Annons

Bröllopsfoto utomhus, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

jhwinst

Avslutat medlemskap
Min syster ska gifta sig och vill att jag ska ta korten. Dom vill ta det utomhus, finns en del fina platser invid en å. Har inte fotograferat mycket innan.Har stativ till kameran.
Vad ska man ha för film t ex? Paret ska stå under ett träd med ån i bakgrunden.
Vad ska man tänka på gällande att få rätt ljus mm?

Tacksam för alla tips!
 

Estethia

Aktiv medlem
när det gäller "på plats" fotografering är flexibilitet viktigt. det gäller att vara beredd på allt.
finns det en plan B under tak om det spöregnar?
enklast är att använda blixt om det måste lättas upp skuggor i starkt solsken, eller om bilderna måste tas inomhus. men en reflexskärm är ett snyggare alternativ om det ska lättas upp skuggor. har man ingen reflexskärm kan man be nån hålla nåt stort vitt, tex. vit papp, frigolit, uppspänt lakan på hemmagjord anordning osv, och använda det som reflexskärm.
tänk på att inte överexponera så att klänningen saknar teckning (om den nu kommer vara vit eller så).
 

stalsater

Aktiv medlem
Åk till platsen där fotograferingen ska ske några dagar innan bröllopet och ta med dig kameran och din syster och så tar du en testrulle så ser du ju hur bilderna kommer bli ungefär.
 

jbergholm

Medlem
Jag prövade på att agera fotograf på ett bröllop för några år sedan, helt utan tidigare erfarenhet av något liknande. Här kommer mina erfarenheter/tips:

Ta inte med stativet, du vill kunna vara så rörlig som möjligt.

Använd en bra blixt. De kort jag tog utan blixt blev mycket sämre, oavsett ljusförhållandena på platsen. (Vi plåtade också utomhus.)

Ha en assistent med dig som dels kan hjälpa dig med eventuella väskor och objektiv men framförallt kan hjälpa till att lägga klänningen rätt eller sträcka upp brudgummen.

Jag använde Kodak Portra 160VC (färg) samt Ilford XP2 tror jag den heter (svart vit).

Ta mycket kort. I mitt fall så följde jag brudparet under hela dagen, förberedelser hos frisören, nervösa rökpauser, förtvivlade blickar när klänningen inte passar. Sedan presenterades allt i ett album. Jag blev rätt nöjd med resultatet och det tror jag att brudparet också blev.

Lycka till!
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ang. reflexskärm: funkar en projektionsduk på stativ? Den står ju för sig själv och allt.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nu är jag inte säker på att jag förstår vad du menar. Det är väl bara att vrida på anordningen?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Ang. reflexskärm: funkar en projektionsduk på stativ? Den står ju för sig själv och allt.
En diaprojektionsduk är det sista jag skulle ta med mig på en bröllopsfotografering. Satsa på att använda upplättningsblixt så har du ett problem mindre.
 

laha

Aktiv medlem
Om projektionsduken är en pärlduk, så är den helt oduglig som reflektor. Glaspärlorna reflekterar ljuset åt ungefär samma håll som det kom ifrån. Fast pärldukar är väl inte så vanliga nuförtiden.
 

geronimo13

Aktiv medlem
jhwinst skrev:
Min syster ska gifta sig och vill att jag ska ta korten. Dom vill ta det utomhus, finns en del fina platser invid en å. Har inte fotograferat mycket innan.Har stativ till kameran.
Vad ska man ha för film t ex? Paret ska stå under ett träd med ån i bakgrunden.
Vad ska man tänka på gällande att få rätt ljus mm?

Tacksam för alla tips!
Titta på MASSOR av bröllopsbilder. Testa gärna fota lite människor, så du får lite känsla för porträtt fotografering.

Tänk på att bildern är ett minne för livet så va noggrann :)

Reservplan för allt är ett måste. Vad gör du om din kamera pajar? Om det spöregnar? Osv osv.

Om du ska fota i kyrkan, besök kyrkan tidigare, ta kameran med dig, kolla vart du kan stå hur ljuset är osv osv.

//Daniel.J
 

Linkeboda

Aktiv medlem
Hmm..pratas det om två olika sorters foto i den här tråden? Jag har ingen större erfarenhet av bröllop men finns det inte två typer av bröllopsfoto?. En typ är ju när man är med under själva dagen och dokumenterar bröllopet, en annan när man ska ta porträtt av paret (vilket väl oftast inte sker under samma dag?). Jag har fått intrycket att det är den andra varianten som trådstartaren frågar om....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
en annan när man ska ta porträtt av paret (vilket väl oftast inte sker under samma dag?). Jag har fått intrycket att det är den andra varianten som trådstartaren frågar om.... [/B]


Här har du helt fel Hannes.
Inte lägger man ner flera tusen spänn på håruppsättningar, sminkning & brölloppsbukett för att göra om det en annan dag.
 

Linkeboda

Aktiv medlem
Hehe, det kan nog stämma. Tänkte det mer som studenten kanske, där tog man ju kortet en helt annan dag.
Men borde väl fortfarande kunna variera utrustningen mellan själva porträttfotot och vigseln? Man behöver ju inte släpa in reflexskärmen och stativet i kyrkan men man kanske vill använda dem vid själva porträttbilden.
 

jhwinst

Avslutat medlemskap
Det stämmer att det är på bröllopsdagen jag ska ta korten. Det ska ske utomhus och som sagt är jag ingen proffsfotograf.
Har förstått att det kan vara bra att använda blixt om det är starkt solsken, eftersom paret står under ett träd...

Kameran jag har är en Canon AE-1 såvitt jag kan utläsa, ganska gammal tror jag!
Objektivet heter Tokina AT-X, det står även Hoya
55 mm SKYLIGHT på det. Vad tror ni om det?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det är sällan man tar brudparsbilderna en annan dag.

Bra platser är i skuggan. Stativ är bra eftersom man kan komponera klart bilden och slipper ha kameran mitt i ansiktet när man kommunicerar med paret.

Mitt självklara val av film är Kodak Portra 160 NC.

Använd lagom med upplättning. 1-2 steg svagare blixtljus är bra.

Varning för gravstenar i bakgrunden. (allt för vanligt på amatörbilder).

Var noga med att berätta dina begränsningar för din syster. Hon kanske tycker du är världens bästa fotograf ända till hon får bilderna.

/Per
 
ANNONS