Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från D850 till ngt lättare.

Produkter
(logga in för att koppla)

gwbiker

Aktiv medlem
Jag har börjat tröttna på min blytunga D850, med ex Tamrons 15-30 G2 2,8 är den en riktig nackplågare efter
ngr timmar, bilderna blir förvisso fantastiska MEN... OM det nu går att sälja den.
Tittar på Fuji eller Olympus, finns modeller där kamerahuset väger 400 gram, jag gör inga jätteförstoringar, 98 % tittar jag bara på dataskärmen eller möjligen TV:n då ser man väl ingen större skillnad på 20, 26 eller som i min 850 45 MP.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
"Om det går att sälja", jag har sett dina annonser och sorterat bort dem då du alltid skriver att du inte vill skicka. Kanske en ödmjukare ton gör det mer lättsålt.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag har börjat tröttna på min blytunga D850, med ex Tamrons 15-30 G2 2,8 är den en riktig nackplågare efter
ngr timmar, bilderna blir förvisso fantastiska MEN... OM det nu går att sälja den.
Tittar på Fuji eller Olympus, finns modeller där kamerahuset väger 400 gram, jag gör inga jätteförstoringar, 98 % tittar jag bara på dataskärmen eller möjligen TV:n då ser man väl ingen större skillnad på 20, 26 eller som i min 850 45 MP.
Vill man inte skicka så vill man inte...
Helt rätt, grejerna kan gå sönder på vägen och ibland gör dem det också, jag vet, och fraktbolag kan ta låång tid på sig och bestämma sig för om det är deras eller någon annans fel.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag fotograferar landskap och tyckte att D850 började bli tung att släpa på. Objektiven jag hade var Nikkor 16-35mm f4, Tamron SP 24-70mm f2.8 G2 och Tamron SP 70-200mm f2.8 G2.

Jag bytte till Nikon Z7 II. Till den har jag objektiven Nikkor Z 14-30mm f4, Nikkor Z 24-120mm f4. I väntan på ett Z 70-200 f4, så köpte jag ett begagnat Nikkor AF-S 70-200 f4 ED + adapter.

Jag är mycket nöjd med att jag bytte över till spegellöst. Bildkvaliteten är visserligen den samma, men utrustningen tar mindre plats i ryggsäcken och väger betydligt mindre. Jag tittade i statistiken i Lightroom och såg att jag oftast låg mellan 70 - 120 mm de gånger jag går över 70 mm i brännvidd. Det gör att jag ofta lämnar mitt 70 - 200 mm hemma och nöjer mig med 2 objektiv.

Nackdelen är att också plånboken blir lättare. Det börjar finnas en del begagnat som gör att bytet kan bli mindre dyrt.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag har börjat tröttna på min blytunga D850, med ex Tamrons 15-30 G2 2,8 är den en riktig nackplågare efter
ngr timmar, bilderna blir förvisso fantastiska MEN... OM det nu går att sälja den.
Tittar på Fuji eller Olympus, finns modeller där kamerahuset väger 400 gram, jag gör inga jätteförstoringar, 98 % tittar jag bara på dataskärmen eller möjligen TV:n då ser man väl ingen större skillnad på 20, 26 eller som i min 850 45 MP.
Jag tycker MFT är ett jättefint system. Det har sina begränsningar men också stora fördelar och det främst hur kompakt och lätt det är om man kan acceptera att det finns inbyggda nackdelar. Nackdelar som för de flesta är väletablerade och kända faktum Och för mina behov inte är mkt jag stör mig på. Jag hade en D800 som parkerades samma dag jag köpte en Lumix GX80 för fyra år sedan, D800 såldes förra sommaren med resten av gluggarna. Jag har även G90. Lite sämre på krävande tillämpningar men systemet kommer till bättre och mer användning än vad nikon någonsin gjorde. Jag kikar lite på en äldre Olympus EM 1 för att komma åt en vassare autofokus för den kan ibland vara lite svag på Lumixkamerorna.IMG_0882.pngIMG_0879.png
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag tycker också att min kamera (Pentax K-1) för tung att ha runt nacken oavsett kamerarem.

Kamera + 1 objektiv kånkar jag på i bärbar väska eller kasse.

