Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan dock känna precis som du att jag behöver ta mer bra bilder.

Först och främst så är ju begreppet bra bilder väldigt subjektivt, fråga Terje vad en bra bild är och han kanske svarar; Hur långt är ett snöre !?

Men med det sagt, så säger man; Skit in = skit ut.

Men återigen; Vad är en bra bild och vem bestämmer det !?

Jag tänker programvara som är bakåtkompatibel och som fungerar ihop med hårdvaran.

En tanke bara.
En snabb googling visade något om att mitt spectrawiew II har stöd för Colormunki Photo och hårdvarukalibrering. Det verkar också finnas ett program som heter calibrite profiler 3.0 som går att använda för att göra profilerna. Som vanligt finns det också inlägg som säger att det inte fungerar. Jag måste ha starkare skäl än ”det vore kul att testa” för att prova detta. Allt fungerar just nu och devisen rör inget som funkar brukar vara sann😁.

Först och främst så är ju begreppet bra bilder väldigt subjektivt, fråga Terje vad en bra bild är och han kanske svarar; Hur långt är ett snöre !?

Men med det sagt, så säger man; Skit in = skit ut.

Men återigen; Vad är en bra bild och vem bestämmer det !?
Gällande mina egna bilder så bestämmer jag vad som är bra eller dåligt. Ibland låter jag lite halvbra/halvdåliga bilder också hamna på papper när inget annat finns😉.

Det var nog Colormunki Photo den hette😊. Minns att jag hade lite strul med att få igång den senast. Troligen något med drivrutiner som du säger.

Intressant, reflekterade aldrig kring att det var en spectrophotometer. Kanske ska låna hem den igen vid tillfälle. Lite nojig dock kring att installera grejer som inte har stöd i operativsystemet.
Hej igen,Colormunki Photo är bara en grej, den installeras inte mer än en mus eller ett tangentbord. Jag kör CCStudio version 1.1.2. Funkar fint som sagt var.
Det är möjligt att Calibrite har krånglat till tillvaron i senare versioner igen (eftersom de vill att du ska uppgradera din Colormunki med en betal-firmware...).

Hej igen,Colormunki Photo är bara en grej, den installeras inte mer än en mus eller ett tangentbord. Jag kör CCStudio version 1.1.2. Funkar fint som sagt var.
Det är möjligt att Calibrite har krånglat till tillvaron i senare versioner igen (eftersom de vill att du ska uppgradera din Colormunki med en betal-firmware...).
Nej men för att kunna göra profiler med den så behövs mer än mitt nuvarande kalibreringsprogram. Jag hittade som jag nämnde för Tony Calibrite vid snabbsök, men om och hur det skulle fungera vet jag inte. Blir lite ointressant när jag inte behöver göra profiler längre. Uppstår behovet får jag sätta mig in i saken, och säkert blir det att upp med lädret igen. Allt annat skulle förvåna.

På gamla datorn fick jag det att fungera med programmet som skickades med på cd tillsammans med colormunkin tror jag😅. Var rätt länge sedan så minnet sviker en del.

Nej men för att kunna göra profiler med den så behövs mer än mitt nuvarande kalibreringsprogram. Jag hittade som jag nämnde för Tony Calibrite vid snabbsök, men om och hur det skulle fungera vet jag inte. Blir lite ointressant när jag inte behöver göra profiler längre. Uppstår behovet får jag sätta mig in i saken, och säkert blir det att upp med lädret igen. Allt annat skulle förvåna.

På gamla datorn fick jag det att fungera med programmet som skickades med på cd tillsammans med colormunkin tror jag😅. Var rätt länge sedan så minnet sviker en del.
Sådär är det med minnen. Jag glömde att du inte behöver göra profiler längre. Men släng inte Colormunkin! ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto