Annons

Bra ljusstarkt objektiv till D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
Håller på och ska köpa en ny D300 istället för min D50. Till D50 har jag kitobjektivet 18-55, samt ett 55-200.
Funderar på att köpa ett 18-200 med VR till D300:n istället för de två andra jag har.
Samtidigt funderar jag på ifall jag istället ska behålla de två gamla till D300 o satsa pengarna på att köpa ett bättre tredje objektiv då jag kommer att fota en hel del i ridhus o då behöver ett objektiv som klarar ljusförhållandena där.
Vad rekommenderar ni som är erfarna?

Vad skall du fota i ridhus?

Köp en 50/1.8 för 1500 kr så har du ljusstyrka så det räcker och blir över för dina hästar.

Är det däremot tävlingar så krävs tele och då är kanske 50mm lite kort i rocken.

Jag tycker inte 18-200 VR ger så fina bilder men det är ju praktiskt med ett så stort omfång så att du inte behöver byta objektiv.

Jag har både 50mm 1.8 och 85mm 1.8 och jag kan rekommendera bägge. Är du i ett ridhus så kommer du aldrig så långt ifrån hästarna. Vill du ha närbilder på delar av hästare och ryttare så räcker det inte med 85mm men är du ute efter att ta bilder på hästens rörelser så fungerar 85mm bra. F.ö. ett jättebra och skarpt objektiv som har snyggare oskärpa än 50mm.

Ja det är hästar som ska fotas. I första hand vid tävlingar. Jag vill i första hand få bra bilder över rörelserna, i efterhand kan jag ju göra utsnitt eller beskära bilder för att fånga upp en del detaljer.
Men det blir ju även mkt fotning utomhus o då kändes det som att 18-200 hade varit bra. Jag använder visserligen mest mitt 55-200 idag, men ibland hade det varit bra att kunna gå ner till 40-50mm också, så därav tanken med ett 18-200 istället för mina två gamla .

Jag tror att Nikon AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED skulle vara rätt OK.

Inte vesslesnabbt iofs.

En nikon 70-200 och sigma 18-50 f2,8 istället för nytt hus kanske? Det är nog bland det bästa du kan ha för att fota med i ridhus. 18-200 blir nog för ljussvag inne i ett ridhus. Då har du bra och ljusstark optik. Att köra nikon 18-55 på en D300 känns inte rätt, tycker jag:p

Aha, tänkte du köpa en D300. Då håller jag med Troy - bättre att satsa på bra optik. Kameran gör mindre.

Men budgeten...ett 70-200 i svensk affär kostar mer än D300?

Jo ett 70-200 är dyrare en D300 nytt, men kan nog fås till ett liknande pris begagnat. Eller kanske ett 80-200mm. Om man prioriterar objektiv framför hus. Men de fasta som tidigare nämnts i diskusionen är de riktigt bra, ljusstarkare och troligtvis bättre bildkvalite. Men zoom kan kanske vara bra att ha vid ridsport. Har själv aldrig fotat det så jag vet inte helt.

jepp, har som plan att köpa en D300, då har jag ett bra hus från början o sen får jag jobba mig uppåt med objektiven. Därav tanken att börja med 18-200 mm f/3.5-5.6 GD ED-IF AFS VR objektiv o efter denna tråden ev ett 50 mm f/1.8

De flesta som har recenserat sina 18-200 har ju varit väldigt nöjda med detta.

Jeg bruker ofte en 18-200VR. Den tar gode bilder, men duger absolutt ikke innomhus som t.ex ridhus, hockeyhaller og lignende.

Men du är nöjd med den utomhus? Det är det viktigaste för mig, att kunna ha den vid utomhustävlingar i olika väder. Sen får jag komplettera med ett annat objektiv till ridhuset.

Jag vet inte om jag är fel person att ge mig in i denna diskussion, men jag tror att en D300 inte är helt fel. Du har ju ruggigt fina brusegenskaper på höga ISO och det är ju inte fel att ha i ett ridhus.
Jag har själv dreglat på D300, kompisen har en sådan och 300/4.0 för fågelfotografering.
Själv har jag en 50/1.8 och är även lite sugen på 85/1.8 just för oskärpan fast den är lite dyrare, men det är nog den rimligaste prisvägen att gå.

laptop skrev:
Men du är nöjd med den utomhus? Det är det viktigaste för mig, att kunna ha den vid utomhustävlingar i olika väder. Sen får jag komplettera med ett annat objektiv till ridhuset.

Joda, den er bra utomhus. Et godt allroundobjektiv. Den krever likevel en del lys, og hvis været ute er litt grått og trist så er det VR løsningen som ofte redder situasjonen.

Men snälla nån varför har du skapat 3 trådar om samma sak?

Jag tror det första du bör titta på är objektiv.

För att fota inomhus så vill du ha så stor bländare (liten siffra) som möjligt, d.v.s 2.8 eller lägre.

För snabb autofokus så vill du ha ett objektiv med intern fokusering, d.v.s. främre delen av objektivet rör sig inte när du fokuserar. Det bör gärna också ha AF-s (nikonobjektiv) eller HSM (sigmaobjektiv).

Vilket av dina två objektiv brukar du använda nu? Om det är teleobjektivet (55-200), vilket jag antar det är, så kan några exempel på bra objektiv vara:

Nikon 70-200/2.8 AF-s VR (dyrt)
Nikon 80-200/2.8
Nikon 85/1.8
Sigma 70-200/2.8 HSM
Sigma 50-150/2.8 HSM

Om du behöver fota på närmare håll så är det bättre att ha ett separat objektiv för det:

Tamron 17-50/2.8
Nikon 17-55/2.8 (dyrt)
eller kanske t.o.m. ditt nuvaran kit-objektiv.

Du bör inte köpa ett objektiv med liten bländare, t.ex. 18-200 VR om du ska fota motiv i rörelse i dåligt ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto