Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv att vända på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
Jag har tagit en del bilder med mitt Canon 18-55 mm kitobjektiv monterat bak-och-fram på mitt 100mm Tokina macro vilket är rätt kul, jag förukar använda ca 2.5x "förstoring".

Problemet är naturligtvis att jag inte kan ställa bländaren på 18-55mm och skärpedjupet blir därför extremt kort. Jag har "löst" det genom att permanent blända ned det ett par steg (genom "tricket" med DOF-preview knappen) men då blir det svårt att fokusera. Vidare är skärpan inget vidare.

Jag undrar därför om någon kan tipsa om ett lämpligt objektiv med manuell bländare som kan köpas begagnat för en billig peng (några hundra)?
Jag har ingen koll på äldre utrustning, men visst har jag rätt om jag antar att det borde gå att först fokusera och sedan blända ned?

Ett litet fast 28 mm eller liknande vore perfekt, helst med 58 mm filtergänga så att jag kan använda befintlig adapter.

Men vad ska jag köpa?

Det är bländaren på det objektiv som sitter rättvänt (monterat på kameran) som bestämmer skärpedjupet. Skärpedjupet vid dessa förstoringar BLIR väldigt kort. Det går inte att göra så mycket åt. Jag använder tex en 50mm bakvänd på min Tamron 90 och även på bländare 16 blir skärpedjupet bara någon mm. Det gäller snarare att lära sig att använda sig av det korta skärpedjupet, eller att "jobba runt" det. Jag vet att många som tar många bilder med fokus på olika avstånd som de sedan lägger ihop i photoshop, tex.

Om man bländar ner det främre objektivet kommer man bara att få vinjettering.

Svjv har inget av dem 58mm gänga, men Canon FD(n) 50/1.8 eller Nikon Serie E 50/1.8 är två billiga objektiv som funkar bra att använda bakvända på tex en en 100mm.
De kortare brännvidderna kostar väl lite mer, men leta bland Canons FD-gluggar eller Nikons gamla manuella objektiv. Framför allt Serie E brukar ha hyfsade priser.

Ok, då har jag gjort ett tankefel när jag bländade ned bägge objektiven. Tack för tipset!

Dock är jag fortfarande intresserad av ett fast objektiv, runt 28mm eller så.
Jag har funderat på en FD glugg men jag skulle hellre köpa något man kan använda direkt på kameran via en adapter om man skulle få för sig det, mest som en liten "bonus" om man nu ändå köper ett nytt objektiv.

Jag har sett att det finns billiga adaptrar på Ebay för M42->EOS så ett sådant objektiv kanske vore något?

Är ett 28 mm Vivitar något att ha?

Nikongluggar finns det åxå adapter för att använda på EOS-hus.
Fast att köpa en fast optik runt 28-35mm att ha som "normal" på en DLSR är kanske inte så dumt annars. Alltså en med EF-fattning.

Ang. vivitar så finns det en del bra objektiv med deras namn på och en del som inte är så bra. De flesta objektiv som är tillräckligt ljusstarka, så att man inte får vinjettering, bör dock funka rätt bra att använda, men man kan få räkna med lite sämre kantskärpa med en del.
Jag har, tyvärr, inte mycket mer handfast att gå på.

ANNONS
Götaplatsens Foto