Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brännvidd flygbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
ska upp och flyga de närmaste dagarna. Vilken brännvidd/exponeringstid rekommenderar ni för fotografering av hus /fastigheter? flyghöjd är ca 400m

fotohälsningar Peter W.

Du får nog ha mellan 100 och 200mm. Det är lätt att få med delar av flygplanet annars. Är det hög eller lågvingat du ska flyga? Är det högvingat klarar du dig nog med 50mm

//Uffe

mmmm

.jag vill gärna fylla hela bilden med huset/fastigheten är 50mm rimligt... vad är formeln för att räkna ut att en fastighet på t.ex 500kvm ska fylla hela bilden i kameran på 400m avstånd.

Vet inte vad exakt du ska fotografera och vilken typ av bilder, men jag skulle i alla fall ta med objektiv så att jag har från 28 upp till 300 mm, gärna mer om du vill ta närbilder.
Har du osis så kan det vara ganska turbulent på så pass låga höjder så 1/brännviddsregeln för slutartiden är nog inte alltid att lita på.

Om det är möjligt så försök sticka ut objektivet genom ett öppet fönster för rutorna kan vara ganska slitna även om det inte syns direkt.

Är det lågvingat så kan du alltid be piloten göra några branta svängar så att du inte får med vingen.

Staffan

:) har provsuttit "kärran" den har så kallad fotolucka så man kan sticka ut gluggen.... det lutar nog åt 200mm + konverter....

det lovar jag... muntligt och härmed även skriftligt . :) såg på din sida att du gillar flygbilder.... så jag förstår att du är avis :)
ha det gott och in i bingen med dig för det är sent nu...
natti

Med ett avstånd av 400 m till motivet får du med 192 x 288 m med 50 mm objektiv. Nästan en hel by.
Med 100 mm 96 x 144 m, med 200 mm 48 x 72 m etc.

Olle

tack Olle för det exakta svaret... det blir 70-200 och en 2x konverter som får åka med....
hur blir den exakta formeln då eller eqvationen kanske man säger....

Förenklat för långa avstånd blir det Avståndet genom Brännvidden gånger filmens Bredd resp. Höjd. Obs att du måste använda samma sort för brännvidd och avstånd. Vid närbilder blir det något annat pga objektivutdraget mm.

För siffrorna jag gav utgick jag från småbildsformatet 24 x 36 mm. Om du använder digitalt, t ex 10D, blir det förstås mindre.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto