Annons

Byta från Canon 30D till Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Daaaaaniel

Aktiv medlem
Till moderator
Startade först samma tråd i forumet "vs." men tyckte den passade bättre här. Vänlig stäng tråden i "vs." och behåll denna.


Var ska man börja…..
Jag köpte för nu snart två år sedan en Canon 350D. Ett år senare och klart mer erfaren bestämde jag mig för att byta upp mig till en 30D. Varför? Upplevde 350D som ganska plastig medan 30D kändes som en riktig kamera. 350D sålde jag till ett trevligt svenskt par. Deras dotter skulle få den i födelsedagspresent. Det skulle bli hennes första DSLR. Hoppas hon blev nöjd!
Jag är nöjd med bytet även om den inte tillfört något nämnvärt. Bildkvalitén är den samma och den enda nya funktionen jag använder mig utav är ISO 3200.

Sedan dess har jag införskaffat ett
Canon EF 17-40/4L
Sigma 30/1,4
Canon 430 (blixt)

Sammantaget en utrustning som håller en riktigt hög kvalité.

Mitt fotointresse har smittat av sig lite på tjejen. Hon nämnde för någon dag sen att hon skulle vilja ha en mindre systemkamera som är lättare att ta med sig. Jag kom då underfull med att jag nästan aldrig tar med mig kameran. Den är helt enkelt för stor och för tung. Vad spelar det för roll att man har bra utrustning, om den ändå bara alltid ligger kvar hemma på skrivbordet?

Vilka alternativ finns då?
Finns ju både Canon 450D och 1000D. Men de känns så fruktansvärt plastiga. Framför allt det medföljande objektivet. Eftersom att jag vill ha en liten och smidig sak tänker jag köra med kitobjektivet. Plastigt - Det var just därför jag bytte!

Ett annat alternativ är Nikon D60 med tillhörande 18-55/3,5-5,6 VR. Har fingrat på den lite i ett par butiker och tycker att den känns riktigt solid, iaf i förhållande till sin storlek och vikt. Framför allt känns objektivet stadigt. Även om den inte känns fullt lika genuin som 30D med 17-40, känns det inte så fasligt långt ifrån.

(Andra märken är helt enkelt uteslutna. Så enkelt är det)

Det känns med stor säkerhet att det lutar åt D60. Vad skulle jag i så fall vinna och förlora på ett ev. byte?
3 autofokus-punkter mot nuvarande 9. Lite trist. Men i 9/10 fall använder jag den centrerade. De resterande 10% av fallen får jag helt enkelt nöja mig med de två på sidorna.
Vidare Jag får 2mp extra, vilket dock är en marginell skillnad.
3bps istället för 5bps - Har ingen betydelse för mig

Ett litet men ändå ganska stadigt objektiv med bildstabilisator känns lockande. Borde innebära att jag kan ta en bild med 1/4 - 1/10s slutartid. Då kan man nog leva med att det inte är så ljusstarkt, framför allt inte på de längre brännvidderna.
Att det saknar autofokusmotor verkar inte bli något större problem. Såväl Nikon och andra tillverkare har den senaste tiden skaffat ett ganska brett utbud. Dessutom är ju tanken att inte att jag ska lasta på tunga och feta objektiv. Det ska vara en liten kamera som går i väskan.

D60 säljs med 18-55VR för 5500:-. Med Flash Back ingår ju dessutom den otroligt smidiga SB-400. Den borde vara tillräcklig de flesta situationer.
Säljer jag av min befintliga utrustning bör jag få runt 14000 vilket ger ett överskott på över 8000kr.Känns som en rätt bra deal?

Varför skriver jag då detta?
För att jag helt enkelt känner mig kluven.
Jag byter delvis ner mig. Byta ner sig känns fel.
Men å andra sidan är det bättre med en kameran i handen än en bättre kamera på skrivbordet.
Vilka är era erfarenheter?
Någon som varit i samma situation?
Någon som helt bytt system tidigare?
Någon som har en D60 som vill dela med sig av något läsvär
 
Senast ändrad:

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
HEHE

Jag har en kompis som på cirka 4 år gjort följande systembyten (gluggar och allt):

-Nikon D70
-Canon 20D
-Canon 1D
-Nikon D200
-Canon 40D
-Nikon D300
-Canon 450D

Han resonerade precis som du. Man köper allt större och mer avancerad utrustning och fottar mindre och mindre för att det blir för jobbigt att släpa med sig utrustningen. En 450D med kitglugg kan man alltid trycka ner i jackfickan :)
Minns när jag använde min Nikon FM2 med 35mm glugg. Den kunde man ha innanför jackan utan att den syntes något... knappt i alla fall och kameran var med beytdligt oftare än vad den är nu.

