Annons

Bra objektiv till Nikon D3000? (djurfotografering)

Produkter
(logga in för att koppla)

dizvilds

Ny medlem
Köpte för några månader sedan en Nikon D3000 och är inte riktigt nöjd med objektivet.

Så det jag är ute efter är ett objektiv som är bra när man ska fotografera t.ex djur i rörelser, då det är det mesta jag fotografaerar, någon som har ett tips på ett bra och inte allt för dyrt!

Köpte för några månader sedan en Nikon D3000 och är inte riktigt nöjd med objektivet.

Så det jag är ute efter är ett objektiv som är bra när man ska fotografera t.ex djur i rörelser, då det är det mesta jag fotografaerar, någon som har ett tips på ett bra och inte allt för dyrt!

Vilket objektiv ÄR det som du har, D3000 säljs med olika kitobjektiv?
Vad är det som gör att du inte är nöjd med det? För dålig ljusstyrka? För kort brännvidd? För långsam AF?

Du får nog tala om vad det är för djur det är frågan om. Viss skillnad på en Grand Danois och en kolibri...

Vilket objektiv ÄR det som du har, D3000 säljs med olika kitobjektiv?
Vad är det som gör att du inte är nöjd med det? För dålig ljusstyrka? För kort brännvidd? För långsam AF?

Oj, förlåt, är lite för snabb på fingrarna.
Det jag har är nog bland dom billigaste skulle jag gissa på, 18-55II står det på kartongen iallafall (ja, jag är nybörjare).

Det jag inte är nöjd med är att hur jag en ställer in inställningarna på så tycker jag att bilderna blir suddiga, jag vill liksom att den ska "frysa" bilden direkt, men det gör den inte med denna och så är jag inte så förtjust i ljuset på bilderna heller.

Ja, det har du rätt i. Kan meddela att det är hundar jag fotar, om rasen är viktig så är det collie och schäferblandning, men även grand danois ibland ;)

Jag är inte säker på att det är ett nytt objektiv du behöver. Jag tror du behöver jobba mer med inställningarna på kameran: Kortare slutartid (höj ISO), kontrast och skärpa etc. Det kanske vore bra med en blixt som kan frysa bilden. Har du gått Nikon School kursen som är gratis för D3000 köpare? Om inte bör du gå den, där kan du också ställa frågor till kursledaren.

Vad använder du för inställningar när du fotar?
Ställ in den största bländaren (lågt värde) och slå på auto-iso, då höjer kameran iso-värdet under en bestämd slutartid. Ställ in typ 125/1s som lägsta.

Behöver du mer zoom och vill ha ett billigt objektiv skulle så rekommenderar jag nikons 55-200mm vr zoom, kostar runt 2000 kr.

Ja, det har du rätt i. Kan meddela att det är hundar jag fotar, om rasen är viktig så är det collie och schäferblandning, men även grand danois ibland ;)

Hur långt ifrån hundarna kommer du stå och fotografera?

Du behöver förmodligen fotografera RAW, då kommer du kunna ändra vitbalansen efteråt så att du får det "ljuset" du vill.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto