Annons

Bostad/mäklarfotografering - Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

j_sjoholm

Active member
Hej på er!
Jag ska inom kort dra igång med bostad/mäklarfotografering. Det jag undrar av er som har lite erfarenhet, bör man använda något särskilt filter tycker ni?

Johan
 

Przemek

Well-known member
Polarisationsfilter är nästan ett måste enligt mig, eliminerar eller minskar blänk i golv mm. Utomhus reducerar den blänk i fönster. Tänk på att man förlorar 2 hela steg i ljusinsläpp med pol-filter, man får förlänga exponeringstiden 4 ggr samt blixtarna får slå 4 ggr så hårt, men det är det värt tycker jag.

Funkar även för att göra himlen blåare, men se upp om du använder vidvinkel, kan bli lite konstigt...
 

j_sjoholm

Active member
Tack för svaret. Då jag ändå kör med liten bländare och stativ inomhus så gör det ju inget med lite extra slutartid!
 

Przemek

Well-known member
Sant, men du kan få problem med blixt/blixtarna - att de inte orkar lysa upp interiören. Kör t.ex. ISO 400 istället för 200 eller 100.
 

j_sjoholm

Active member
Vilken brännvidd rekommenderar du att man kör i? Har en 1.6x Canon med ett 10-22-objektiv.

Ska jag lägga mig på 16-17 nånstans?
 

Lena W

Well-known member
Vilken brännvidd rekommenderar du att man kör i? Har en 1.6x Canon med ett 10-22-objektiv.

Ska jag lägga mig på 16-17 nånstans?

Hej!

Ibland tycker man att man aldrig har tillräckligt med vidvinkel, typ vid trånga gästtoaletter i hallen. Andra gånger räcker det man har med råge, och man önskar man tagit med sig ett annat objektiv också. Du kan inte säga "så här ska jag göra" utan det är olika från bostad till bostad. Ibland gör sig allt bra med extrem vidvinkel, ibland inte alls.

Vad gäller filter, är jag inte säker på att det blir bra med ett filter om du kör 10-22-objektiv, men å andra sidan har du väl en skenbar brännviddsförlängning som gör att det kanske går ändå utan att det blir galet i kanterna. I så fall vill jag rekommendera som föregående inlägg ett polarisationsfilter.

Vad jag själv har gjort är att jag har kört helt manuellt, med stativ och med upplättningsblixtar. Man ställer in tid och bländare som om man plåtade utan blixt och sedan studsar man blixten mot någon vägg. Du slipper hårt, kallt ljus ihop med äckliga slagskuggor. Vad du däremot får är ett ljus som ser naturligt ut.

I badrum är det läckert att enbart använda befintligt ljus utan blixt alls. Porslinet är för det mesta vitt, så du kan i efterhand vitbalansera mot det. Vad du då också måste göra är att i efterbehandlingen lägga en graderad uppljusning nedifrån så att det inte blir för mörkt i golvet, då ljuset avtar ju längre från en ljuskälla man kommer.

Jag antar att du arbetar i råformat...

Lycka till!

Mvh Lena



PS! Ta ordentligt betalt! DS
 

pellepiano

Well-known member
Sant, men du kan få problem med blixt/blixtarna - att de inte orkar lysa upp interiören. Kör t.ex. ISO 400 istället för 200 eller 100.
ISO gör ändrar ljuskänsligheten för hela bilden. Ljusskillnaden mellan blixtljus och det ambienta ljuset kommer vara detsamma. Kör hellre med lång slutartid.

En lös/extern bixt kan man utlösa flera gånger under en lång exponering och på så sätt lysa upp större yta totalt.

Ska jag lägga mig på 16-17 nånstans?
Det beror ju helt på hur stor rummet är, hur mycket vidvinkel som behövs. Ju mindre vidvinkel desto bättre.
 

Przemek

Well-known member
Vilken brännvidd rekommenderar du att man kör i? Har en 1.6x Canon med ett 10-22-objektiv.

Ska jag lägga mig på 16-17 nånstans?
Jag kör nästan uteslutande med mitt 24-70mm på fullformat, omräknat blir det 15-44mm på 1,6x crop-sensor. Har också ett 14-24mm i väskan men använder det ytterst sällan, ibland i extremt trånga badrum där jag tvingas gå under 24mm (15mm på 1,6x) för att visa mer än bara handfatet.

På 1,6x crop-sensor som du har så bör du inte gå under 13mm om du absolut inte måste, allt kommer se konstigt ut och när folk kommer på visning så kommer rummet se mindre ut än på bilden - vilket leder till besvikna spekulanter.

På exteriörbilder är det bra att zooma in lite - kör lite längre brännvidd (förslagsvis ca 30mm på 1,6x men du får köra 22mm då) och undvik vidvinkel så långt det går. Backa så långt du kan utan att få störande objekt (som träd mm.) mellan dig och huset, på så sätt får du mycket bättre perspektiv på huset.
 

Przemek

Well-known member
ISO gör ändrar ljuskänsligheten för hela bilden. Ljusskillnaden mellan blixtljus och det ambienta ljuset kommer vara detsamma. Kör hellre med lång slutartid.
Det jag menade var att längre slutartid inte hjälper om blixtarna inte orkar slå så hårt som de borde, för att få in mera av blixtljuset så har man två val - öka ISO och/eller använda större bländare. Då man brukar köra liten bländare på de flesta bilder så finns det bara en sak att göra - öka ISO.

Man bör alltså utgå från högre ISO och SEDAN ställa in slutartid.
 

Lena W

Well-known member
Det jag menade var att längre slutartid inte hjälper om blixtarna inte orkar slå så hårt som de borde, för att få in mera av blixtljuset så har man två val - öka ISO och/eller använda större bländare. Då man brukar köra liten bländare på de flesta bilder så finns det bara en sak att göra - öka ISO.

Man bör alltså utgå från högre ISO och SEDAN ställa in slutartid.

Om man använder stativet så behöver man inte gå upp i ISO. Gör man som jag föreslår, blir det riktigt bra då man blandar befintligt ljus och enbart använder blixtarna som en upplättning.

Mvh Lena
 

Przemek

Well-known member
Om man använder stativet så behöver man inte gå upp i ISO. Gör man som jag föreslår, blir det riktigt bra då man blandar befintligt ljus och enbart använder blixtarna som en upplättning.

Mvh Lena
Förstår vad du menar, men om man har ett pol-filter på och liten bländare så orkar inte blixten slå tillräckligt hårt i vissa fall för att lätta upp så mycket som man vill, och då får man ju köra högre ISO. En annan anledning till högre ISO är att blixtarna kan bli överhettade om de ska slå med full styrka hela tiden.
Att höja ISO från 200 till 400 märks ju knappast på bilderna, de skalas ju ner rätt rejält i slutändan iaf.
 

Lena W

Well-known member
Men som jag föreslog i mitt första inlägg, optimerar man kameran för det befintliga ljuset och använder enbart blixtarna till att lätta upp. Kör man med enbart blixten som ljuskälla blir det som du säger; inte med min metod.

- stativ med vattenpass
- manuell inställning på kameran, f/8 och tid så att exponeringen blir OK
- 1 - 3 blixtar för upplättning (ser inponerande ut med tre fast en räcker)
- trådutlösare
 

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar