Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från D850 till ngt lättare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Prova en annan kamerarem. Originalremmen är ingen höjdare för nacken.
Hur kan det komma sig att det inte är mer negativ press kring dagens usla kameraremmar än det är. Vi förväntas lägga 25- 35- 50-tusen för ett kamerahus och får en så usel kamerarem att vi knappt klarar av att släpa runt kameran om det sitter det minsta objektiv på den ens, utan att få belastningsskador (ja många gamla fotografer har ju faktiskt fått sådana bl.a. usla kameraremmar som alla är alldeles för smala. Dessutom saknar de ofta tillräckligt bra glidskydd.

Sonys har blivit en aning bättre bl.a. till A7 IV och de senaste modellerna men är alls inte tillräckligt bra för det. Jag har istället min urgamla rem från min gamla KonicaMinolta D7D då den är både bredare, mer välgjord och känns mycket bättre.

Hur dumsnålt för det bli??
 

MattiasL

Aktiv medlem
D810 är ju snarast en lättviktskamera upplevde jag som använt D2 och D3 som semesterkamera. Men jag brukar numera kompromissa och ta med en Sony RX100 istället även om bildfilerna inte blir lika bra.
Jo, det är klart. Jag tyckte väldigt mycket om kamerorna i sig. Den egentliga boven är nog den orimligt stora och tunga 24-70/2,8 VR, och att kamerorna inte är så bra på video så att jag ändå måste ha med en kamera till, och så vidare så att packningen totalt blir toktung.
 

Per S

Aktiv medlem
Hur kan det komma sig att det inte är mer negativ press kring dagens usla kameraremmar än det är. Vi förväntas lägga 25- 35- 50-tusen för ett kamerahus och får en så usel kamerarem att vi knappt klarar av att släpa runt kameran om det sitter det minsta objektiv på den ens, utan att få belastningsskador (ja många gamla fotografer har ju faktiskt fått sådana bl.a. usla kameraremmar som alla är alldeles för smala. Dessutom saknar de ofta tillräckligt bra glidskydd.

Sonys har blivit en aning bättre bl.a. till A7 IV och de senaste modellerna men är alls inte tillräckligt bra för det. Jag har istället min urgamla rem från min gamla KonicaMinolta D7D då den är både bredare, mer välgjord och känns mycket bättre.

Hur dumsnålt för det bli??
Instämmer helt! Remmarna som följer med kamerorna är verkligen usla, och det tycker jag mot bakgrund av att jag har haft kameror från flera olika tillverkare.

För drygt 10 år sen tröttnade jag på den ergonomiska pinan att kånka kamerorna med remmar som skar in, och ideligen gled ned från axeln. Då råkade jag läsa en uppskattande recension av Upstraps kameraremmar på sajten Luminous Landscape, blev nyfiken och skickade efter en rem. Det visade sig att remmen faktiskt höll vad den lovade. Den var smidig och bekväm, och den gled inte ned från axeln ens när jag hade en regnjacka på mig. Dessutom var den diskret, utan någon logga i skrikig färg.

Sen har jag köpt flera Upstrap-remmar, både för tyngre kameror som för lättare, och dessutom till mina kikare. Har aldrig ångrat mig.

För 10+ år sen var de här remmarna rätt så billiga, och de levererades i kuvert som slank igenom tullen utan något krångel med tull och moms. Sen dess har kronans värde sjunkit som en sten gentemot US-dollarn...

Nej, det här är inte textreklam. Jag är bara så nöjd över att slippa använda usla remmar ;-)

 

Ventures

Aktiv medlem
Originalremmen till Nikon FM mfl. var ju inte heller mycket att hurra för. Cirka 10 mm bred. Kameran var förvisso lätt och jag ung och stark. Då kändes D2ans 4 cm breda rem riktigt skön. I början. Efter en heldags promenerande i någon sydeuropeisk storstad med kameran över axeln kändes nacken inte helt bra. Det tog några år innan jag hakade loss originalremmen för gott när jag såg att det fanns alternativ och numera använder jag någon Black Rapidrem om jag behöver ha händerna fria men kameran beredd. Men det är kanske inte där skon klämmer i detta fall.
 

larsol

Aktiv medlem
Finns olika quick strap från AliExpress för under 100:- inkl. frakt, har en själv och inga problem med att hänga på kamera och Tamron 150-600.
 

Falumas

Aktiv medlem
Behöver du f2.8? Går man ner till f4-objektiv så brukar objektiven bli mycket lättare. För mig passar ofta Zoom-objektiv i f4 och så mina favoritbrännvidder i f1.8. Blir ofta lättare än f2.8-zoomobjektiv.
 

Turbo56

Aktiv medlem
Du får inte en lika bra kamera för vettigt pris, jag hålle med dem som föreslår byte av rem, själv har jag väska med brett band och endast handledsrem.
Annars om du skall byta så Nikon Z8, kan du byta märke och vikten är viktigast så kan Sony A7 IV vara ett alternativ.
 

Evut

Aktiv medlem
Originalremmen till Nikon FM mfl. var ju inte heller mycket att hurra för. Cirka 10 mm bred. Kameran var förvisso lätt och jag ung och stark. Då kändes D2ans 4 cm breda rem riktigt skön. I början. Efter en heldags promenerande i någon sydeuropeisk storstad med kameran över axeln kändes nacken inte helt bra. Det tog några år innan jag hakade loss originalremmen för gott när jag såg att det fanns alternativ och numera använder jag någon Black Rapidrem om jag behöver ha händerna fria men kameran beredd. Men det är kanske inte där skon klämmer i detta fall.
Kör själv också Black Rapid, först till min D850 och nu till Z8. Remmen känns både säker och snabb att hantera kameran.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du får inte en lika bra kamera för vettigt pris, jag hålle med dem som föreslår byte av rem, själv har jag väska med brett band och endast handledsrem.
Annars om du skall byta så Nikon Z8, kan du byta märke och vikten är viktigast så kan Sony A7 IV vara ett alternativ.
Vid märkesbyte så kommer inga av dom befintliga objektiven fungera längre.
 

Makten

Aktiv medlem
Även en relativt nätt kamera kan bli jobbig att bära runt halsen. I min mening hjälper en bra kamerarem bara en en skvätt. En mer omfattande lösning är att skaffa en väska som är bekväm och där man kommer åt kameran snabbt och lätt, så att man faktiskt orkar ta fram den när motivet uppenbarar sig.

Själv har jag fastnat för Mindshifts ryggsäckar med "inbyggd midjeväska". Den kan roteras fram på magen utan att man behöver ta av sig ryggan, och då blir det mer fotat än med en vanlig fotorygga som man måste ta av sig, ställa ner på marken, och fippla helt i onödan.
 

Torda

Aktiv medlem
Om vi ska fortsätta på remtemat, så kan jag tipsa om en rem som jag har på mina kameror och jag tycker den är väldigt bra. Väidigt mjuk följsam och ganska elastisk, samt att den inte kostar speciellt mycket.

Kamda JJC rem
 
ANNONS