Annons

Bra svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Vilka svartvita filmer är bra? Jag vill ha fint korn stort tonomfång 100-400 ISO. Jag kan inget om svartvita filmer.

Du lär få lika många svar som det finns svartvita filmer, men en bra allround och nybörjarvänlig film är Kodaks hederliga TriX på 400iso. Den har "alltid" funnits. Den har i mitt tycke ett snyggt korn, kanske lite grovt om du inte tycker om korn. Den är väldigt tålmodig när det gäller exponerings- och framkallningsfel. Pressningsvänlig också. Själv har jag numera gått över till Ilford Delta 400 och 100, och de är väl mina nya favoriter. Finare korn och lika lättkopierat som TriX. Inte lika mycket slarvtolerans dock.

Tänkte prova att framkalla själv.

Kollade lite på C41 filmer oxo, t.ex. Kodak Professional BW400CN(ny film) och Ilford XP2 Super.

En film som du borde testa, är Gigabitfilm. Snuskigt bra (iso40). Kan vara svår att få tag på och kostar ca 125 kronor. Men det som är kul är att det medföljer en flaska framkallningsvätska med varje förpackning.

www.gigabitfilm.de tror jag du finner den på.

Har faktiskt en rulle kvar i kylen ; )

Fujis Neopan-filmer (100 och 400) är mycket trevliga. 400:an ger snyggt korn och lättkopierade negativ med t ex D-76. Vill man få lite kraftigare korn är Agfa Rodinal ett bra tips som framkallare.

Jag har fått låna en Rolleicord och tänkte prova lite svartvit film. Har för ändamålet införskaffat några rullar Kodak Tmax 100. Vad är era erfarenhet av denna film med tanke på framkallning, vilken framkallare, korn mm. Jag har tidigare (för 20-år sedan!) använt TriX och framkallat själv med D-76. /Göran

T-max 100 blir bra i T-maxframkallare. Den är mer lätthanterad i labbet än sin känsligare kusin T-max 400, det är min erfarenhet iaf.

För det första är t-max 100/400 väldigt trevliga och bra filmer!!

Annars, Ilford Pan-F Plus 50 har mycket fin teckning och mycket fint korn , så har du ljus så är den underbar , framkallas med bra resultat i T-max.

Hercules skrev:
Vilka svartvita filmer är bra? Jag vill ha fint korn stort tonomfång 100-400 ISO. Jag kan inget om svartvita filmer.

Välj film i kombination med det papper du använder/tänker använda. Välj de inte oberoende av varandra, då är risken stor att då får en kombination av film/papper som inte passar.

mvh/Fredric

Vilken film jag väljer beror på motivet.

Separera mörka toner - TriX
Separera ljusa toner - Delta 400

Hellst om ljuset räcker Pan F.
Normalt APX 100.

Personligen så fungerar inte jag och T-max filmerna, det blir mest grått.

Tmax-filmerna är svåra att "lära känna", och jag blev aldrig nöjd med dem.

Ett par bra filmer som är enklare att få bra resultat med på en gång är Kodak Plus-X (125 ASA) och Tri-X (400 ASA). Fungerar fint i D-76.

Agfa APX100 är en bra film, men till den passar Rodinal bäst som framkallare. D-76 trycker ihop de medelgråa tonerna på ett fult sätt enligt mina försök.

När du har tillgång till bra ljus, så testa gärna Ilford Pan F (50 ASA). Extremt finkorning film.

Efke 25, 50 och 100 är billiga filmer, och de lågkänsliga är mycket finkorniga. Efke 100 är lite mer kornig än Plus-X, men ger en mycket fin gråskala och är mycket tolerant mot felexponeringar och fel tider i framkallaren.

Använt efke 50 soppad i acutol tillsammans med Kentmere VC papper och har varit nöjd med det. Men nu är Kentmerepappreti min favvo storlek slut hos Kameradoktorn så jag har provat Ilfords multigrade IV papper och lyckas inte bli nöjd med resultatet.

Är det någon som vet skillnaden mellan Kentmere och Ilford papperna?

Mvh
/Johan

Välj en 100-ASA film om du vill ha finare korn. Oavsett fabrikat så får du finare korn med en 100 ASA film än med en 400 ASA film. Finast korn av 100-filmerna har de med T-korn typ T-Max 100.

Ilford Delta filmen är snarlik T-Max men betydligt trevligare att jobba med i mörkrummet. Plastbasen har mindre egen vilja hos Ilford så den "kurvar" sig inte som Kodaks filmer.

/maverick

Delta har T-korn och är Ilfords motsvarighet till Kodak T-Max. HP5 är Ilfords motsvarighet till TriX. Jag har inte blivit vän med HP5:an. Tycker den är väldigt kornig, även jämfört med TriX, men det kan bero på att jag inte lärt känna den.

ANNONS
Götaplatsens Foto