Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

"Bränd" i kanterna

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Japp, nästa problem.
Har framkallat en Tri-X i TMax, det är förövrigt den lila tri-x filmen, och kanterna på den filmen ser brända ut.
Har jag missat något i framkallningen eller vad beror det på?

På den övre vänstra sidan så syns det tydligt vad jag menar och så är det mer eller mindre på hela filmen.

Bilagor

• burned.jpg
    burned.jpg
    25.9 KB · Visningar: 675
Ingemansson skrev:
Du har nog inte agiterat tillräckligt vid fixeringen, tror jag..
Nu är jag lite vilse i pannkakan, kommer inte ihåg om det var 5 eller 6 minuters fixering men jag agiterade de 30 första sekunderna och sedan 10 sekunder varje minut. :)

Det var ett tag sedan jag framkallade film men jag minns att just Tri-x kunde behöva längre fixtid. Efter cirka fem minuters bad i fixet brukade jag ta upp filmen och kolla om den var lila eller inte. Då har filmen varit i fixet tillräckligt länge för att inte bli förstörd. Men jag tror faktiskt jag var uppe i tio minuters fixbad innan jag fick bort det lila.

Men det är fixbadet det hänger på.

M v h
Patric
www.tille.se

Hur har du agiterat vid framkalningen?
Tri-X är inte så känslig för "slarvig" fixering. (Vilket däremot T-MAX är).
Det kan vara för kraftig agitering som skapat mönstrena eller så har du inte tillräcklig volym av framkallare eller fix.

matnyttige skrev:
Hur har du agiterat vid framkalningen?
Tri-X är inte så känslig för "slarvig" fixering. (Vilket däremot T-MAX är).
Det kan vara för kraftig agitering som skapat mönstrena eller så har du inte tillräcklig volym av framkallare eller fix.

Detta låter som ett bra svar! Dåligt fix kanske...?

Skanner problem

Lila ton hos T-max och nya Tri-X är ett resultat av dålig sköljning snarare än dålig fixering. Det går också att reducera tonen genom att överdriva fixeringen men ordentlig sköljning tar bort den helt.

Din bild är mörkare mot kanterna (negativet ljusare däråt altså) vilket man kan tolka som bilden inte riktigt framkallats färdigt där så jag tror snarare det är dålig agitering vid framkallningen än vid fixering som skulle kunna vara problemet.

Ett annat alternativ som jag misstänker då jag ser svagt mönster efter matningshålen i filmen är att det är ljusläckage från skanningen, dvs starkt ljus som kommer in via filmhålen och sprids i skannerns optik. Bilden ser ut att vara skannad i färg och med en lite varmare ton i kanterna (ljusläckaget har inte passerat den svagt färgade filmbasen)

Jag tror mest på skannerproblemet faktiskt. Pröva skanna om med frammatningshålen övertejpade och se om det blir någon skilnad

/Richard

Senast ändrad:
Min teori är att filmen är dåligt aggiterad i framkallaren. Filmen har blivit mer framkallad runt hålen.

Jag aggiterar dosan i 5 sekunder varje halvminut.

Så här har jag gjort vid framkallningen:
Framkallad i Tmax 6 min i 20 grader, agiterat 30 första sekunderna därefter 5 s varje minut.
Polymax fix, 5 min 20 grader samma agitering som framkallningen
Framkallaren och fixet är använt en gång tidigare till en rulle.

Filmen är sedan sköljd i 30 minuter i rinnande 20-gradigt vatten.

Scanner problem kan man nog utesluta. Det finns alltså missfärgningar på filmen eller filmbasen om man vill kalla det så.

Framkallade en rulle till, Tri-X, i Rodinal och den blev inte alls så missfärgad som den tidigare rullen. Nu blev det inge bra alls med Rodinal och Tri-X men det är ju en annan femma. :)

Hmm, mysko.
jag framkallar min T-max 100 i T-max framk. 5min 30s, 22 grader, agitering 5s (fem inverteringar) 1 ggn/minut och har inte några liknande problem.

Fixerar gör jag i T-max fix enligt Kodak rekomenderade tider och motsvarande agitering som du gör, 30s först och sedan 5s var 30:e sekund. Därefter är basen transparent men med rödviolett ton. Jag utgår från att du följer polymax fixets rekomendationer? Har för mig det skall vara olika koncentrationer beroende om det är papper eller film du vill fixera (eller var det bara polymaxframkallaren?). På bilden av filmen ser det nästan ut som om filmen inte är klar utan lite dimmigt blå istället för klart transparent och med violett ton, stämmer det eller ser det bara ut så för att filmen sitter på spiralen?

Jag sköljer i 30 min under kran där strålen jag låter strålen falla genom mitthålet i pinnen spiralen sitter på så att det blir ett visst flöde genom spiralen runt filmytorna, tömmer dosan manuellt tre/fyra gånger under sköljningen. Därefter brukar basen vara färgneutral.

Funderade om det mineralrika vattnet vi har i uppsala kanske förbättrade sköljningseffekten (jag är ingen kemist ;o) ) i mitt fall men så såg jag att du också var Uppsalastationerad.

