Annons

Brännarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
För ett tag sedan uppgraderade jag datorn och fick problem både med läsare och brännare. Ingen av dem fungerade trots att de uppenbarligen hade kontakt. Den gången fick jag snabbt hjälp och det visade sig vara en inställningsfråga. Efter en liten förändring i inställningarna fungerade brännaren (men inte läsaren). Jag brände två skivor och sedan slutade den bränna. Fortfarande går det att läsa skivor med den men, som sagt, inte att bränna. Vi har gissat på att det är programfel men har ingen aning om vad. Jag använder Windows 2000 och brännaren heter Sony CRX230E. Vad kan vara fel?

Det börjar kännas överhängande. Jag har mängder med bilder i datorn utan någon backup.

Har du uppdaterat drivrutinerna i Win2000? Även om det fäljde med en CD så är det inte säkert att det var de senaste drivisarna, gå in på sonys hemsida och plocka hem de senaste.
Fungerar inte det så skulle jag prova att ominstallera brännar programet.
En nödlösning är att man köper en ny bärnnare av annat märke, de kostar ju bara 400kr och är det viktiga backuper så är det ju ingen kostnad.

Uppgradera datorn? VAD uppgraderade du på datorn? Operativsystemet?

Var det brännaren du stoppade i och cdspelaren satt redan i?

OM det var så, såg du/ni till att den ena enheten är inställd på Master och den andra som Slave, eller båda inställda på Cable Select? (det kan bli massa konstigheter om det är felkonfigurerat)

Om de är rättkonfigurerade - Är enheterna inställda som cdspelare/auto i BIOS?

Mvh
Hampus

Har du kollat så den inte halkat tillbaka till PIO igen? Har du ett problem någonstans i kedjan kan den göra det och då får du ställa tillbaka till DMA igen själv.

Allt Hampus beskriver är kontrollerat och stämmer. Brännaren fanns redan medan spelaren är ny för datorn. Dock ej nyinköpt.

DMA är fortfarande inställt.

Du kan TESTA att koppla bort först ena enheten (ställ den som MASTER) och se om den fungerar.

Efter det gör du samma sak med den andra enheten.

Fungerar båda i dagsläget var för sig?
Nåt kan gått sönder på nåt vis...

Mvh
Hampus

Jag tänkte berätta det senaste på brännarfronten.

Efter att ha surrat runt på Google ett tag började jag misstänka att det kunde vara fel på brännarprogrammet (Neros näst senaste, vad det nu har för beteckning). För att testa laddade jag ned gratisprogrammet CDburner XP pro 3, och då fungerade helt plötsligt brännaren. Tydligen är det inget fel på brännaren men troligen på Nero. Vad säger ni, ska jag fortsätta med CDburner eller ska jag försöka lägga in Nero igen och hoppas det fungerar då?

ANNONS
Götaplatsens Foto