Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bulb

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Ja... den där bulb fuktionen.. hur funkar det egentligen? Måste man hålla knappen intryckt hela tiden lr hur funkar det? Man kan väl inte hålla i en 1 timme heller.
Nån som vet nått om det?

Skaffa en trådutlösare med bulblås så löser det sig. Då kan man helt enkelt låsa knappen i nedtryckt läge. Nikon tillverkar ett par riktigt avancerade med inbyggda klockor som man kan programera men dom är dyra.

Förmodligen har Kaffebrus
fjärrutlösare även till din kamera. Kanske billigaste lösningen. Jag köpte till min Canon och den andra jag fick funkar perfekt. Den första jag fick var defekt, men Henrik på kaffebrus bytte ut den helt utan diskussioner och kostnader för mig.

Min är också köpte på Kaffebrus och den har funkat utmärkt. Kändes mer värt att köpa en pirat för 200 än en nikon original för 500.

perstromgren skrev:
Vad har du för kamera?

Trådutlösare går inte att använda till alla moderna Nikon.

Per.

Nu hade ju trådskaparen D200, men för andra som läser den här tråden och har en D40/D50/D70/D80 så kan jag rekommendera IR-fjärrkontrollen ML-L3. Kostar bara ca 200kr. Liten, billig, smidig och funkar för bulb med ett tryck för att öppna slutaren och nytt tryck för att stänga.

mannbro skrev:
Nu hade ju trådskaparen D200, men för andra som läser den här tråden och har en D40/D50/D70/D80 så kan jag rekommendera IR-fjärrkontrollen ML-L3. Kostar bara ca 200kr. Liten, billig, smidig och funkar för bulb med ett tryck för att öppna slutaren och nytt tryck för att stänga.

Det var precis det jag tänkte på.

Ken Rockwell skriver om de små Nikon i jämföresle med D200: Automatically works with the ingenious $17 ML-L3 IR remote control that's smaller than my house key. The D200 needs a clumsy screw-in $55 MC-30 or MC-36 cord or the $165 wireless ML-3.

Alex, skriv gärna in vad du har för utrustning i din profil, så får du snabbare och bättre svar på den här typen av frågor.

Per.

bananskal25 skrev:
den där ir fjärren, funkar det för d200 med bulb fuktionen lr?

Nej, det är inte samma fjärr till D200.

Till D200 är det den som Pär länkar till (ML-3), som är betydligt dyrare (och tydligen också då sämre) än den till D80 etc (ML-L3).

bananskal25 skrev:
den där ir fjärren, funkar det för d200 med bulb fuktionen lr?
Nej tyvärr inte. Ska du ha trådlöst till D200 kostar det tyvärr skjortan. Ett bra alternativ är att kolla på trådutlösare från kaffebrus. Kostar 200 kronor och funkar precis som standardavtryckaren förutom att du kan låsa den i nedtryckt läge. Leveransen gick snabbt och smidigt och enda nackdelen är väl att den känns lite plastig i jämförelse med D200.

http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-nikon-d1-d1x-d1h-d2x-d2h-d200-327.html

Kvittar väl om den känns plastig lr om den är gjort av gele, så länge den fyller sin fuktion.... det är inte så ofta man använder nått sånt ändå... ;)

bananskal25 skrev:
Kvittar väl om den känns plastig lr om den är gjort av gele, så länge den fyller sin fuktion.... det är inte så ofta man använder nått sånt ändå... ;)
Precis min tanke. Dock tycke tycker jag om att fota på natten så den har används en del. Den är trevlig även om man inte använder bulblåset. Till exempel minskar ju risken för skakningsoskärpa om man inte rör kameran när man tar bilder med lite längre slutartid. Också väldigt praktiskt när man fotar fyrverkerier.

ANNONS
Götaplatsens Foto