Mitt tips, om du har 5500:- "över", är att köpa D60:an och se om du använder den mer... kanske vaknar intresset för att börja släpa med din 30D lite oftare eller så märker du att du inte längre behöver sin 30D med all utrustning alls och DÅ kan du sälja den. Ja eller så säljer du D60:an och förlorar betydligt mindre på det än om du hade sålt D30:an med alla tillbehör och sedan ångrat dig.
 

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
D60...

D60:an är härlig men jag saknar reglagen för att snabbt kunna ändra en del inställningar utan att behöva använda menyerna tex ISO, vitbalans etc.

Men man kanske bara skall vänja sig ?

Vet inte hur detta fungerar på 450D.

Undrar om jag i ditt fall inte hade hållt mig till Canon... då kan du ju alltid använda befintliga gluggar och sälja de du inte har någon användning av efter hand ?!
 

Daaaaaniel

Aktiv medlem
Självklart har den tanken också slagit mig. Problemet är att instegsmodellerna från canon känns så fruktansvärt plastiga. Det var just pga plastigheten som jag bytte från 350D.

Tanken är att jag ska använda mig utav kitobjektivet - för att det är litet och smidigt. Det är ganska allsidigt och kvalitetsmässigt tror jag det är tillräckligt.

Vad har ni för erfarenheter kring Nikons nya kitobjektiv med VR? Självklart går det ju inte att jämföra mot 17-55/2.8 eller dyl. Men generellt sett, hur är det?
 

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
D60 med VR kit-glugg

Tycker kameran känns "bra"... som en mini D70 eller D80 vad gällar känslan i "byggkvalitét" och objektivet upplever jag som bra... bättre än 18-17 kit-gluggen som kom med D70 om det säger dig något. Har inte känt på Canon 450D men däremot 350D som jag tyckte kändes som en leksak :p
 

Daaaaaniel

Aktiv medlem
450 är precis samma känsla som 350 tyvärr. Men vad avser du med "18-17 kit-gluggen". Tänker du på 18-70?

Hur är skärpan?
 

AndyK

Aktiv medlem
Daaaaaniel skrev:
Hur är det med skärpa och fysisk kvalite?
Din subjektiva uppfattning dvs.
Jag är nöjd med min D60 + kit-gluggen.
Saknar dock möjligheten till kort skärpedjup.
VR funkar väldigt bra, nackdelen med VR jämfört med större bländare är att om objektet man fotar rör sig så blir det rörelseoskärpa direkt. Men det reducerar dina egna rörelser bra.
CA är ett bekymmer under 20 mm, men i övrigt väldigt skarpt i förhållande till pris. Byggkvaliteten känns stabil, lagom trög i zoomringen.
 

Bokeh

Aktiv medlem
En D60 med 16-85VR tycker jag verkar vara optimalt, bra IQ, omfång och VR, lite sugen på den kombon själv, önskar mig också en mindre och lättare kamera att ta med på vanliga familje utflykter.

/kent
 

Daaaaaniel

Aktiv medlem
Köpt den igår och testade lite på kvällen. Måste säga att det var blandade känslor.
Saknar framför allt möjligheten att kunna ställa in iso i 1/3dels steg, dvs 400 - 540 - 640 - 800 etc.
Dessutom så var brussituationen klart värre än med min 30D.
Inbyggda blixten var överförväntan. Med rätt inställning gick det att få riktigt bra bilder där ljuset såg naturligt. Kanske sällan då behöver använda iso 1600?
Objektivet kändes stabilt. Dock jobbigt att bländarn ändras när man zoomar. Inte van vid det med tidigare utrustning.