Har sen flera år en rullbar väska med stora hjul, 25 cm, som jag använder då mer än 1 kamera och 1 objektiv behövs. Fungerar bra även i trappor och en del terräng.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har börjat tröttna på min blytunga D850, med ex Tamrons 15-30 G2 2,8 är den en riktig nackplågare efter
ngr timmar, bilderna blir förvisso fantastiska MEN... OM det nu går att sälja den.
Tittar på Fuji eller Olympus, finns modeller där kamerahuset väger 400 gram, jag gör inga jätteförstoringar, 98 % tittar jag bara på dataskärmen eller möjligen TV:n då ser man väl ingen större skillnad på 20, 26 eller som i min 850 45 MP.
Jag kände samma sak när jag ägde D800, bytte till Nikon D750 och sen var jag skitnöjd.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag brukade resa med två 810or på jobb. Senaste resan hade jag också med en liten Sony A6500, och märkte att jag ofta lämnade de stora kamerorna och att det funkade fint. Men eftersom jag är van vid småbild sålde jag allt Nikon för ett Sony småbildshus. Jag trodde helt säkert att jag skulle sakna spegelreflexsökaren men det tog inte många minuter att vänja sig, och jag är väldigt nöjd. Jag tycker det är en hyfsat stor skillnad mellan småbild och APS, oftast men inte alltid till småbildens fördel. De kompletterar varandra bra.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har börjat tröttna på min blytunga D850, med ex Tamrons 15-30 G2 2,8 är den en riktig nackplågare efter
ngr timmar, bilderna blir förvisso fantastiska MEN... OM det nu går att sälja den.
Tittar på Fuji eller Olympus, finns modeller där kamerahuset väger 400 gram, jag gör inga jätteförstoringar, 98 % tittar jag bara på dataskärmen eller möjligen TV:n då ser man väl ingen större skillnad på 20, 26 eller som i min 850 45 MP.
Z6ii kan vara ett alternativ annars har du Fuji X kamrorna men då behöver du ny optik.
 

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Enligt Nikon väger, inklusive batteri och minneskort, D7200 cirka 755 gram, D750 cirka 830 gram och D850 cirka 1015 gram.

Jag har D7200 och är helnöjd, även om den gärna kunde vara lättare.

Däremot händer det oftare att jag tycker den är för liten i omfång, och att greppet blir lite krampaktigt och därför använder jag ofta ett batterigrepp.

Jag undviker att ha kameran runt halsen, och föredrar att använda en av de mindre toploaders från Lowepro, som går att fästa i bältet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag brukade resa med två 810or på jobb. Senaste resan hade jag också med en liten Sony A6500, och märkte att jag ofta lämnade de stora kamerorna och att det funkade fint. Men eftersom jag är van vid småbild sålde jag allt Nikon för ett Sony småbildshus. Jag trodde helt säkert att jag skulle sakna spegelreflexsökaren men det tog inte många minuter att vänja sig, och jag är väldigt nöjd. Jag tycker det är en hyfsat stor skillnad mellan småbild och APS, oftast men inte alltid till småbildens fördel. De kompletterar varandra bra.
D810 är ju snarast en lättviktskamera upplevde jag som använt D2 och D3 som semesterkamera. Men jag brukar numera kompromissa och ta med en Sony RX100 istället även om bildfilerna inte blir lika bra.
 

gwbiker

Aktiv medlem
Enligt Nikon väger, inklusive batteri och minneskort, D7200 cirka 755 gram, D750 cirka 830 gram och D850 cirka 1015 gram.

Jag har D7200 och är helnöjd, även om den gärna kunde vara lättare.

Däremot händer det oftare att jag tycker den är för liten i omfång, och att greppet blir lite krampaktigt och därför använder jag ofta ett batterigrepp.

Jag undviker att ha kameran runt halsen, och föredrar att använda en av de mindre toploaders från Lowepro, som går att fästa i bältet.
2 hekto skillnad mellan 750 o 850... låter ju inte mycket men det märks väl kanske i det långa loppet
 

esbtse

Aktiv medlem
Adapter vid Z6... påverkar den inte bildkvaliten alls??
Kan göra AF långsammara har jag läst. Verkar inte vara problem med mekanisk stabilitet. Jag har en släkting som använder AFS 200-500mmF5.6 E VR på en Z6ii vilket hon tidigare använde på en D3. Hon tycker det fungerar bra på fåglar vid kuster. Jag har stannat vid D700, D800E och D850 iväntan påå en 55-60 Mpix Z8x. Däremot har jag nu köpt en AFS 200-500mmF5.6 E VR att använda tills jag har råd med en begagnad AFS 400mmF2.8 E FL VR. Jag har även Fuji X-Pro 1 som jag använder som ädelkompakt med en normal Zoom och Fuji X-T1 med en 55-200mm bulk optik och som jag använder till djurfoto i väntan på ny optik till Nikon men det är inget jag rekommenderar då AF är långsam. Senare T modeller är bättre men jag tror inte de är gjorda för djurfoto utan mera gatufoto.
 

AWid

Aktiv medlem
Adapter vid Z6... påverkar den inte bildkvaliten alls??
Nej det gör det inte. Är i princip ett tomt rör utan linselement (förutom kontakter och elektronik för kommunikation) för att anpassa avståndet mellan sensor och objektiv. Jag har några Z-hus och några gamla objektiv med F-fattning (bl a 300/4 Pf) och de fungerar utmärkt.

Ska du sälja din gamla utrustning så kolla med MBP. Jag sålde nyss en del gamla Nikonprylar till dom och fick bra betalt (bl a en D800 och ett Tamron 24-70/2,8). Skickade grejerna en tisdag och måndag 6 dagar senare hade jag pengarna på mitt konto. Fick t o m mer betalt än det preliminära priset då de klassade upp skicket i förhållande till vad jag angett. Valutakursen SEK/Euro är också väldigt gynsam just nu när man säljer till priser i Euro:)
 
ANNONS