gedjan
Aktiv medlem
Leta efter version II, då jag har förstått att detta är betydligt bättre än föregångarna.Tack! Jag letar initialt efter ett begagnat.
/L
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Leta efter version II, då jag har förstått att detta är betydligt bättre än föregångarna.Tack! Jag letar initialt efter ett begagnat.
/L
Leta efter version II, då jag har förstått att detta är betydligt bättre än föregångarna.
Tyvärr kan jag inte hålla med dig då jag ägt båda versionerna.Det stämmer inte, det är ingen som helst skillnad mellan version ett och två rent optiskt, bara lite kosmetiskt. Det som skiljer är antalet bländarlameller. Version ett finns dessutom i två varianter, en med en blomma på, och en som det står macro på. Bytet till fler lameller tycks ha skett någon gång under produktionen av version ett med ordet macro på beteckningen. Jag hade version ett "macro" som min inneboende har nu, och har dessutom version II själv, förutom lite till utseendet så finns ingen som helst skillnad mellan dem, båda har sju lameller, och vad gäller bildresultat inte heller någon skillnad. Möjligen är version II att föredra för att det är ett nyare och kanske fräschare exemplar man får tag på.
Tyvärr kan jag inte hålla med dig då jag ägt båda versionerna.
Ver I hade både svårt att hitta fokus och ljus/kontrast, och var mest oskarpt. Möjligen ett dåligt exemplar, men VII har varit klockren när det gäller skärpa/AF samt kontrast och ljus. Mao anser jag att det är stor skillnad mellan dessa.
Ok, det kan vara så. Haft två verII, och nu ett. Samt ett verI, som inte alls presterade vad jag önskade. Vilket såldes, det hittade inte skärpa och var allmänt dåligt. Skulle jag köpa ett 28-105 idag är ändå min erfarenhet/rekommendation att köpa det senaste, dvs verII.Då är jag övertygad om att du har haft ett dåligt exemplar av version ett för det är verkligen ingen som helst skillnad optiskt mellan dem, enbart mindre kosmetiska skillnader och nämnda bländarlamellsförändring. Men gratulerar till att ditt nyare ex är bättre, mitt gamla är inte underlägset mitt nya på något sätt utan identiskt.