Annons

Bra, enkel, kamera för safari m.m

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårslaget med en superzoom för den budgeten och ändamålet. Panasonicen verkar ha bättre bildkvalitet, men kortare teleläge än Canonen. Fotograferar man i RAW och underexponerar en smula ökar chansen till bra bilder så det behöver inte alls vara så stort problem. Alla andra 5000-kronorslösningar är nog sämre för ändamålet. Köp extra batteri och extra minneskort bara.

Svårslaget med en superzoom för den budgeten och ändamålet. Panasonicen verkar ha bättre bildkvalitet, men kortare teleläge än Canonen. Fotograferar man i RAW och underexponerar en smula ökar chansen till bra bilder så det behöver inte alls vara så stort problem. Alla andra 5000-kronorslösningar är nog sämre för ändamålet. Köp extra batteri och extra minneskort bara.

Fotograferan man i RAW behöver inte bilden underexponeras, ev utfrätthet fixas lätt i PS eller annan vara.
Jag tillhör kategorin som anser att de bästa bilderna är de som exponeras till höger, dvs överexponeras.

Tja, är det utfrätt är det utfrätt, det måste ju finnas information att hämta i RAW också. Min högst begränsade erfarenhet är att det är lättare att lyfta lågdagrar än att sänka högdagrar. Det kan säkert skilja på vilken kamera man har.

Tack allihopa för kloka synpunkter och för att ni delar med er av er erfarenhet. Jag har lärt mig massor de här senaste dagarna. Och haft mkt beslutsångest. :) Har nu tingat en Panasonic FZ 200 som jag ska hämta inne i Karlstad imorgon. Kändes för stort att ge sig på en systemare i detta läge. Och jag tycker bildkvaliteten verkar bättre i Fz200 än xs50. Återkommer om resultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto