Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bråttom!!! Vilket AF-S och AF är bäst vid sportfotografering....

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hjälp.....

Ska fota på en fotbollstunering i morgon bitti och har en fråga om vilka inställningar ska jag använda mig av för att få bästa resultat. Har en D70 Nikon. kommer att använd mitt 80-200/2,8 ED

1. AF-S eller AF-C

2. Vilket AF ska man använda? Specifikt, dynamiskt eller närmast motiv.

3.Vilken bländare passar bäst ?

Hoppas jag kan få snabba sar på det här.
mvh Thomas

När jag kollar i menyn på min kamera står det att man bör använda AF-C om motivet är rörligt och AF-S om motivet är stilla. Jag tror Specifik AF blir bäst om du fotar snabba saker.

TxT skrev:

1. AF-S eller AF-C

1. AF-C när motiven är rörliga.
2. Förmodligen fungerar "närmast motiv" bäst för fotboll, alt dynamiskt. Med en specifik sensor kan det vara svårt att pricka
motivet.
3. Snarare är det viktigare att ha korta slutartider om du vill frysa snabba rörelser. Då bör du ligga på ca 1/500 sek. Höj upp ISO om ljuset är för dåligt.

/ChZ

Du har ju förresten ett sportprogram på D70:n, använd det! Det fixar de flesta inställningarna om du är osäker.

/ChZ

TxT skrev:
Hjälp.....

Ska fota på en fotbollstunering i morgon bitti och har en fråga om vilka inställningar ska jag använda mig av för att få bästa resultat. Har en D70 Nikon. kommer att använd mitt 80-200/2,8 ED

1. AF-S eller AF-C

Hoppas jag kan få snabba sar på det här.
mvh Thomas

1. AF-C

2. Ej närmaste motiv!! Om du vill fota någon som springer längre bort, en vad andra i bilden är, kommer du få problem. och det händer ofta i fotboll... jag skulle nog tagit dynamiskt, och ha den 80% av tiden i mitten.

3. som sagt tidigare, gå efter slutartiden...

Mina tipps! MVH/ Johannes

PS. lycka till imorgon...DS.

Tack igen...

Tack för era tips...
Nu ska vi iväg så nu har jag ställt in kameran efter era tips. Det är bara att hoppas att bilderna sitter där. Gif-sundsvall har tre lag i final i Mittnorden Cup som jag ska föreviga.

Hej GIF-Sundsvall :)
/THomas

Närmaste motiv brukar funka bäst tycker jag. Precis som sportprogrammet ger. Dynamiskt område blir inte tillräckligt snabbt när det börjar röra på sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto