Annons

Bra kamera att börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)

claesjac

Avslutat medlemskap
Tjena,

jag har aldrig ägt en kamera och tänkte att det är dags att skaffa mig en.

Hade tänkt mig någonstans i prisgruppen 3000 - 4000 kr, kan man få en någorlunda sjysst systemkamera för "nybörjare" eller bör man lägga ett par tusenlappar mer?

Vad kan ni rekommendera?

Canon EOS300?

/Claes
 
Frågan har varit uppe många gånger kolla i sökmotorn nybörjare+kamera

Kan rekommendera Eos 300 eller varför inte 300V som ska vara bättre på flera saker, dock inte till utseendet...

gå gärna till en fotoaffär och känn på grejerna innan ett köp, tycker det är viktigt att kameran sitter rätt i handen oxå.
 
Jag tror på att välja en kamera som tillåter en att växa, en kamera som tillåter många manuella inställningar, en kamera som passar många olika typer av fotografering och som inte begränsar fotografen. Som nybörjare har man antagligen inte utvecklat en inriktning åt en viss typ av fotografi, utan man vill troligen prova på allt.

Det finns några saker som jag tycker är viktigt.

* Möjlighet till manuell inställning av filmens känslighetsvärde. Det finns många situationer där en manuell justering av filmens känslighetsvärde kan underlätta för fotografern. Ett exempel är fotografering i skymning/gryning och natt med längre slutartider än 30 sekunder. För att få ett mätvärde att beräkna korrekt slutartid ifrån, är det nödvändigt att kunna justera filmkänsligheten manuellt. Det är även bra för att justera kameran för dia- respektive negativ film (vanliga "kort") och många andra saker.

* Om man är intresserad av att fotografera med dia-film, så är inbyggd spotmätning, eller partiell mätning (Canons variant på detta tema), väldigt bra att ha eftersom diafilm har låg tolerans mot felexponering och en spotmätare kan underlätta rejält. Centrumvägd mätning är lite bökigare att använda.

Nikons modeller under F80:n faller bort då de fallerar på ovanstående. De är lite mer "automatiska" än konkurrenterna, med många inställningar kopplad till bildlägena. Även om de har ett manuellt läge, så kan det krävas en omkoppling till automatiskt bildläge för att nå vissa blixt- och autofokusfunktioner. Konkurrenterna erbjuder mer manuell kontroll. Är man mest intresserad av att ta vanliga färgkort och vill köra mycket på automatik, så kan Nikon vara ett bra och trevligt val, men för den som är intresserad av dia och vill ha mer manuell kontroll så tycker jag Nikons modeller komplicerar till det mer än nödvändigt.

Canon EOS 300 är ett prisvärt val i klassen, Minolta Dynax 5 har bättre prestanda när det gäller automatisk fokusering, slutartider, blixt och motorframmatning, vilket kan vara viktigt för den som är intresserad av sportfotografering eller annan typ av fotografering där motivet rör sig snabbt. 300V är snabbare än 300:n, men inte lika snabb som Dynax 5. Dessutom är 300V:n dyrare än Dynax 5.

Med vänlig hälsning
Roland
 
nybörjarkamera

Jag har nyss köpt min första "riktiga" kamera och upptäckt en del saker jag borde funderat på innan köpet.

Att köpa kamera efter märke kanske låter fåfängt men om det är din första kamera kan du nog räkna med att det blir en hel del tillbehör som ska införskaffas. Och vill du inte köpa objektiv, blixt och annat helt nytt (och onödigt dyrt) så finns det en klar fördel i att köpa en kamera av de "största" märkena (canon/nikon verkar ha bäst rykte - om det är välfärtjänt eller inte vet jag inte), då det är lättare att hitta begagnade prylar.

Köpte själv en minolta dynax 5 ny i paket för ett halvår sedan, och jämfört med konkurrenternas prestanda och pris verkade den klart bäst. Men snart tröttnar man på plastigheten så varför inte köpa en lite äldre begagnad af-kamera för samma pris och få en kamera som dessutom är tålig? (Även minolta har en del bra kameror här men det är lättare med nikon och canon.) Problemet är att det är svårt att köpa sin första kamera begagnad, då fotoaffärerna sällan har äldre modeller som man får klämma på och det är svårt att få sig en uppfattning om vad som passar en.

Prata gärna med någon fotoräv du känner som har varit med ett tag så hittar du nog en bra begagnad halvproffskamera för samma pris som dagens nybörjarkameror. Plastigheten liksom de billiga zoomarna som följer med tröttnar man snart på. Automatiken kan också diskuteras, för något ska man väl lära sig? Lycka till!
 
Underskatta inte de helt manuella alternativen,
Jag som Nikon-användare rekomnderara då Fm2, eller liknande. Helt manuell, man lär sig väldigt mycket om foto bara från instruktionboken!

I övrigt så vill jag avråda från Expert och liknande kedjor. Kanske kan du istället för att försöka köpa din kamera från det billigaste stället, hitta en BRA butik där du kan få råd och liknade! Stöd din lokala, seriösa butik.

Uj, det vart osamanhängande.. Kanske någon annan kan förklara vad jag menar? :)

/Micha
 
Talar vi begagnat så har Pentax en fördel då deras autofokuskameror klarar av de äldre manuella objektiven, och det är bättre än Nikon (det är bara F5 och F100:n som är bakåtkompatibla i Nikons nuvarande kamerautbud). Det finns mängder med objektiv och andra tillbehör till Pentax manuella system, som faktiskt är världens största - och flertalet av detta passar även autofokuskamerorna. Jag använder själv en över 20 år gammal vidvinkel på min autofokus Pentax, och det är inga som helst problem.

Autofokus är främst trevligt från standard till telebrännvidder. Jag använder aldrig autofokus när jag kör vidvinkel och makro. (jag har autofokus vidvinklar också, men jag använder dem alltid i manuellt läge).

Autofokusoptik och tillbehör finns givetvis i begagnad form även till Pentax, men eftersom Nikon och Canon har dyrare kameror och dyrare optik så köps de av många proffs som byter utrustning ofta och därför finns det mer på begagnatmarknaden för Canon och Nikon. En annan förklaring är att många Nikon proffs har bytt till Canons digitala kameror, vilket också har ökat andelen Nikon begagnat på marknaden.

Pentax användarna verkar behålla sina objektiv och sina kameror mer.

Med vänlig hälsning
Roland
 
michap skrev:

I övrigt så vill jag avråda från Expert och liknande kedjor. Kanske kan du istället för att försöka köpa din kamera från det billigaste stället, hitta en BRA butik där du kan få råd och liknade! Stöd din lokala, seriösa butik.

Vill bara påpeka att expertbutikerna är fristående butiker som väljer sitt sortiment själv.
Många expert butiker har bra & kunnig personal.
Värre då med on / off som inte ens kan ta hem en tillbehörsblixt till kameran dom sålt.
Jag förstår vad du menar men expert butikerna var ett rätt dåligt exempel.
 
Jag föreslår att du funderar på ett par olika modeller av kamera som du skulle kunna tänka dig att köpa och sedan försöka hitta en begagnad sådan, då skulle du även kunna få med några tillbehör som annars är rätt dyra att köpa nya, t.ex. blixt, filter, objektiv & väska. Jag tror även du skulle kunna höra med någon fotoklubb i Stockholm om dom har en begagnad marknad där du kan hitta någonting i din prisklass och smak. Lycka till med köpet & tänk på att skaffa ett objektiv som täcker dina behov.
 
Fråga dig själv vart du vill med ditt fotande.. är det semesterbilder som är syftet eller vill du utvecklas som fotograf.

Någon nämnde äldre manuella kameror, jag är böjd att hålla med. Bra kamera till en förhållandevis billig peng, gott om begagnat att få tag på. Samtidigt kommer du att få lära dig fotograferandet från grunden.
 
skägga skrev:
michap skrev:

I övrigt så vill jag avråda från Expert och liknande kedjor. Kanske kan du istället för att försöka köpa din kamera från det billigaste stället, hitta en BRA butik där du kan få råd och liknade! Stöd din lokala, seriösa butik.

Vill bara påpeka att expertbutikerna är fristående butiker som väljer sitt sortiment själv.
Många expert butiker har bra & kunnig personal.
Värre då med on / off som inte ens kan ta hem en tillbehörsblixt till kameran dom sålt.
Jag förstår vad du menar men expert butikerna var ett rätt dåligt exempel.
----------
Ok, kanske har du bättre erfaranhet av Expert än vad jag har! De Expertbutiker jag har erfaranhet av har dock inte varit experter på annat än att sälja skräp... ;-) Men undantag finns säkert!
Vidhåller dock mitt förslag om att försöka hitta en mindre lokal butik där man kan få hjälp och råd av någon som kan något!
/Micha
 
Jag håller med dig , små butiker innehavs ofta av entuiaster som är redigt kuniga .
Expertbutiken här i övik är just en sådan butik , enda minuset är väl att dom inte handlar med beg .
 
Japp, det gäller att lära känna sin expertbutik och identifiera "experten"! Ofast finns det en sådan eller t o m två, medan resten är halvkunniga eller okunniga och mest säljer CD-skivor. Jag brukar få vänta en halvtimme ibland innan min "expert" blir tillgänglig, men det är det värt!

/Pontus
 
ANNONS