Annons

Bygga om analog till digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

REPPER

Aktiv medlem
Intressant det finns ombyggnad till digital kamera.
Är det sant eller bluff?
Har ni köpt den?

Efter att ha kollat manualen är min slutsats att det inte ör en produkt jag skulle lägga vare sig pengar eller tid på.

Att reducera sin analoga fullformatare till en svag digitalkamera med extra linser och mer, nej, det är ingen väg för mig. Idén är god i grunden, vs att vidga den analoga kvalite´kamerans användbarhet, men då ska den fortsätta att vara fullformatare. Så ser jag på det.

Nej fotar hellre analogt med mina analoga kameror men såg LGR testa 35 vs film och han var inte direkt imponerad... Verkar inte vara mycket att hänga i granen. Den gamla verkar vara bättre än den nyare Film varianten iaf.

Ska man utgå från erfarenheterna i denna video är det väl närmast att betrakta som rent skräp man försöker sälja med "kreativ" marknadsföring.
Men jag ska väl lägga till att jag inte testat den själv så...

Ventures har en poäng men ändå inte en så stor, skulle jag säga. Förutom de av oss som ännu även har analoga kameror i bagaget (vi som inte vill vara länkade till moderskeppet hela tiden som cyborgslavar) så är det analoga fortfarande vitalt i stora delar av världen. En smart digital "rulle" skulle vara en förbindelselänk, praktisk och enkel. Släng kameran i baksätet, dra i väg och plåta lite, analogt och/eller digitalt.

Ventures har en poäng men ändå inte en så stor, skulle jag säga. Förutom de av oss som ännu även har analoga kameror i bagaget (vi som inte vill vara länkade till moderskeppet hela tiden som cyborgslavar) så är det analoga fortfarande vitalt i stora delar av världen. En smart digital "rulle" skulle vara en förbindelselänk, praktisk och enkel. Släng kameran i baksätet, dra i väg och plåta lite, analogt och/eller digitalt.
Precis. Jag har ju redan Canon EOS DCS 3c som är en kamera för film med ett digitalt bakstycke från Kodak men det skulle vara kul med högre upplösning, småbildsformat och att kunna montera sensorn i Canons mätsökarkameror.

Precis. Jag har ju redan Canon EOS DCS 3c som är en kamera för film med ett digitalt bakstycke från Kodak men det skulle vara kul med högre upplösning, småbildsformat och att kunna montera sensorn i Canons mätsökarkameror.
Vad jag förstår var detta en helt ombyggd Canon EOS-1N ? Var det över huvud taget möjligt (för fotografen) att ta bort "digitaldelen" för att använda kameran med film?

Även Leica tillverkade under en period ett digitalt bakstycke för R8 & R9. Vet inte om det blev någon succe?

Mycket kortvarig sådan vad jag vet. Några proffsfotografer lär ha nyttjat det, men någon succé kan det knappast ha varit. När väl konceptet (i samarbete med en dansk firma tror jag) var i hamn hade tiden redan lämnat denna idé bakom sig.

Och likväl uppstår den igen, så det är inte tiden det går an på utan en utveckling i samma anda som gjorde oss livegna Photoshop, vi som en gång ägde den. Utvecklingen som alltså är att binda upp användaren i stället för att frigöra den. Jag menar ytterst att enkelheten hos det analoga är ännu en dröm hos digitala fotografer.

Jag kan förstå det tilltalande med tanken på att kunna ta valfri kamera för film från hyllan, trycka i "den digitala filmrullen" och sedan gå ut och fotografera som om det satt film i kameran - men slippa nackdelarna med att faktiskt använda film.

Tyvärr så återstår det nog väldigt mycket investering i grundläggande forskning & utveckling innan en sådan lösning är tekniskt möjlig.

Reagerar mot jancs utsaga "nackdelarna med att faktiskt använda film" med: Det finns användare som ser poänger med bägge och det är dessa som kommer att tilltalas, förutom alla dem på planeten som inte har digitalkamera men en analog.
Är inte säker på att grundläggande forskning behövs; det handlar om att modifiera, anser jag, anar jag det som redan finns. ( Tänk på att den analoga kameran har ett återspolningsvred. Det har i princip två positioner; upp-ner, 360 graders rörelse runt. Dessa två tillsammans ger ett i stort sett gränslöst antal lägen som kan utnyttjas till kommunikation mellan chassi och digital kassett.) Vad som behövs är vilja, mod och pengar plus förstås tekniskt kunnande. Jag tror, när produktionen av sensorn blivit tillräckligt billig så kommer denna produkt att utvecklas i Kina. Där finns just vilja, mod pengar och tekniskt kunnande.

Reagerar mot jancs utsaga "nackdelarna med att faktiskt använda film" med: Det finns användare som ser poänger med bägge och det är dessa som kommer att tilltalas, förutom alla dem på planeten som inte har digitalkamera men en analog.
Är inte säker på att grundläggande forskning behövs; det handlar om att modifiera, anser jag, anar jag det som redan finns. ( Tänk på att den analoga kameran har ett återspolningsvred. Det har i princip två positioner; upp-ner, 360 graders rörelse runt. Dessa två tillsammans ger ett i stort sett gränslöst antal lägen som kan utnyttjas till kommunikation mellan chassi och digital kassett.) Vad som behövs är vilja, mod och pengar plus förstås tekniskt kunnande. Jag tror, när produktionen av sensorn blivit tillräckligt billig så kommer denna produkt att utvecklas i Kina. Där finns just vilja, mod pengar och tekniskt kunnande.
Jag utgick från att om fotografen i den beskrivna situationen väljer "digitala filmrullen" framför den "kemiska filmrullen" så har förra i alla fall just då fördelar framför den senare.

Syftet med just denna produkt är vad jag kan se att bygga om en analog kamera till en digital. Bygga om eftersom du måste demontera tryckplattan och klistra fast ett extra avtryck för att det ska fungera. Ifall det i framtiden kan komma en faktiskt flexibel lösning i form av en "digital filmrulle" får framtiden utvisa.

ANNONS
Götaplatsens Foto