Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brus o färgbrus
- Trådstartare Danlo
- Start datum
mannbro
Aktiv medlem
All brusreducering påverkar i viss mån detaljrikedomen i bilden. Olika algoritmer är naturligtvis olika bra men måttlig brusreducering brukar sällan vara några problem, men det beror ju lite på motivet och bilden i övrigt, men det ser du ju i så fall. Syns/märks det inte så spelar det ju ingen roll.
l-malmqvist
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Är det någon skillnad på dessa två?
Är det någon mer än jag som har märkt att man kan fota raw 1600 iso (Eos350D) o sen dra bort färgbruset helt i raw-programmet och få snygg brusighet? Finns det något negativt med att göra så kantänka?
/Danne
Vilken RAW-konverterare kör du med?
Jag brukar göra som du och bara dra bort färgbruset, tycker det försvinner för mycket detaljer annars. Jag kör med Canon DPP och Capture One.
DPP tar bort ganska mycket "purple fringing" om man ställer upp färgbrusborttagningen, det är en stor fördel tycker jag när jag kört mitt Canon 85mm f/1.8 öppet, då blir det lila kanter runt allt som blänker.
I Capture One brukar jag dra av brusborttagningen helt och dra i färgbrusreglaget tills färgbruset precis försvinner (oftast kring 5-10 för ISO800/ 15-20 för ISO1600), tycker default-inställningarna är väl aggressiva.
Damocles
Aktiv medlem
Njae, i mjukvara stämmer det nog. Men de kameror som gör det i hårdvara genom att använda en sensorreferens per pixel borde rent teoretiskt iaf inte ge någon som helst försämring av skärman. Men det kanske är lite utanför diskussions omfång.mannbro skrev:
All brusreducering påverkar i viss mån detaljrikedomen i bilden. Olika algoritmer är naturligtvis olika bra men måttlig brusreducering brukar sällan vara några problem, men det beror ju lite på motivet och bilden i övrigt, men det ser du ju i så fall. Syns/märks det inte så spelar det ju ingen roll.
l-malmqvist
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Oj Capture one.. shit är inte det svindyrt? jag använder raw-converteraren i PSCS2..
En tusenlapp ca. för LE... inte så blodigt. ACR är snabbt men C1 ger - för mig - mycket bättre färger.
Zoso
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Oj Capture one.. shit är inte det svindyrt? jag använder raw-converteraren i PSCS2..
CS2 är inte svindyrt då
niklasl
Aktiv medlem
Färgbruset kan oftast elimineras helt utan att bildens upplösning påverkas alls. Det är lätt att testa själv: Byt från RGB till Lab-färg. Lägg på oskärpa på a- resp b-kanalen, som ju bara innehåller färginformation, men lämna L-kanalen (som ju innehåller ljusinformationen) ifred. Man kan applicera ganska mycket oskärpa på färgkanalerna utan att upplösningen påverkas alls (däremot kan färgerna ändras lite om man tar i för mycket). Surface blur tycker jag verkar fungera bäst för denna manöver då det filtret respekterar konturer. Ofta kan det vara ena färgkanalen som brusar mest och man kan då lägga olika mycket oskärpa på a- resp b-kanalen.
Om man vill slippa gå över till Lab-läge kan man göra motsvarande i RGB. Duplicera lagret, lägg på oskärpa, byt blandningsläge till Color. Det får samma effekt som manövern i Lab ovan. Samma sak kan även göras utan lagerkopia - lägg på oskärpa och gå sedan direkt till Edit-Fade och välj Color som blandningsläge i dialogrutan. Fördelen med ett separat lager är att man kan ändra på opaciteten efteråt och styra effekten.
Denna artikel handlar om färgbrusreducering men med Median-filtret i RGB-läge utan lagerkopia: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/color-gremlins.shtml. Same but different.
Om man vill slippa gå över till Lab-läge kan man göra motsvarande i RGB. Duplicera lagret, lägg på oskärpa, byt blandningsläge till Color. Det får samma effekt som manövern i Lab ovan. Samma sak kan även göras utan lagerkopia - lägg på oskärpa och gå sedan direkt till Edit-Fade och välj Color som blandningsläge i dialogrutan. Fördelen med ett separat lager är att man kan ändra på opaciteten efteråt och styra effekten.
Denna artikel handlar om färgbrusreducering men med Median-filtret i RGB-läge utan lagerkopia: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/color-gremlins.shtml. Same but different.