Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta d40 till d80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowstar

Medlem
När jag började kolla på objektiv till min d40 så är utbudet inte speciellt stort. Har funderingar på att kanske köpa en d80 för att få större urval av objektiv och till en mycket mindre summa.
Jag vet att det antagligen kommer att komma ett gäng med objektiv snart(?) med af-s.

så är detta en dum idée?
är det bättre att vänta och se vad som händer, om det kommer ut någon ny kamera / af-s objektiv?

Det ryktas om att Nikon skall uppdatera en massa gamla gluggar innom kort, den som lever får väl se, men gör dom det så kommer det bli offentligt innom dom närmaste vackorna skulle jag tro.

Annars så är väl D80 en bättre kamera att växa med, så det är väl inte helt fel att byta upp dig i allafall, om du är väldigt intreserad av foto och vill utveckla din hobby.

/kent

Bokeh skrev:
Det ryktas om att Nikon skall uppdatera en massa gamla gluggar innom kort, den som lever får väl se, men gör dom det så kommer det bli offentligt innom dom närmaste vackorna skulle jag tro.

Annars så är väl D80 en bättre kamera att växa med, så det är väl inte helt fel att byta upp dig i allafall, om du är väldigt intreserad av foto och vill utveckla din hobby.

/kent

Jag skulle säja att D200 är en ännu bättre kamera att växa med (om än dyrare). Den har tex fler dedikerade knappar till viktiga funktioner.

Om kamerabyte är aktuellt känns steget till D200 mera som ett riktigt steg, enl mej

/K

Steget till en D200 känns som om det skulle bli för stort, och lite för dyrt. Då lägger jag hellre ner dem extra pengarna på ett objektiv.

Absolut. :)
uppskattningsvis, hur mycket skulle man kunna ta för en begagnad d40?
ungefär 10.000 exponeringar, inköpt 14februari.
den har inte en skråma någonstans.

Snowstar skrev:
Steget till en D200 känns som om det skulle bli för stort, och lite för dyrt. Då lägger jag hellre ner dem extra pengarna på ett objektiv.

Det är ett väldigt smart val Viktoria.

Angående priset för din kamera, titta vad andra tar för den här på fotosidan och blocket, den är säkert inte svårsåld i allfall.

Lycka till...

/kent

Ja - byt till D80 om du verkligen behöver använda objektiv med fast brännvidd utan AFS, om du behöver lite bättre autofokus och om du behöver höghastighetssynk på blixten.

Annars...

Jag har Nikon D40, D40X, D70, D80 och D2X. Det dynamiska omfånget är bättre på de nyare modellerna men annars är bildkvaliteten likvärdig upp till ISO 800 för alla kamerorna.Över ISO 800 ger D40-serien bäst färger, upplösning och möjligen bruskontroll. Fast D40-serien "överexponerar" om man som jag är van vid D70 och D2X mer försiktiga exponering.Jag kör "alltid" med en exponeringskompensation på ett till två steg med D40-serien. Särskilt D40-modellen bränner lätt högdagrarna.

Nej, det var inte så svårt att få den såld. En vän ska köpa den av mig. Så i slutet av augusti blir det en D80.

Tack så mycket! :)

Teodorian skrev:
Ja - byt till D80 om du verkligen behöver använda objektiv med fast brännvidd utan AFS, om du behöver lite bättre autofokus och om du behöver höghastighetssynk på blixten.

Annars...

Jag har Nikon D40, D40X, D70, D80 och D2X. Det dynamiska omfånget är bättre på de nyare modellerna men annars är bildkvaliteten likvärdig upp till ISO 800 för alla kamerorna.Över ISO 800 ger D40-serien bäst färger, upplösning och möjligen bruskontroll. Fast D40-serien "överexponerar" om man som jag är van vid D70 och D2X mer försiktiga exponering.Jag kör "alltid" med en exponeringskompensation på ett till två steg med D40-serien. Särskilt D40-modellen bränner lätt högdagrarna.

Okej, Tack!
Ja det känns som om utbudet för objektiv med af-s är litet än så länge, d80:n blir ju ändå inte ett nerbyte.
och fasta objketiv lockar väldigt mycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto