Annons

Byta fattning på 3:e-partglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Funderar på hur det funkar med att ändra fattning på en glugg när man köper beg, det finns ju större utbud av telen och makro gluggar från 3.e part som Tamron, sigma mfl avssedda för Nikon och Canon än för Pentax här på FS annonsmarknad.

Men då jag har en Pentax K200D så vore det ju smart om man kunde skifta fattningsring eller helt enkelt montera en adaprter mellan huset och gluggen, så finns detta eller löser man det på annat vis om det går att lösa eller är det bara att leta efter såna med Pentax fattning??

Gissar att en sån mellanring kan påverka egenskaperna men borde inte vara så mycket då den ju inte bör ha någon optik i sig bara annat fäste, kansdke helt ute och cyklar nu men den som inte frågar får inget veta ;-)

Allt blir helmanuellt, men tycker man inte att det är ett problem så... (det gör inte jag. Använder många "konverterade" gluggar!)

Nikon>Pentax finns med oändlighetsfokus, men Canon>Pentax går inte, avståndet från fläns till sensor är för kort. Adapter finns, men det blir en ren makroglugg isf.

Nikon kan inte använda Canon.
Canon kan använda Nikonoptik.

Helt enkelt pga avståndet från bajonetten till sensorplanet är längre på Nikon. Det får helt enkelt plats en anpassningsring på Canon.

Hur det är med Pentax vet jag inte.

Så möjliten finns iaf, det som är mest intressant för mig är fasta telen och då är det stora avstånd så fokusera manuellt är ju inget stort jobb.

Skulle vilja få tag på ett bättre beg tele för djurfoto främst fågel men även däggdjur som rådjur och älg mfl. i 300-600mm som är hyfsat ljusstarkt och då borde ett som från början var tänkt för ananloga systemet funka med en konvertering om jag bara sköter fokuseringen manuellt vilket inte är något problem som jag ser det.

Kanske finns "gamla" analoga Pentax telen som passar direkt på min kamera men med manuell fokus?

Kan någon tala om vilka 3.e part och Nikon, Canon gluggar som går att konvertera till en Pentax K200D så vore jag tacksam för detta är en djungel med olika fattningar och jag har inte kunnandet, så vore mycket tacksam för konkreta tips på enskilda gluggar.

Teleoptik manuell

I stort sett all optik oavsett ålder med k-bajonett passar direkt digitala Pentaxkameror. Så man kan myckt väl om man har tur komma över Tokina, Chinon, Tamron, Sigma osv som kan vara av mycket god kvalité optiskt sett. Men ljusmätningen blir manuell på äldre gluggar och kräver lite träning likaså skärpeinställningen.
Jag har manuella fasta och zoomobektiv från bland annat Tokina som är gjorda för 35 mm film och som fungerar helt Ok på min K 10 D. >men man får inte ha för bråttom för det gäller att lära sig handgreppen om man ska fånga fågeln i flykten.

När det gäller autofokus så indikerar k 10:an med en röd prick och ett litet pip när man fokuserar manuellt då rätt skärpa är inställd. Vet ej men antar att det fungerar lika på en K 200. Nikon och Canonoptik är mig veterligt inte användbar på Pentax. Leta på Blocket, e-bay, Tradera efter k-bajonett så funkar det.. Med lite tur hittar du toppenoptik till ett reapris....

Tänk nu också på att "brännvidsförlägningen" gör att ett tele på t.ex 300mm ska multipliceras med rätt faktor t.ex kan ett objektiv på 300 mm bli ett på 480 mm om man inte har en fullframekamera förstås. Men 200 och K 10 har ju en aps-c storlek dvs mindre än fullframe. Så köp inte för häftigt tele det kan bli svårt att hålla still...
En hel del mer info finns på olika pentaxforum men även på www.pentax.se

Så möjliten finns iaf, det som är mest intressant för mig är fasta telen och då är det stora avstånd så fokusera manuellt är ju inget stort jobb.

Skulle vilja få tag på ett bättre beg tele för djurfoto främst fågel men även däggdjur som rådjur och älg mfl. i 300-600mm som är hyfsat ljusstarkt och då borde ett som från början var tänkt för ananloga systemet funka med en konvertering om jag bara sköter fokuseringen manuellt vilket inte är något problem som jag ser det.

Kanske finns "gamla" analoga Pentax telen som passar direkt på min kamera men med manuell fokus?

Kan någon tala om vilka 3.e part och Nikon, Canon gluggar som går att konvertera till en Pentax K200D så vore jag tacksam för detta är en djungel med olika fattningar och jag har inte kunnandet, så vore mycket tacksam för konkreta tips på enskilda gluggar.

När det gäller autofokus så indikerar k 10:an med en röd prick och ett litet pip när man fokuserar manuellt då rätt skärpa är inställd.

Obs, den röda pricken är inte "i fokus" indikeringen, den visar bara vilken fokussensor som används. Det är den gröna lampan som skall lysa för att kameran ska vara nöjd med fokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto