flutte
Aktiv medlem
I många diskussioner pratas det mycket om brännviddsförlängningen på DSLR-kameror jämfört med 135-film som något dåligt.
Visst, särskilt med tanke på att alla kameror har olika förlängning är det svårt att göra jämförelser mellan objektiv och kameror.
Men, visst måste det finnas fördelar också:
1) Kameran behöver inte bli så blodigt dyr, eftersom en 24*36 CMOS eller CCD är enormt svår att tillverka.
2) Teleobjektiv. Ett "billigt" 200-mm tele kan användas som om det vore ett 300-mm med samma ljusstyrka utan konverter. Ett Canon 200/2.8L är ju inte gratis, men inte oöverkomligt, till skillnad från ett 300/2.8L IS.
3) Vinjettering. Om jag har förstått brännviddsförlängningen korrekt, så borde vinjetteringen hamna "utanför" kretsens bildyta, och således inte synas lika mycket.
Men, jag har säkert missförstått alltihopa, och det finns inga fördelar alls med brännviddsförlängninen, eller?
/Fredrik (har ingen digitalkamera, så jag vet egentlign inte vad jag pratar om
)
Visst, särskilt med tanke på att alla kameror har olika förlängning är det svårt att göra jämförelser mellan objektiv och kameror.
Men, visst måste det finnas fördelar också:
1) Kameran behöver inte bli så blodigt dyr, eftersom en 24*36 CMOS eller CCD är enormt svår att tillverka.
2) Teleobjektiv. Ett "billigt" 200-mm tele kan användas som om det vore ett 300-mm med samma ljusstyrka utan konverter. Ett Canon 200/2.8L är ju inte gratis, men inte oöverkomligt, till skillnad från ett 300/2.8L IS.
3) Vinjettering. Om jag har förstått brännviddsförlängningen korrekt, så borde vinjetteringen hamna "utanför" kretsens bildyta, och således inte synas lika mycket.
Men, jag har säkert missförstått alltihopa, och det finns inga fördelar alls med brännviddsförlängninen, eller?
/Fredrik (har ingen digitalkamera, så jag vet egentlign inte vad jag pratar om






