Annons

Brusiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

andersban

Ny medlem
Varför blir många av mina bilder så brusiga trots att ISO-talet är lågt? Jag förstår att det är något jag gör galet, men vad?
Ett exempel, jag har tagit en del motljusbilder i solnedgång och då har jag använt ett graderat gråfilter.
När jag sedan "framkallar" i Lightroom så får jag dra upp exponeringen och ljusa upp skuggorna en del och då syns bruset väldigt tydligt.
Kameran är en Nikon D7100 och Nikon 10-24-objektiv.

Vad ska jag göra annorlunda?
 
Att underexponera vid fotograferingstillfället och sedan lyfta bilden i efterbehandlingen är väsentligen detsamma som att öka iso. Därför blir det brusigt som du upptäckt. Utmaningen med en solnedgång är ju den stora dynamiken i bilden. Ett sätt att hantera detta är HDR. Din kamera har denna funktion inbyggd, kolla denna länk https://www.youtube.com/watch?v=ANR3vNp04qk.
 
Ok, ja, så har jag inte riktigt tänkt på det men så är det förstås. HDR kan jag ju förstås använda men jag är oftast stativlös och jag skakar så fruktansvårt i händerna så jag har lite problem med att hålla kameran stilla. I och för sig går det ganska fort så jag kanske överdriver risken.

Jag ska absolut prova HDR. Tack för svar och tips.
 
Prova att låta bilden bli så ljus som möjligt utan utfrätning och istället mörka ner himlen i LR, ser inte så kul ut i visning i kameran men kan funka efter redigering
 
Använder du kamerans inbyggda HDR-funktion fungerar det att ta handhållet, det blir som en enda exponering. Nackdelen är att det inte fungerar med RAW, bara jpg.
 
Men om du använder avtonat gråfilter så har du väl fel styrka på det om du måste dra i spakarna. Bilden görs färdig vid tagningsögonblicket med rätt filterstyrka.
 
ANNONS