Annons

Bra allroundobjektiv till Canon 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

stensth

Aktiv medlem
Har ni något tips på vad jag ska köpa för bra allroundobjektiv till min Canon 10d.

Vad jag är ute efter är ett objektiv som fungerar både till makro och tele.
Jag fotograferar mycket växter/blommor och djur/landskap och sport bilder.

Ska man välja Canon org eller Sigma, Tamron med mera objektiv?
Eller ska man köpa två objektiv? Ett för makro och ett för tele?

Prisklassen, ja den behöver väl inte vara allt för hög. Vi kan sätta gränsen vid 20 000kr.

EF 100/2.8 Macro USM
Tamron SP 90/2.8
Sigma EX 105/3.5 macro

Där har du både macro och kort tele..

Vill du ha längre tele

EF 180/3.5 Macro USM
Sigma EX 180/3.5 Macro

Fast med tanke på din prisgräns så bör du satsa på två gluggar.
Ett 100mm-macro
samt då Sigmas 100-300/4
eller EF 70-200/4L

Tack för svaren.

Vad är era egna erfarenheter med dessa objektiv?

Om jag skulle vilja ha ett objektiv med mera tele i än 200, vilken prisklass hamnar vi i då om man ska ha ett bra objektiv?

Jag är en amatörfotograf så jag behöver inga proffsgrejer, men bra amatörgrejer är väl kanske att föredra.

Det får nog bli två separata objektiv skulle jag tro i alla fall.

Mitt 70-200/4L är otroligt bra på alla sätt o vis. Ett av Canons mest omtyckta, skarpaste zoomar. 100% proffskvalitet och lätt värd sina tusenlappar. Kostar 8-9000 här i Svedala.
Mer än 200? Tänk på att det är hyggligt långt på en 10D. Annars är ett 300/4L bra och skapligt billigt. Tamron-zoomarna eller Canons 70-300 spelar i en betydligt lägre division och är också billigare. Dock..5000 för Tamrons vilket den INTE är värd tycker jag.

Det får nog bli ett smakprov då på fredag när jag kommer hem från jobbet.

Funkar Canons 70-200/4L bra till att ta fartbilder med? Då jag brukar vara på biltävlingar med mera så vill jag ha ett bra teleobjektiv som hinner med med autofokusen på exempelvis bilen som åker förbi.

Någon mer som har reflektioner att komma med angående objektiv till en Canon 10d?

Ja det ser ju ut att vara ett bra objektiv för det som jag ska fota...

Hur upplever du autofokusen? Hinner den med när det går fort?

Tobbe K skrev:
en offtopic fråga : när du tar kort på dom som åker placerar du fokus på bågen och följer med i körningen men har du stativ då eller ?
Frihand, men har ett enbensstativ jag använder ibland.
Kontinuerlig AF. Den hinner med, inga problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto