Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta D200 mot D700???

Produkter
(logga in för att koppla)

roger96

Aktiv medlem
Vad blir bättre?
Blir någonting sämre?
Vad är D200-ans sämsta egenskaper?
Är bara intresserad av skillnader mellan husen och inte heller av D300 (s) eller andra modeller.

Har nyss gått från D200 till D700. Utan att gå in på för mycket detaljer (och utan vetenskapliga tester) så upplever jag att batteri tiden är mycket bättre med ett EN-EL3 batteri.

Det dynamiska omfånget upplevs som mycket bättre. Brus egenskaperna är bättre samt att jag upplever bruset som ändå uppstår på högre iso som mer film likt och inte stör så mycket som jag tyckte att bruset på D200:an gjorde.
Det känns som om bruset som uppstod vid ISO800 på D200:an kommer först vid ISO3200 på D700:an.
Men då inte stör på samma sätt.

Har en Sigma 70-200mm EX DG Macro HSM som bak fokuserade lite med 200:an men funkar perfekt med 700:an. Skulle det ändå vara problem så går det ju att fin justera fokus via menyn i D700:an.
Skärpan är ju bättre då sensorn utnyttjar objektivets hela bildcirkel.
Dessutom använder jag det objektivet mer nu när zoom omfånget har blivit mer användbart igen.

Sökare och display är större.
Annars tycker jag att kamerorna känns väldigt lika. D700:an har ju "LiveView" samt "Mjukvaru vattenpass".

Många tycker ju att minneskort luckan är sämre på D700 men det är inget jag har haft problem med ännu.

Finns säkert mycket mer att säga men detta var lite av mina erfarenheter så här långt.

Senast ändrad:
Är det någon här som haft problem med luckan på D700, jag har tagit runt 300000 fotos med min D700 och aldrig upplevt luckan som annat än possitiv och jag överför aldrig foton till datorn på annat sätt än att ta ur minneskortet och sätta det i datorn.
Kompassen är nog med all säkerhet mestadels hårdvaru. :)

Annars kan jag bara hålla med föregående talare.

/Karl

"Vatten passet" är säkerligen hårdvara i grunden. Troligen en inklinometer. Med "mjukvaru vattenpass" menar jag att interfacet är via displayen. Detta för att inte förväxla med ett gammalt hederligt vatten pass med bubbla.
:)

Blir någonting sämre?
Färgåtergivningen vid låga ISO-tal kan ibland vara något bättre med D200, men allt annat är bättre med D700. Det handlar om olika sensorteknologi, där nya sensorer har vekare färgfilter på pixlarna, vilket ger sämre riktighet men betydligt mindre brus så fort man går över bas-ISO.

Hade kamerorna haft lika stor sensor så hade jag i vissa fall föredragit D200, men som de är, så är D700 fullständigt överlägsen på i stort sett alla plan.

Vad blir bättre?
Blir någonting sämre?
Är bara intresserad av skillnader mellan husen och inte heller av D300 (s) eller andra modeller.

Om du bara sitter med DX-optik blir det ju tråkigt att gå över till FX-format.
Om någon frågade mig skulle jag inte över huvud taget vara intresserad av att betala för en "gammaldags" D200 medan en D700 framför allt har fullformatsensorn och är betydligt modernare vad gäller ISO och brus.

Vad blir bättre?
Blir någonting sämre?

D700 är bättre på de flesta sätt. Men det kan vara värt att notera att D200 är en mycket bra kamera fortfarande. Fördelar för D200 är batteriluckan (min har inte krånglat på D700 men den känns mer gedigen på D200) och matris-mätningen som de har förstört på D700. Den var mkt bättre på D200.

Men vad gäller sökare och brus är D700 fantastisk.

Kalle

D700 är bättre på de flesta sätt. Men det kan vara värt att notera att D200 är en mycket bra kamera fortfarande. Fördelar för D200 är batteriluckan (min har inte krånglat på D700 men den känns mer gedigen på D200) och matris-mätningen som de har förstört på D700. Den var mkt bättre på D200.

Men vad gäller sökare och brus är D700 fantastisk.

Kalle

Tycker faktiskt matrismätningen på D200 var mer effektiv även jämfört med D300. Är dock oerhört nöjd med min D300, men den är lite knepigare vad gäller ljusmätningen än vad jag upplevde D200.

/Roger

Som Martin nämner är färgåtergivningen väldigt fin på iso 100 på D200. Det tillsammans med att en 35/2 nästan blir en makronormal har gjort att jag använt den vid matfotografering trots att D700 legat bredvid. Hudtonerna vid iso 100 är också svåra att slå. På alla andra sätt är D700 bättre eller mycket bättre som jag ser det.

Om du bara sitter med DX-optik blir det ju tråkigt att gå över till FX-format.
Om någon frågade mig skulle jag inte över huvud taget vara intresserad av att betala för en "gammaldags" D200 medan en D700 framför allt har fullformatsensorn och är betydligt modernare vad gäller ISO och brus.

Tack för era synpunkter, mycket värdefullt.
Vad beträffar optik har jag både DX och FX, det har livit lite mycket objektiv ett tag och jag funderar nu på att rensa lite och i samband med det byta min D200 mot en D700.

Vad gäller batteriluckan, så har jag en D300s som visst ska ha samma batterilucka som D700?

Om inte, glöm det här.

Iallafall, jag har flera gånger råkat peta upp batteriluckan med armbågen när jag burit den över ryggen. Dessutom har den fått en liten spricka mitt över.

Jag ser den nya batteriluckan som ett stort nedköp i kvalitet. Dock får jag säga att på det nedköpet gick det åtskilliga stora uppköp på alla områden, så jag är riktigt glad att jag bytte upp mig!

ANNONS
Götaplatsens Foto