.....Vad mer?

Liten och smidig helt klart. Relativt lättarbetad ändå trots att det är få knappar.
 

Martin-B

Aktiv medlem
Alltså, är inte liten och kompakt Olympus paradgrenar? Vore ju dumt om nu dessa två kriterier är det viktiga och inte köra Olympus...
 

wfrank

Aktiv medlem
Daaaaaniel skrev:
...

Sedan dess har jag införskaffat ett
Canon EF 17-40/4L
Sigma 30/1,4
Canon 430 (blixt)

...

Vilka alternativ finns då?
Finns ju både Canon 450D och 1000D. Men de känns så fruktansvärt plastiga. Framför allt det medföljande objektivet. Eftersom att jag vill ha en liten och smidig sak tänker jag köra med kitobjektivet. Plastigt - Det var just därför jag bytte!

...


Hmm. Jag har en 450D. Jag tycker den är enormt stor, men ändå en pygmé jämfört med 30D/40D etc. Jag gillar att ha en utomordentlig kompetent men samtidigt "tillgänglig" kamera. XXD är "vädertätade" och uppfattas av många som mkt bättre kamereror, men inte av mig och många andra. Ska du plåta i ösregn ska du ändå ha en annan kamera om du ens ska ge dig ut... För mig skulle det vara ett neråtsteg, precis pga av en del av det antyder. Hade min kamera varit så stor, hade jag lämnat den hemma. Oftare än nu iaf.

Det ganska plastiga kitobjektivet till 450D är utomordentligt skarpt men givet vad du redan har ett möjligen överflödigt komplement. Allt beror på vad du tycker/insett om IS.

Har du en 30D är 1000D ett tydligt nersteg, men 450D ett uppsteg. För mig (men tro mig, här kommer antagligen en massa engagerade svar varför jag har fel) är 450D en mkt bättre och tillgängligare kamera än 40D. 40D har ett antal "tekniska" fördelar, precis som 450D har det över 40D. Vilka som är avgörande bestämmer dock du. Det finns långa trådar som jämför dessa två kameror, och här - på fotosidan - dominerar de som tycker 40D är bättre. Var nykter och gör din egen bedömning, speciellt som du gärna vill ha en mindre kamera, men som samtidigt ger mer än vad du redan har.

Att byta till Nikon vore ett alternativ, men då skulle du behöva byta dina objektiv mot Nikons motsvarigheter och det blir såklart kostsamt - även om du garanterat kan finna en bra begagnatmarknad för dina Canonobjektiv.

Själv är jag intresserad av vad 50D kommer att komma med, den kommer plocka det bästa från 450D, försöka attackera Nikon D700 och i allt vara en utveckling från 40D. En fåfäng - och ganska orealistisk - förhoppning vore att Canon gjorde denna kameran mindre än XXD-serien. Men jag tror tyvärr den fortsätter i samma dinosauriespår som 40D. Missförstå inte detta, 40D är en utomordentlig kamera - men otympligt stor för många av oss. 50D kommer i början av 2009, och själv undrar jag om det är nåt för mig, eller om jag ska behöva vänta på 500D. Den lär dröja till hösten 2009. Typ.
 

wfrank

Aktiv medlem
Jaha, har du redan köpt en Nikon. GL då, hoppas du blir nöjd, berätta gärna mer om erfarenheterna senare... :)
 

AndyK

Aktiv medlem
Daaaaaniel skrev:

Saknar framför allt möjligheten att kunna ställa in iso i 1/3dels steg, dvs 400 - 540 - 640 - 800 etc.......

Objektivet kändes stabilt. Dock jobbigt att bländarn ändras när man zoomar. Inte van vid det med tidigare utrustning.
Ställ in Auto-ISO så ändrar sig ISO-värdet i 1/3-steg...

Bländaren ändrar bara när man zoomar om du har ställt in f/3.5 vid 18 mm, då ändras det upp till f/5.6 vid 55 mm och följer sen med tillbaka om du zoomar ut igen. Ställer man in f/5.6 vid 55 mm och sen zoomar ut så ändras inte bländaren.
Du är säkert inte van vid detta eftersom din 17-40 har fast f/4.
 
ANNONS