Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Budgetobjektiv 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Labonte

Aktiv medlem
Hej

jag har nyss köpt ett begganat Canon 300D hus, och nu leter jag efter en billigt bra allround objektiv, som kan vara bra att börja med.

jag har sett att Cyberphoto säljer kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 för 1150:- men jag tänkte om det finns något annat som kanske är lite bättre upp till 2000:-

Mvh
Daniel G

ja jag har hört mycket positivt om det där objektivet, så det ligger på min lista över tänkbara objektiv :)

nån som har några erfarenheter av Canon EF 28-105/4-5,6 USM ? det ger ju en hyffsat zoom

jag kanske ska säga att jag fotar allt möjligt, men mycket naturfoto blir det, och porträtt foto (om det hjälper någon)

Objektiv som är specialanpassade brännviddsmässigt till canons systemdigitalare finns inga alternativ som är bättre än kitoptiken för under 2000:-. Däremot kan du ju sätta på optik som är byggda för analoga systemare. I det fallet skulle jag inte sätta på något med sämre vidvinkel än 24mm. det blir ju med 1,6ggr förlängning motsvarande 38,4mm brännvidd. Vilket redan är i sämsta laget, speciellt för landskapsfoto. Alternativet där är kanske främst begagnade gluggar som canon 24-85/3,5-4,5 USM eller Sigma 24-135mm.
Mitt tips är utan tvekan kitobjektivet, och vid senare tillfälle byta upp när ekonomi tillåter eller när fler brännvidder eller bättre ljusstyrka behövs. Jag plåtar själv lite med kitobjektivet ibland och är nöjd.
MVH, Niclas Vestman

Hej !

Jag har kitlinsen mest som vidvinkel.
Annars är 28-105/3.5-4.5 ett mycket prisvärt objektiv, du kan säkert få det till ett hyffast pris begagnat. Jag har ett och är mycket nöjd med det.

/ Magnus

Kitlinsen är helt ok, men jag tycker inte du ska köpa den på Cyberphoto... Både här på FS och på Tradera kan du få tag på ett ex för halva det priset.

ANNONS
Götaplatsens Foto