Annons

Bra fotobutiker i USA som kan skicka som "gift" eller lågt värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet från bra handlare i USA som kan skriva ner värde på sina paket. Ska beställa lite grejer och har inte hittat någon bra handlare ännu.

?? Du vill betala mindre moms, tull skatt?

Om du inte visste det så är detta olagligt och att då vilja ha en bra affär från USA som också går med på att fiffla med deras leveranser låter u lite långsökt.

Nej, anlita bra fotoaffärer...

Angående det olagliga:

Det är inte olagligt att betala mindre tull och skatt (eller) om det beror på att varan kostar mindre. Det olagliga ligger (?) i så fall i det att varan skrivs ned i värde redan på startstadiet (i affären och transporten) och att det är falsk värdedeklaration eller det deklareras att varan inte är den vara man får skickat till sig.

Har ingen erfarenhet av detta. Naturligtvis tycker jag att man skall köpa varan till det den kostar i bra affärer.

Jag vet ingenting om vad "gift" är eller om det är olagligt eller inte. Har inga belägg om den saken.

Samma vara borde kosta lika mycket överallt i ett land (USA), dvs som den gör i en bra affär. Annars är det nog något skumt (?). Varan kan vara defekt om den är billigare, ha transporterats på något annat sätt än det lämpliga osv (?).

Senast ändrad:
Du menar skriva ner värdet till under 1700:- för att slippa betala avgifter?...mm...tänk om ditt paket innehållande grejor för 20.000:- försvinner på vägen och värdet är nersatt till under 1700:-

Dessutom är det ingen seriös handlare som gör det...

FotoDan skrev:
Någon som har erfarenhet från bra handlare i USA som kan skriva ner värde på sina paket. Ska beställa lite grejer och har inte hittat någon bra handlare ännu.
De som är dumma nog att beställa av sådana handlare blir blåsta på pengarna.

Håll dig till de etablerade firmorna.

Alla vill vi göra bra dealar och betala så lite som möjligt, men att börja fiffla med kvitton o fuska med tullen är ju löjligt.

Har du inte råd att köpa din vara så spara eller byt hobby.

Jag ville bara tillägga att många firmor skriver "gift" utan att man ber om det.
Det funkar dock inte alltid. Jag har beställt en del mindre bildelar och dylikt från
USA och några gånger har tullen tagit paketet och ringt mig och frågat vad det
är i och vad det är värt innan dom skickar vidare det. Det har iofs alltid löst sig
men det är lika bra att vara ärlig från början, det brukar trots momsen ändå
vara billigare att beställa från usa.

Klarar man av att surfa till utländska fotobutiker så borde man klara att hitta till www.tullverket.se och läsa där vad som gäller.

"Lämna inte oriktiga uppgifter till tullen. Sådant kallas vilseledande, oavsett om det är muntligt eller skriftligt (som t.ex. falska kvitton), kan medföra att du straffas. Dessutom kan de varor du köpt för kanske dyra pengar tas ifrån dig (beslagtas)."

Det jag undrar när jag ser liknande inlägg är:
Om nu handlaren är beredd att fiffla lite med värdet på paketet, varför skulle han inte fiffla lite i andra saker också?
För det är väl inte så himla mycket värre att sälja stulna saker, begagnat som nytt, sälja kolli-id till någon som vill göra en "intercept" på vägen, sälja kortnummer till någon annan?
Om jag ska handla av en fifflare så ska det vara en fifflare jag kan lita på! Typ en hedlig tjuv eller en ärlig mutkolv...vänta nu... ;)

Jag tror att en del handlare ser det som en tjänst till utländska kunder. Paketen scannas ju på varje steg under vägen så om paketet inte kommer fram kan man lätt se var det försvann och då har man ju alltid rätt att få ett nytt eller pengarna tillbaka. Allt underlättas ju om man handlar av en välkänd handlare. Paket skickas alltid med de stora transportfirmorna och de har egna försäkringar mot försvunna paket.
Men Torbjörn har rätt man ska vara väldigt försiktig.

Sahlberg skrev:
alltid rätt att få ett nytt eller pengarna[/B]

Frågan är då vid felaktigt deklarerat värde, vem som ersätter innehållet och till vilken summa om det mot förmodan försvinner. Finns det försäkringar för transporten. Leveranser är som oftast "fritt leverantörens lager", vilket innebär att det är köparen som står transportrisker och ordnar med transport. Oftast hjälper säljaren till med att slå in prylar i paket och tillkalla någon som bär paketet hem till kunden. Dock är transportrisken kundens.

Det är sant. Det är då man får hoppas att de etablerade butikerna är ärliga nog att tro på kvittot. Jag brukar handla efter mottot "handla inte för mer än du är beredd att förlora".
Jag är även där titt som tätt så jag brukar passa på att handla på mig allt jag behöver då.
Köper man mycket grejer tjänar man nästan in flygresan :)

>Kalle Bexelius skrev:
>Har du inte råd att köpa din vara så spara eller >byt hobby.

>Gunnar Djerf skrev:
>Klarar man av att surfa till utländska fotobutiker >så borde man klara att hitta till www.tullverket.se
>och läsa där vad som gäller.

Varför denna taskiga ton? Börjar bli alltför vanligt på Fotosidan.

/john

Senast ändrad:
jo men var i ligger anledningen till att fuska och inte betal det man ska för sin vara och transport?

Visst svaret var spydigt, men också väldigt ärligt.

Men jag anser att börjar man snoka över hur man ska kunna lura tullen och andra instanser för att spara några kronor då har man endera en på tok för dyr hobby eller så får man helt enkelt spara lite längre som alla vi andra gör. Men med tanke på den hetska disskutionen om fildelning, piratkopior och allt snack om upphovsrätt så borde man väl snabbt kunna inse att ska det ena vara rätt så ska väl även det andra vara rätt?

Tonen i svaret är direkt kopplat till syftet med frågan.
Att smita undan skatt o avgifter är ju faktiskt ett brott.
Det rycker dessutom undan mattan under fötterna på svenska handlare som försöker följa regler o bestämelser.

Och att be om råd här anser jag vara direkt tokigt eftersom risken är stor att man får felaktig information, men hos berörd myndighet borde man kunna lita på vad som står skrivet.

Värst vad många som blev "ärliga" och duktiga i denna diskussion.... Jag antar att ni som klagat mest aldrig köpt något "oärligt" genom ert företag eller genom någon annans företag för att slippa moms på era grejor heller..????

Jag är dock mer brydd på varför alla fotoprylar och annan elektronik är så satans dyr i sverige.

Jag var in på bhphotovideo och kollade runt på priser.. en del saker är ju så pass billig som 1/3 av det svenska priset. När man lagt på frakt, tull moms och (fan vet allt vad den svenska staten vill suga ur).. så kan vissa saker fortfarande vara mycket billigare än här i sverige. Mycket underligt då många av dessa saker importeras från samma länder.

Kakelgasten skrev:
Du menar skriva ner värdet till under 1700:- för att slippa betala avgifter?...mm...tänk om ditt paket innehållande grejor för 20.000:- försvinner på vägen och värdet är nersatt till under 1700:-
Att varor till ett värde av 1700 kr får införas tull- och skattefritt gäller bara när man återvänder från resa i ett icke-EU-land.

När man beställer saker som skickas hit finns så vitt jag vet inga "fribelopp". Gåvor till ett värde under 500 kr per person är godkända, men gåvor beställer man inte.
http://www.tullverket.se/se/

ANNONS
Götaplatsens Foto