Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvidden glider...

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag har ett nytt Sigma 24-70/2.8 som har otrevliga tendenser att glida, dvs optikdelen ramlar utåt om jag riktar kameran neråt och inåt om jag riktar kameran uppåt. Helt i linje med tyngdlagen... men inte fanken kan jag fota tex blommor ovanifrån med kameran på stativ eftersom objektivert sakta men säkert glider ut... Ska det vara så??? Mitt Minolta 28-105 gör likadant men inte så påtagligt. Ska jag lämna in Sigma-ivet??? Det är dessutom en trög tröskel kring 28-30 mm som inte har försvunnit.
:(Mats

Fasta brännvidder har alltså en fördel =)
men då är det väl kulleden som glider istället när oturen är framme.. =/

Nej men skämt åtsido.
Det där låter inte bra.
Hur gammalt är nytt?
Är inte bekant med den, men är det en vrid eller skjutzoom?

Trögheten kanske går att ställa?
Frågan är vem som gör det och vad det skulle kosta.

Kan du kanske ta det på garanti om den nu är ny och du tycker att den inte fungerar tillfredställande?

Nej, Sigman har vrid-zoom. Det är väl fokuseringen som glider.. och inte zoomen..?

Kan inte minnas att mitt betedde sig så.

Tjena Mats. Så du behöll gluggen.

Enligt alla jag har pratat med så är den trög ett bra tag, tills den är ordentligt inkörd.

Att den glider däremot låter ju inte särskilt bra.. Mitt sigma 28-70/2,8 glider då inte alls. Kolla upp det innan garantin tar slut. Vill ju inte vara den som har sålt ett trasigt objektiv liksom.

/Tobbe

Hej Tobbe!
Jag behöll den. Jag har inte haft mycket tid att fota så jag har inte hunnit ägna mycket tankar åt ev. byte än så länge. De bilder jag tagit med objektivet har dock blivit kanonbra.
Jag får ta och kolla med Sigma och se om de kan hjälpa mig.
/Mats

förmodligen inga fel alls på objektivet. Vill du prova nåt som glider RIKTIGT mycket så ska du testa Canons EF 70-210/3.5-4.5 usm. Då pratar vi gliiiiid =)
Minsta vinkling av optiken så ändras brännvidden i princip =)

ANNONS
Götaplatsens Foto