Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvids problem 28-135 mot 100 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

pgfoto

Medlem
Har en 28-135is som jag fotar nästan uteslutet på 100mm.Köpte en fast 100.2.0 för att få lite bättre skärpa.
Det visade sig att vid avstånd runt 1-2meter motsvarar den fasta 100mm ett utsnitt motsvarande 135mm på zoomen
men vid avstånd på 5 meter är dom lika
Är det någon som vet vad detta beror på?

Jag tror att det är så att brännvidden inte är konstant vid fokuseringen på en del objektiv (beroende på hur fokuseringen rent mekaniskt fungerar med flytt av linspaket). Jag är dock inte säker, det är något jag läst här o där på olika ställen. Tex har jag läst att vissa makroobjektiv "tappar brännvidd" när man fokuserar objekt nära (dvs att brännvidden minskar vid fokuseringen av nära objekt). Kan det vara det dina objektiv uppvisar, olika förändring av brännvidden beroende på olika konstruktioner?

mvh Bent

Det verkar ju troligt.
Jag tyckte att utsnittet var perfekt vid 100 på zoom ringen då jag fotar porträtt.Får se om jag kan byta till en fast 85mm istället för 100mm gluggen och se om den motsvarar utsnittet från zoomen.

ANNONS
Götaplatsens Foto