson. ISBN 91-24-16648-0. Studenlitteratur är det som ger ut boken.

Halva boken är mörkrums teknik.

Mvh
Fredrik
 
Hej Gunar!
Du skriver" En av mina döttrar satsar på icke-digital fotografering och ska bygga upp ett mörkrum.
Hon fyller snart år och jag funderar på någon bra - lite större bok att ge henne.

Några tips?"

En bra bok som är lite av en klassiker är Pär Lundqvist´s Mörkrumsteknik.ISBN 91-7136-295-9. Bokförlaget Spektra.Behandlar allt som behövs för att bygga ett mörkrum och även börja. En bra nybörjarbok. Den går att få via antikvariat på deras hemsida antikvariat.net.

Hälsningar
Rolf
 
ANNONS