Annons

Bra exemplar

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Såg en annons för en 40d där det sägs vara "ett bra exemplar" med provbilder för att visa detta. Nog för att jag vet diskussionerna om dåliga exemplar vad gäller optik och att det kan skilja sig där mellan olika ex, men har aldrig hört att det kan gälla kameror. Jag menar alltså inte trasiga kameror, utan just bra och dåliga exemplar, som fungerar som de skall, men som ger olika bra resultat. och hur mäter man det? Döda pixlar har det ju snackats om nån gång, men aldrig något jag har sett. Någon som kan förklara om jag missat något?

Alla produkter har en viss spridning på kvaliteten. Om säljaren inte upptäckt några fel så kan han kanske få kalla det ett bra exemplar. Att han tycker han måste göra det kan man tolka som att det skulle vara vanligt med dåliga exemplar, och det är det ju inte. Det vore mer korrekt att skriva att han säljer ett "normalt exemplar".

Enda sättet att få reda på hur annonsören tänkte är väl att fråga honom själv, antar jag.

Jag sitter här och tittar på en annan 40D, där en klåpare har skadat sensorn vid något mindre förnuftigt rengöringsförsök. Det går ju att få reparerat, förstås. Någon som vet vad ett sensorbyte kostar?

Annars får jag väl komma fram till något lämpligt pris att begära för en kamera, som ger en fläck i kanten på bilden, men för övrigt fungerar precis som den ska.

Fast då får den väl annonseras som "Dåligt exemplar" antar jag?

Är väl bara försäljningsargument antar jag, förutom att den är i bra skick. Vi borde kanske utveckla säljannonserna. "Elegant, svart, tjusig Canon 40d, lyster i lcd:n, mattsvarta knappar och blänk i blixten säljes"

ANNONS
Götaplatsens Foto