Filade upp min neghållare till skannern för att få med hela filmrutan, fast lite för mycket på en av rutorna så att frammatningshålen kom med och du fick jag överstrålningseffekter som liknade problemen med din bild ovan. Tänkte du kanske skannade med flatbädsskanner, men så såg jag att du hade filmskanner du med.

Polymax rekommenderar en blandning på 1+4 för film och det följer jag.
Övrigt så har jag samma sköljteknik som du.

Jag har 3 st. framkallade ändar av Tri-X liggandes på ett vitt papper på bordet och alla tre har olika färg.
2 st. går lite åt brunt och den ena är något mörkare än den andra. Den sista snutten drar mer åt violett.

Det kanske är normalt att det är så eller är det jag som har haft olika tekniker varje gång?
Tycker att jag gör på samma sätt varje gång.

Det är väl bara att bita ihop och hoppa på nästa film och ev. köpa ny framkallare och fix. :)

Det du råkat ut för är att vid perforeringshålen finns färsk framkallare som inte förbrukats och då framkallas filmen mera där vilket resulterar i ljusare partier. Du skrev att framkallaren använts en gång tidigare. Förmodligen har den förbrukat sin största del då. Framkallaren har därför inte räckt till att framkalla en andra gång. Använd alltid färskt tillblandad framkallare så slipper du dessa problem.

matnyttige skrev:

Tvärtom ... för lite. Så lite att gammal framkallare fick stå kvar på samma plats. När den blir uttjänt så slutar det att fungerar. Negativet blir ljusare där och positiv blir mörkar.

Jag tror att det är omöjligt att agitera för mycket. Annars skulle inte JOBO och liknande maskiner som agiterar konstant fungera.

Det ska inte vara något problem att agitera som du gjort, alltså första 30 sek samt 5 sek per minut, om framkallaren är färsk. Men är den använd en gång tidigare som du skrev är det nog som Daniel skriver, att du agiterat för lite.

Söderlund skrev:

Framkallade en rulle till, Tri-X, i Rodinal och den blev inte alls så missfärgad som den tidigare rullen. Nu blev det inge bra alls med Rodinal och Tri-X men det är ju en annan femma. :)

Hej igen Niclas ... när du framkallade i Rodinal, blev framkallaren alldeles lilafärgad? Rodinal tycks skölja bort "antireflex" skicktet i filmen helt träffsäkert.

Det lila ... vad jag förstå är det ett lager på filmen som ska motverka att ljuset som faller på filmen vid exponeringstillfället inte stutsar tillbaka mot objektivet (baksidan).

Jag har läst (från Kodak tror jag) att om man inte kan vända upp och ner på framkallningsdosa varje 30 sekunder så ska man ha gott om utrymme på sin arbetsbänk. Sedan ska man föra dosan snabbt i en båge över ytan, låt oss säga från klockan 9 till klockan 2, fram och tillbaka, snabbt. Detta för att få framkallningsvätskan att röra sig runt ordentligt.

Jag tror att det ska gå att använda Tmax mer än en gång om man förlänga tiden. Det brukar vara 10% per rulle men även Kodak påpekar att man får bäst resultat om man använder det en gång. Om man tycker det är slösaktigt så kan man använda 1:9 istället för 1:4. 1:9 är absolut bara en gång och man måste förlänga tiden. Kodak beskriver detta i sin information om Tmax film. Det borde gå för Tri-X också.

http://tinyurl.com/4lb9h

Hoppas det ordnar sig!

dlridings skrev:
Hej igen Niclas ... när du framkallade i Rodinal, blev framkallaren alldeles lilafärgad?
Japp, det stämmer, alldeles lilafärgat blev det.

Det kan nog vara det att det är förkort tid i vätskan och/eller för liten agitering.

Det står på flaskan att 1 liter skall räcka till 4 st. rullar, om jag har förstått det rätt, och jag blandade bara till lite drygt det som behövs för att täcka filmen i dosan. Om man då framkallar fler än en rulle så blir det nog lite knapert. :)

Ja, ja, det är väl bara att göra om och att göra rätt... :D

Söderlund skrev:
Det står på flaskan att 1 liter skall räcka till 4 st. rullar, om jag har förstått det rätt, och jag blandade bara till lite drygt det som behövs för att täcka filmen i dosan. Om man då framkallar fler än en rulle så blir det nog lite knapert. :)

1 liter = 4 x 250 ml, dvs, använd vätskan bara en gång. Det behövs (oftast) 250ml för att täcka filmen. Använd 250 ml och sedan slänga det.

Om du tycker att Tmax blir dyrt i längden men ändå föredrar vätskor (istället för att blanda från pulver) kan HC-110 vara ett alternativ. Problemet är bara att Kodak fick tiderna fel för den nya Tri-X.

Men traditionellt D-76 eller Xtol är svåra att slå (för djävligt att blanda (D76), men svåra att slå).

Håll dig till Tmax tills du får allt rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto