Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
brännvidd flygbilder
- Trådstartare petervis
- Start datum
Bjelkengren
Aktiv medlem
Du får nog ha mellan 100 och 200mm. Det är lätt att få med delar av flygplanet annars. Är det hög eller lågvingat du ska flyga? Är det högvingat klarar du dig nog med 50mm
//Uffe
//Uffe
StaffanH
Avslutat medlemskap
Vet inte vad exakt du ska fotografera och vilken typ av bilder, men jag skulle i alla fall ta med objektiv så att jag har från 28 upp till 300 mm, gärna mer om du vill ta närbilder.
Har du osis så kan det vara ganska turbulent på så pass låga höjder så 1/brännviddsregeln för slutartiden är nog inte alltid att lita på.
Om det är möjligt så försök sticka ut objektivet genom ett öppet fönster för rutorna kan vara ganska slitna även om det inte syns direkt.
Är det lågvingat så kan du alltid be piloten göra några branta svängar så att du inte får med vingen.
Staffan
Har du osis så kan det vara ganska turbulent på så pass låga höjder så 1/brännviddsregeln för slutartiden är nog inte alltid att lita på.
Om det är möjligt så försök sticka ut objektivet genom ett öppet fönster för rutorna kan vara ganska slitna även om det inte syns direkt.
Är det lågvingat så kan du alltid be piloten göra några branta svängar så att du inte får med vingen.
Staffan
Bjelkengren
Aktiv medlem
En litet tiilägg. Du får inte ha den lilla luckan öppen under flygning. Regel.
Olle
Aktiv medlem
Förenklat för långa avstånd blir det Avståndet genom Brännvidden gånger filmens Bredd resp. Höjd. Obs att du måste använda samma sort för brännvidd och avstånd. Vid närbilder blir det något annat pga objektivutdraget mm.
För siffrorna jag gav utgick jag från småbildsformatet 24 x 36 mm. Om du använder digitalt, t ex 10D, blir det förstås mindre.
Olle
För siffrorna jag gav utgick jag från småbildsformatet 24 x 36 mm. Om du använder digitalt, t ex 10D, blir det förstås mindre.
Olle