Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bra standardoptik för ett rimligt pris

Produkter
(logga in för att koppla)

Evildoer

Aktiv medlem
Har precis köpt min nya Nikon och behöver ett bra "standardobjektiv". Har tyvärr lagt de mesta pengarna på huset så det får bli en lite billigare optik till att börja medan. Har tänkt att lägga mig under eller runt 4000:-.

Nu undrar jag vad ni rekommenderar?? Det ska givetvis vara skarpt och släppa in mycket ljus.
Vad tror ni om någon av följande:

- Sigma 17-70/2,8-4,5DC Macro?

- Tamron 28-75/2,8 XR Di

Eller har Nikon något som är prisvärt i samma klass?

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa och vad skillnaden är i kvalitet?

Tacksam på förhand.

Sigma 18-50/2.8 EX har jag bara haft positiva erfarenheter av(får ibland lite CA i bilderna dock) Har en sådan på jobbet och den funkar riktigt bra. Bra skärpa och bra färgåtergivning. Då jämnför jag med min egen Canon EF 28-70/2.8L.

Jag skulle ha valt Tamron 17-50/2,8. Sigmas motsvarighet är säkert också bra.

Tamron 28-75/2,8 är för långt för min typ av fotografering men passar kanske bra för dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto