Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bower 500/6,3

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag vet att den inte är nominerad till årets designpris :)

Jag har aldrig testat något spegeltele själv Däremot har jag har funderat på att skaffa ett men avstått efter att ha läst en hel del negativt om dem.

Det första är bokehn, eftersom det sitter en spegel mitt i frontlinsen blir bokehn som ringar. Inte kul alls på kontrastrika bakgrunder som är för nära för att komma riktigt ur fokus.

Bara MF och fast bländare är andra lite trista egenskaper.

Fast på plussidan ligger ju helt klart storleken och priset, det finns ju ingen möjlighet att tillverka ett traditionellt objektiv som slår det. Det är ju en såpass enkel konstruktion och inga dyra glas så det går nog att få rätt hög kvalité ändå.

För övrigt finns det där Bower under flera namn, t.ex. Samyang.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag vet att den inte är nominerad till årets designpris :)

Jag har aldrig testat något spegeltele själv Däremot har jag har funderat på att skaffa ett men avstått efter att ha läst en hel del negativt om dem.

Det första är bokehn, eftersom det sitter en spegel mitt i frontlinsen blir bokehn som ringar. Inte kul alls på kontrastrika bakgrunder som är för nära för att komma riktigt ur fokus.

Bara MF och fast bländare är andra lite trista egenskaper.

Fast på plussidan ligger ju helt klart storleken och priset, det finns ju ingen möjlighet att tillverka ett traditionellt objektiv som slår det. Det är ju en såpass enkel konstruktion och inga dyra glas så det går nog att få rätt hög kvalité ändå.

För övrigt finns det där Bower under flera namn, t.ex. Samyang.
Hej o tack för svar. Det ska bara användas för ett speciellt ändamål där jag inte kan ha ett för stort (långt) tele och snygg bokeh är inte viktigt i det fallet. Spegeltele var ganska mycket i ropet för en massa år sedan, men jag tror att det nu nämner om bokeh samt usel skärpa gjorde att de aldrog slog. Konstigt nog, eftersom spegeltkniken är dominerande i astro-teleskop. Nu har det gått en massa år och jag hoppades på att det är bättre nuförtiden. Kanske någon som har testat och kan lägga upp exempel?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Just precis.

Vad jag har sett är att de som har köpt dessa lågpris-spegeltelen sällan har varit nöjda, utan ofta returnerat, eller ifall detta inte har gått, sålt det igen.

Dess bokeh är nog det minsta problemet, men räkna inte med något som liknar skärpa, räkna med att snarare få drömlikt softade bilder...

Skulle tror att du kan få ut minst lika stor skärpa från ett modernare 100-300 mm zoom-objektiv (det jag råkar ha är mindre än detta spegeltele). Detta omdöme gäller dessa billiga spegeltelen, inte de dyrare från Nikon, Sony etc.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det där finns under många namn, samyang, vivitar, falcon etc.
Det stämmer att det ger ringformade highlights i bakgrundsoskärpan och att att det inte är jätteskarpt. Men det betyder inte att det är oanvändbart eller mindre skarpt än uppskalade bilder från en 70-300-zoom.

Testa sök mer, jag minns att jag läst flera recentioner, men har inte adressen till någon av dem.
 

iBoat

Aktiv medlem
Just precis.

Vad jag har sett är att de som har köpt dessa lågpris-spegeltelen sällan har varit nöjda, utan ofta returnerat, eller ifall detta inte har gått, sålt det igen.

Dess bokeh är nog det minsta problemet, men räkna inte med något som liknar skärpa, räkna med att snarare få drömlikt softade bilder...

Skulle tror att du kan få ut minst lika stor skärpa från ett modernare 100-300 mm zoom-objektiv (det jag råkar ha är mindre än detta spegeltele). Detta omdöme gäller dessa billiga spegeltelen, inte de dyrare från Nikon, Sony etc.
Så är det säkert. Jag har ett Nikkor 70-200/2.8 mm samt en 2x converter, så brännvidden och kvalitén har jag redan. Vad jag är ute efter är ett kompakt tele i den brännvidden för ett speciellt ändamål, men det är nog bara att glömma om man samtidigt vill ha hög teknisk kvalitet.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Visst är dessa objektiv lite egna. Filtren t.ex sätts i varje fall i mitt gamla Tamron i bakändan. Troligen även på det nämnda. Små nätta och i Tamrons fall kort närgräns. Sony hade ett med AF men som jag såg tydligen skulle utgå.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
... men jag tror att det nu nämner om bokeh samt usel skärpa gjorde att de aldrog slog.
---
Spegeltele-objektiven har i och för sig aldrig varit några storsäljare, men de sålde dock en del innan autofokuseringen uppfanns. Ifall jag inte missminner mig så hade Nikon som mest fyra olika spegeltelen och Minolta tre under de manuella decennierna.

Sedan kom Minolta ut med s.k. "disruptive technology", dvs autofokus i kamerahuset, och KABOOM! Det blev stora konvulsioner, speciellt innan alla de andra hade hunnit med att plagiera Minoltas AF-system och ändra lite grand så att de hade chans att undvika stämningar för patentintrång. Verkar att ha lyckats främst med hjälp av tillräckligt slipade advokater... :)

Fast sedan blev de allihopa stämda av Honeywell, som hade patent på något slags AF för projektorer. Denna var inte direkt användbar i kameror, och Minoltas version skilde sig avsevärt från Honeywells. Men ett amerikanskt företag som stämer ett japanskt i en amerikansk domstol - japanerna hade förstås inte en chans. Det blev "förlikning" utanför domstolen, men Minolta åkte på ett miljardskadestånd. Nikon, Canon och de andra fick också betala skadestånd, men eftersom dessa vid den tiden inte alls hade sålt lika mycket (Minolta hade vid den tiden seglat upp till en klar förstaplats när det gäller systemkamera-försäljning. Men detta skadestånd var det första steget till att Minolta inte längre har någon egen tillverkning av systemkameror (deras kameraavdelning finns nu som bekant hos Sony). Den andra spiken var att Minolta inte var snabba nog med att utveckla digitala SLR-kameror. Fast det har ju Sony nu å andra sidan verkligen satt igång att göra, med minst sagt frejdig energi... Samt till de traditionella DSLR-tillverkarnas förskräckelse också fortsätta med att kasta in "disruptive technology".

Nåväl, efter år 1985 optimerades sökarna för AF - de kunde göras mycket ljusare (närmare klarglas). Detta sänkte precisionen avsevärt för manuell fokusering. Ändå värre blev det ju för spegeltele-objektiven - ingen lyckades lösa problemet med att implementera AF i dessa, förutom Minolta (går inte här in på orsakerna till att Nikon, Canon etc. inte lyckades - ifall någon skulle vara intresserad får jag väl starta en ny tråd om varför). Spegeltelenas ljusstyrkor var ju dåliga, vilket försvårade manuell fokusering, speciellt som de inte gick att blända ner för att ge större skärpedjupsmarginaler.

Därför försvann spegeltelena ganska snabbt ur objektivprogrammen för Pentax, Canon etc. Fast Nikon höll kvar ganska länge med först två, och sedan ett av sina manuella spegeltelen (tills för så sent som för några år sedan). Minolta, och numera Sony, har haft spegeltelen i produktion allra längst - ända tills nu. Att dessa har kunnat säljas beror förstås på att detta är marknadens enda som fixar AF (det har faktiskt funnits ytterligare ett AF-kapabelt spegeltel i produktion tidigare, 400/8 till Minoltas Vectis-system). Har sett rykten om att det nuvarande Alpha 500/8 Reflex skall läggas ner nu, men jag har inte hunnit med att kolla ifall detta stämmer eller ej.

Sorry för att jag som vanligt blev alldeles för långrandig...


---
Konstigt nog, eftersom spegeltkniken är dominerande i astro-teleskop.
---
Nu är det så att marknadens mest sålda spegel-teleskop kostar cirka 15.000 kr, medan det här billiga Bower/Phoenix/... etc. väl går att få för runt 1.300 kr. Detta gör säkert en viss skillnad. Jag har också sett några jämförelser mellan Sonys AF-spegeltele och några av dessa lågpris manuella, och Sonyt har uppvisat VÄSENTLIGT bättre bildkvalitet än lågpris-spegeltelena. Dock inte lika bra skärpa och kontrast som ett begagnat Minolta AF 400/4,5 (fast det senare kostade ju också åtskilliga gånger mer).


---
Nu har det gått en massa år och jag hoppades på att det är bättre nuförtiden.
---
Nej, tvärtom. Det som har kommit är ett antal enkla, manuella, ryska och asiatiska lågprisversioner av dessa spegeltelen, med generellt så låg bildkvalitet att få är nöjda med dem. När det gäller Sonys och Nikons spegeltelen,(så länge dessa tillverkades), så tror jag inte att några ändringar har gjorts under senare år.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Men det betyder inte att det är oanvändbart ...
---
Nä, det är det förstås inte, men dessa lågprisvarianter är väldigt begränsat användbara, skulle jag säga.


---
... eller mindre skarpt än uppskalade bilder från en 70-300-zoom.
---
Inte Minolta/Sonys eller Nikons dyrare spegeltelevarianter, nej, men när det gäller lågprisvarianterna så vet jag att uppskalade bilder från mitt gamla Minolta AF 100-300/4,5-5,6 APO objektiv gav klart bättre bildkvalitet än en bekants lågpris-spegeltele (kommer just nu inte ihåg märket).


Citerar en annan användare med samma uppfattning som mig:

JackProton24th of July 2007 (Tue), 17:51
"I've used the $100 mirror lens on an XT. The resulting images didn't even look sharp when printed to 4X6 snapshot size. The old fashioned lens coatings are a big problem when used with digital camera sensors and tend to show severe ghosting which appears as a white mist obscuring the image and a general lack of color and contrast. Honestly, the $100 mirror lenses are no bargain -- any current 70/75-300mm lens will look like an L lens in comparison to one of these cheap mirrors."
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Kanske någon som har testat och kan lägga upp exempel?
Här är en bild tagen med en Rubinar 1000/11. Rubinar anses tydligen vara bäst bland lågpris-spegeltelena (fast fortfarande kasst enligt min uppfattning).
http://www.duliskovich.com/rubinar/Osprey Rubinar 1000mm.jpg

Här är en uppskalad bild tagen med ett Canon 400 mm och 1.4x telekonverter.
http://www.duliskovich.com/rubinar/Osprey Canon 400mm plus 1-4x extender.jpg

Total utskåpning, således ...

Mina och andras erfarenheter tyder på att Rubinar och alla ännu billigare spegeltelen hör hemma enbart i skrotbingen, vågar jag påstå.


Återigen - de dyrare märkesspegeltelena är inte alls så här usla, de är fullt användbara (åtminstone efter att man har lärt sig att behärska dem).
.
 
Senast ändrad:

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för de inläggen Gunnar!

Rätt klart att de inte hänger med så bra då ja :)

(Det vore riktigt intressant att höra historien om AF som du påbörjade!)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tack för de inläggen Gunnar!

Rätt klart att de inte hänger med så bra då ja :)

(Det vore riktigt intressant att höra historien om AF som du påbörjade!)
OK, då får jag väl ta mig samman och öppna en tråd om spegelteleobjektivens knepiga och intressanta historia, eftersom inte riktigt alla tycks bli avskräckta av att jag nästan alltid misslyckas i min ambition att INTE bli långrandig...

Du får dock ge mig lite tid för detta, behöver dels rannsaka minnet från gångna tider, samt återuppliva åtminstone några av mina teorier och slutsatser...

Men jag kan ju meddela dig när jag är klar, ifall du vill.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
iBoat) - du behöver således ett så kraftigt som möjligt tele med diskreta dimensioner. Detta Bower 500/6,3 har längd 120 mm och diameter 98 mm.

Mitt AF 100-300 APO objektiv har kortaste längd 100 och längsta 160 mm, och diametern är 73,5 mm. Inte SÅ olika. Finns säkert något motsvarande i Nikon-världen, som inte är alltför blodigt dyrt? Det skulle uppskalat garanterat ge mycket bättre skärpa än dessa billiga sk-it spegelobjektiven.

Alternativet är förstås ett Nikon (som jag har för mig att du kör med?) spegeltele, som alltså också blir manuellt.

Fast eftersom Nikons 500/8 är dubbelt så dyrt som Sonys 500/8 (utan att för den skull vara bättre - tvärtom, Nikon-Reflexens maxbländare har visat sig inte vara mer än F11, eller i bästa fall F10), så skulle det faktiskt bli billigare att köpa ett Sony spegeltele plus ett Sony-hus istället.... Plus givetvis autofokus, antiskak, EXIF och sådant som man förväntar sig av ett system som är "up to date". :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
OK, då får jag väl ta mig samman och öppna en tråd om spegelteleobjektivens knepiga och intressanta historia, eftersom inte riktigt alla tycks bli avskräckta av att jag nästan alltid misslyckas i min ambition att INTE bli långrandig...

Du får dock ge mig lite tid för detta, behöver dels rannsaka minnet från gångna tider, samt återuppliva åtminstone några av mina teorier och slutsatser...

Men jag kan ju meddela dig när jag är klar, ifall du vill.
Det hade varit jättekul att läsa om! Ingen brådska alls! :)

Jag pluggar till civilingenjör, en text på under 500 sidor hinner inte ens bli långrandig ;-)
 
ANNONS